Školní inspekce navrhla "legislativně zpřísnit" přijímání žáků do víceletých gymnázií ve své výroční zprávě za loňský rok. Ministerstvo to ale odmítá. "Podmínky zpřísňovat nebudeme, toto je plně v kompetenci ředitelů škol," řekla iDNES.cz Jana Holíková z tiskové odboru. "Nevím ani, jak by to inspekce chtěla udělat," dodává předseda Asociace ředitelů gymnázií Jiří Kuhn.
Inspekci k doporučení přimělo zejména vyhodnocení testování z loňského školního roku, ve kterém měla v češtině třetina deváťáků lepší výsledky než stejná část jejich vrstevníků z víceletých gymnázií. "Kromě toho podněty k úvahám o vhodnosti udržování dosavadního modelu víceletých gymnázií se v posledních letech objevují i v materiálech OECD a dalších mezinárodních institucí," řekl iDNES.cz náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek.
Inspekce také navrhla zvážit změnu osmiletých gymnázií na šestileté. "V odborných kruzích, a to nejen v České republice, už delší dobu probíhá diskuse o vhodnosti odchodu nadanějších žáků ze základních škol na víceletá gymnázia už po 5. ročníku. Jistá tendence ke konsenzu míří právě k šestileté variantě gymnázií," zdůvodnil návrh Vacek. Ministerstvo však vzkázalo, že s tím v tuto chvíli nepočítá.
Víceletá gymnáziaV letošním školním roku funguje 279 osmiletých a 67 šestiletých gymnázií. Delší cyklus navštěvuje 68 833 žáků, ten kratší 12 811 dětí. |
Kuhn argumentuje, že šestiletá gymnázia mají opodstatnění například ve velkých spádových oblastech, kde je pro menší děti komplikované dojíždění. "Celoplošně je ale osmileté studium jednoznačně efektivnější," míní ředitel nymburského gymnázia.
Vacek k tomu podotýká, že inspekce na základě své práce v terénu pouze v hrubých obrysech formuluje hlavní podněty. A je pak na ministerstvu, jak s nimi naloží.
Se závěry inspekce polemizovala společnost Scio, která loni na podzim vyhodnotila testování žáků druhého stupně základních škol a odpovídajících ročníků gymnázií z let 2005 až 2011. Podle analýzy žáci víceletých gymnázií dosahují v testech výrazně lepších výsledků než žáci ZŠ, lépe se rozvíjí jejich potenciál a během studia zaznamenávají větší pokrok v učení (více čtěte zde).
Stát chce snížit počet dětí odcházející na víceletá gymnázia
Víceletá gymnázia jsou určená pro nejnadanější žáky, u kterých se počítá, že budou pokračovat ve vysokoškolském studiu. Podle zastánců dokážou lépe rozvíjet talent dětí, odpůrci jim vyčítají například to, že základním školám berou nejlepší žáky, "tahouny" ostatních.
Na přelomu tisíciletí chtěl víceletá gymnázia zrušit sociálnědemokratický ministr školství Eduard Zeman, kdy argumentoval nevhodnou selekcí dětí v nízkém věku. Jeho návrh ale poslanci neschválili.
V současné době míří ze základních škol (po 5. a 7. třídě) na víceletá gymnázia zhruba desetina dětí. Ministerstvo ale v obavě, aby kvůli demografickému poklesu nedocházelo ke zhoršování kvality těchto výběrových škol, předloni krajům kromě Prahy doporučilo do roku 2015 snížit podíl žáků odcházejících na víceletá gymnázia na 5 až 10 procent. "Toto kritérium je již v současné době všemi kraji s výjimkou Prahy naplňováno," uvádí Holíková.
Ve skutečnosti však nebylo nutné gymnázia příliš redukovat, protože většina krajů byla pod desetiprocentním limitem již dříve - celorepublikový průměr totiž zvedalo (a zvedá) hlavní město. Ostatně z ministerských statistik vyplývá, že počet víceletých gymnázií, tříd a nově přijatých žáků se v posledních letech mění jen velmi málo.
Gymnázia nicméně připouštějí pokles počtu uchazečů. "V populačním ročníku je méně dětí, ale neznamená to, že by se na gymply plošně dostávali žáci, kteří by na to nestačili," podotýká Kuhn. V průměru školy přijímají každého druhého uchazeče. "Snížení kvalitativních požadavků pro přijetí se poměrně negativně projevuje v klimatu "zbytkových" tříd v základních školách, ale určité negativní signály registrovali naši inspektoři i v gymnáziích," říká Vacek.
Ředitel náchodského Jiráskova gymnázia Pavel Škoda na loňské konferenci Asociace ředitelů gymnázií ve své prezentaci uvedl, že případné snížení až na 5 procent by víceletá gymnázia zásadně nezkvalitnilo a ani by prý příliš nepomohlo "konkurenčním" základním a středním odborným školám. "Na víceletá gymnázia se občas dostane i pár žáků, kteří by tam být neměli, ale to je jen drobná daň za všechny pozitiva, která víceletá gymnázia při rozumné desetiprocentní míře odchodů přinášejí," zmínil Škoda.
Exkluzivitu víceletých gymnázií však zpochybňují tři roky staré analýzy expertky na vzdělávání Jany Strakové, v té době pracovnice Sociologického ústavu Akademie věd. Podle jejích studií tento typ škol neslouží k urychlení rozvoje mimořádně nadaných žáků a nastupuje na něj řada dětí s průměrnými i podprůměrnými výsledky. Absolventi víceletých gymnázií také nejsou v přijímačkách na vysoké školy (kromě práv) úspěšnější než ti ze čtyřletých gymnázií (analýzu najdete zde ve formátu pdf).