Podle informací MF DNES se Špidlův kabinet během dosavadní téměř dvouleté existence o modrých majáčcích na střechách svých limuzín už jednou bavil - a debata netrvala dlouho.
Námět, zda by se ministři přece jen nechtěli vzdát své výsady, v řadě evropských zemí neznámé, uvedl ministr informatiky Vladimír Mlynář (US-DEU), který jako jeden z mála ministrů maják na svém autě nemá.
Ale když viděl překvapenou reakci svých vládních kolegů, nakonec svůj návrh ani oficiálně nevznesl. A je téměř jisté, že to v nejbližší době nebude jinak. Ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) sice před časem prohlásil, že omezení majáků považuje za "zajímavý námět", ale žádný krok teď nechystá.
"Rozhodně nebudu vládě předkládat změny žádných jednotlivých ustanovení, pokud k tomu nebude nějaký mimořádný důvod," říká Šimonovský. A žádný "mimořádný důvod" podle něj ani není.
"Je to věc každého ministra a každý si svou odpovědnost zváží. Ta pravidla jsou možná mimořádná, možná se v budoucnu zúží, ale teď to aktuální není." Právo politiků na rychlou jízdu hájí i ministr kultury Pavel Dostál (ČSSD). "Někdy ten majáček musíte použít, i já jsem to už udělal," říká Dostál.
"Ale musí to být podle zákona. Stalo se mi, že jsme překročili rychlost a přitom řidič maják nepoužil. Policie, která nás zastavila, po nás správně žádala pokutu tisíc korun. Ale je pravda, že jsme ji nakonec neplatili."
Ministr vnitra Stanislav Gross, který už uspořádal několik rozsáhlých policejních zásahů na neukázněné řidiče, míní, že politik s majáčkem si alespoň na nic nehraje. "Vím o některých politicích, kteří nutili policii, aby byli z Prahy v Brně za hodinu, ale bez majáku," tvrdí Gross, příklady však dát nechce.
"Auto s majákem je na sebe aspoň včas upozorní. Politici by si však měli uzpůsobovat čas tak, aby se cesty daly stíhat v normálních termínech. Je asi pravda, že by se majáčky měly užívat citlivěji."