Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Koláž - iDNES.cz

Ministerstvo chce naučit školáky zacházet s penězi

  • 53
Ministerstvo školství chce děti na základních a středních školách učit zacházet s penězi. Třeba proto, aby se později vyhnuly problémům s půjčkami. Podle ministryně Miroslavy Kopicové neumí s financemi hospodařit ani mnozí dospělí, na život tak musí připravit děti místo rodičů školy.

Rozdělte se do dvojic a představte si, že jste domácnost s měsíčním příjmem 25 tisíc korun. Tak začíná jedna z úloh v publikaci, podle níž mají základní a střední školy učit v rámci současných předmětů žáky finanční gramotnosti – neboli hospodaření s penězi.

Při cvičení by se měly děti domluvit, kolik peněz rozdělí do obálek na nájem, na hygienické potřeby, jídlo nebo třeba na vstupenky do divadla s tím, že své rozhodnutí pak musí obhájit před třídou.

"S penězi neumějí zacházet ani dospělí. Kdyby to uměli a vyznali se třeba v nabízených půjčkách, neměla by hospodářská krize tak těžký průběh," míní ministryně školství Miroslava Kopicová.

Připomněla také, že počet exekucí v Česku už překročil jeden milion korun, což je podle ní rovněž důsledek neschopnosti zacházet s vlastními financemi. Školy podle ní mají moc to změnit.

"Moc si to neumím představit. Budu ráda, když se děti ve škole naučí hospodařit s penězi, ale přijde mi, že ve škole to pro ně stejně bude jen teorie," míní Anna Pešková z Kutné Hory.

Matematikář není ekonom, varuje ředitel

Ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička říká: "Ono to není jen tak, protože stále přibývají nové věci a staré neubývají, takže je problém to do výuky dostat."

Podle něj není možné zařadit finanční gramotnost třeba do matematiky, protože už tak je tam mnoho učiva k probrání, a navíc - matematikáři nemají ekonomické vzdělání. "Těžko mohou vysvětlovat třeba hypotéky nebo úvěrování," soudí Růžička.

Na Keplerově gymnáziu proto ve čtvrtém maturitním ročníku zkoušejí zavést samostatný předmět ekonomika, který vyučují přímo ekonomové.

"Třetina lidí přiznává, že se nevyznají ve finančních produktech," vyčíslil Dušan Hradil z ministerstva financí. Citoval z výzkumu, kterým ministerstvo školství podložilo snahu zavést do škol výuku finanční gramotnosti.

Etika samostatně? Spíš ne

Je to druhá velká změna z poslední doby, vedle etické výchovy, kterou už ve zkušebním programu učí na zhruba stovce škol. "Je na ředitelích škol, zda ji zavedou, ať už jako povinnou či nepovinnou," uvedla ministryně Kopicová. Etiku si představuje jako samostatný předmět, případně jako součást těch dosavadních.

"Seminář etická výchova nepřipravujeme. Studenti se o etice učí spolu s filozofií, psychologií nebo ekonomií v předmětu s názvem základy společenských věd," popsal dosavadní praxi Otto Horák, ředitel Gymnázia Pardubice, Mozartova.

Jako samostatný předmět etiku od příštího školního roku, kdy by ji poprvé mohli zavést, plánují v málokteré škole, ale učí se tak v šestnácti zemích Evropské unie. V rámci etické výchovy se mají děti zabývat širokou škálou témat počínaje rodinou přes zdraví a etiku až k ekologii.

Velkou propagátorkou zavedení nového předmětu je politička z Pardubického kraje Věra Luxová. Podle ní by nový předmět mohl pomoci při hledání hodnot a utváření charakteru dětí. "Etická výchova je i účinným způsobem prevence stále narůstající agresivity," řekla vdova po Josefu Luxovi.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue