VIDEO: Na řidiče stažené závory fungují. Lze je však jednoduše prorazit

  • 98
Může to znít až banálně. Nové video ministerstva dopravy říká, že řidiči nemají zůstat stát mezi závorami na železničním přejezdu a závoru klidně prorazit. „Není čas na nic jiného, než přejezd opustit,“ upozorňuje. Video vzniklo po nehodě z minulého týdne, kdy kamion zůstal mezi závorami a vlak s 220 pasažéry vykolejil.

Na řidiče na přejezdu může zapůsobit působit takzvaná autorita stažených závor. „Ta působí až neuvěřitelně silně. Pro mnoho lidí je představa, že mají závoru nadzvednout nebo dokonce prolomit, nepředstavitelná,“ konstatuje video. 

Kamion stál dvě minuty mezi závorami v Praze, osobní vlak vykolejil

Mezi závorami zůstal stát dvě minuty minulý pátek kamion ze Srbska. Vlak, ve kterém bylo 220 pasažérů do něj vrazil a následně vykolejil. Při nehodě se zranilo osm lidí. 

Existují tři způsoby, jak se ze spáru závor dostat. Závoru může velmi lehce nadzvednout spolujezdec. Řidič také může osobním automobilem pod závorou podjet nebo ji jednoduše prorazit. 

Podle videa jsou závory konstruovány tak, že se dá závora prorazit velmi snadno. „Závoru ulomí i rychle jedoucí cyklista, takže pro automobil není závora žádnou překážkou. Překážka je jen v našich hlavách,“ radí video. 

Pokud nelze provést ani jedno z výše uvedených řešení, je třeba vůz co nejrychleji opustit. Doba mezi sklopením závor a příjezdem vlaku bývá velmi krátká a to 15-20 sekund, na některých místech však vlak přijede za pouhých 7 sekund od sklopení závor. 

Jak se chovat na přejezdu

Nejzásadnější pravidlo je jednoduché: „Vlak má vždy přednost“. Brzdná dráha vozidel závisí na rychlosti, hmotnosti a adhezi, v každém případě se však u vlaků počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti. „Nejrychlejší vlaky zastavují přibližně na vzdálenost 1 000 až 1 200 metrů,“ uvádí Centrum služeb pro silniční dopravu. „Než lokomotiva skutečně dobrzdí, tlačí auto před sebou mnohdy i 300 metrů.“

Vědeckotechnický sborník ČD sestavil několik nepsaných pravidel pro chování na přejezdech:

  • Na přejezd nevjíždíme tehdy, pokud je jasné, že na něm zůstaneme stát, třeba proto, že je za přejezdem z nějakého důvodu kolona.
  • Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména je nutné se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. 
  • Pokud na výstražníku nebliká bílé světlo, pak je maximální dovolená rychlost 50 metrů před přejezdem pouze 30 km/h. Pokud bílé světlo bliká, znamená to sice, že se k přejezdu neblíží vlak a jiné drážní vozidlo, ale dovolená rychlost 50 metrů před přejezdem je pouze 50 km/h.
  • Na přejezd nevjíždíme, pokud blikají červená světla, je vydávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku, sklápí se závory, nebo už jsou sklopeny. 
  • Před přejezdem nebo na přejezdu se nesmí předjíždět.
  • Na přejezdu se také nesmíme otáčet.
  • Pokud u přejezdu zastavíme, nesmíme mít zapnutá světla, a to ani dálková, ani potkávací. Je to kvůli možnému oslnění protijedoucích aut nebo strojvedoucího vlaku.
  • Pokud nám auto na přejezdu zůstane stát pro poruchu vozidla a nechce nastartovat motor, tak se zařazeným rychlostním stupněm odskáčeme z přejezdu za pomoci startéru.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video