Ke společné části maturitních zkoušek, které zadává a hodnotí státní organizace Cermat, se letos přihlásilo 84 tisíc studentů. Je to nejvíc za posledních deset let. Všichni skládali test z českého jazyka a literatury. Celkově neuspělo 12,3 procent studentů, což odpovídá hodnotám před rokem 2020. Je to také dvakrát vyšší hodnota než v roce 2024.
Zveřejnění výsledků maturitních zkoušekOd státní organizace Cermat obdrží nejpozději 15. května ředitelé škol opravené maturitní testy. Výsledky musí neprodleně předat maturantům, a to do pátku 16. května. V pátek budou také k vidění na Výsledkovém portálu žáka, kam se maturanti přihlásí pomocí autentizačního kódu. Najdou jej na výpise z přihlášky k maturitní zkoušce. |
Zhruba pětina z nich si jako další předmět zvolila matematiku, většina se ale rozhodla pro angličtinu. Jen zhruba 1500 maturantů pak skládalo zkoušku z dalšího cizího jazyka. Na výběr měli z němčiny, ruštiny, francouzštiny a španělštiny.
Jenže maturanty zaskočila obtížnost. Za snížení bodové hranice, která je nutná pro úspěšné složení testů, vznikly petice. A to nejen pro matematiku, ale i češtinu.
„Domníváme se, že test obsahoval úlohy, které byly nepřiměřeně náročné – v testu se objevily úlohy, které vyžadovaly hlubokou míru jazykovědné analýzy nebo nadstandardní interpretaci, jež běžně není součástí středoškolského učiva,“ píší autoři petice proti testu z češtiny, kterou adresují ministerstvu školství a také Cermatu.
Stěžují si i na časový limit, který podle nich neodpovídal rozsahu testu. Studenti požadují přezkoumání problematických úloh odbornou nezávislou komisí a snížení hranice úspěšnosti z 44 procent. Podobné požadavky mají i maturanti z matematiky. U nich je hranice úspěšnosti stanovená na 33 procent.
Podle vyjádření ministra Mikuláše Beka (STAN) byla například zkouška z matematiky opravdu náročnější oproti předchozím rokům. „Nicméně musíme si uvědomit, že před pandemií covidu-19 byla neúspěšnost až ve výši 18 procent při nižší obtížnosti. Jsem rád, že nám míra úspěšnosti nekolísá nahoru a dolů,“ uvedl na tiskové konferenci k výsledkům společné části maturitní zkoušky.
„Analýzy testů se již odehrály, bez nich bychom nemohli výsledky pustit ven, společně s výsledky jsme zveřejnili i klíč správných řešení. Naše validační komise jsou složené z lidí, kteří testy předem neviděly. Odborníci nedodali žádný podklad pro přehodnocení testů. Máme dokonce několik stanovisek na češtinářskou úlohu. Opravdu pro uznávání jiných odpovědí není důvod,“ uvedla ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková pro redakci iDNES.cz.
Problematická maturita: vadí také sporná češtinářská úloha. Není fér, tvrdí expert![]() |
Odvolání kvůli sporné úloze z češtiny
Několik desítek žádostí o pomoc s naformulováním odvolání proti vyhodnocení testů už eviduje češtinář a influencer Jarmil Vepřek. Ten se studenty objevil v maturitním didaktickém testu spornou úlohu, která se ptá na to, co z výchozího textu vyplývá.
Výchozí text k úloze 14.3 (kráceno)„Mnozí lidé tak v pověsti spatřovali obhajobu pevné vlády, jež jediná je schopná zaručit spravedlnost a mír v zemi. Pojetím role vládce se pověst nijak neliší od biblických příběhů: když Libuše před vysláním družiny poslů za Přemyslem hovoří o panování jediného muže, jde o parafrázi promluvy proroka Samuela k Izraelitům, žádajícím o krále.“ |
„Od rána, a to ještě ne všichni maturanti znají své výsledky, už se mi ozvalo minimálně třicet studentů, že jim Cermat uznal odpověď ANO na spornou úlohu 14.3. Přitom podle mě je správná odpověď NE,“ řekl iDNES.cz Vepřek.
V úloze měli studenti rozhodnout, zda přímo vyplývá z výchozího textu (a pouze z něj) následující tvrzení: Postava Libuše v pověsti o Přemyslu Oráčovi vyjadřuje ve své řeči jinými slovy totéž, co prorok Samuel v jednom starověkém příběhu.
Podle Vepřka ve výchozím textu nikde nezazní, že Bible je starověký příběh, navíc „biblický příběh“ nemusí být nutně z Bible. A navíc parafráze podle něj může být vyložena i jako volná inspirace.
Na střední školy se v prvním kole dostalo přes 90 procent uchazečů, řekl ministr Bek![]() |
„Je to prostě problematická úloha, z mnoha důvodů mělo být uznána odpověď NE. Konzultoval jsem to i s dalšími kolegy,“ dodává Vepřek.
Za úlohu mohli maturanti získat maximálně dva body, protože se skládala ze čtyř podotázek. Jednou z nich bylo tvrzení o Libuši. Pokud měli dvě a více podotázek špatně, zůstali maturanti bez bodu. Pokud měli tři podotázky dobře, získali maturanti jeden bod.
Studenty rozhodila maturita z matematiky, petice sílí. Prověříme to, uklidňuje Bek![]() |
Ministr školství Mikuláš Bek už dříve slíbil, že obtížnost testů prověří. Odborníci dlouhodobě kritizují, že Cermat obtížnost testů pravidelně expertně nehlídá, aby v obtížnosti nebyly výkyvy.
„Není možné věrohodně říct, jestli jsou testy meziročně náročnější, nebo ne. Cermat totiž nepoužívá psychometrické modely a nepočítá statistické odhady náročnosti,“ přiblížil analytik PAQ Research Jiří Münich.