Dlouhé čtyři měsíce strávil v lotyšské vazbě manažer společnosti Škoda Transportation Vladislav Kozák. Když šestadvacátého dubna vyšel ven, byl poslední z celkem sedmi zadržených lidí. Mezi nimi byli kromě Kozáka například ještě Leons Bemhens, bývalý šéf rižského dopravního podniku Rigas Satiksme, nebo vedoucí oddělení rozvoje podniku Igors Volkinsteins.
Kozák podle svého advokáta Janise Dzanuskanse nemusel na rozdíl od dalších spoluobviněných platit kauci a netýká se ho ani žádné další omezení. Ze země tak mohl ihned vycestovat.
Přes Asii do Lotyšska
Lotyšský skandál● prosinec 2018 Lotyšské a polské speciální protikorupční jednotky zatýkají sedm lidí, mezi nimi i regionálního manažera Škody Vladislava Kozáka. Podezírají je z korupce kolem tendrů rižského dopravního podniku. ● únor 2019 Soud prodlužuje Kozákovi vazbu. Další obviněné propustil již dříve na kauci. ● duben 2019 Kozák je propuštěn z vazby. Z funkce odchází rižský primátor Nils Ušakovs. Podle lotyšských médií je v kauze mezi podezřelými. |
Kauza se točí kolem úplatku ve výši 800 tisíc euro, který měl být vyplacen v souvislosti s tendry na dodávku autobusů, nízkopodlažních tramvají a trolejbusů pro rižský dopravní podnik v celkové hodnotě 268 milionů euro. Dvě z nich vyhrála Škoda Transportation, respektive Electric. Jednu získala polská společnost Solaris.
Podle polské centrální protikorupční jednotky, s níž lotyšská agentura KNAB na vyšetřování spolupracuje, byly peníze údajně rozděleny na menší částky a vyplaceny jako odměna za fiktivní poradenské služby přes Čínu, Kypr nebo Hongkong, než se dostaly do Rigy.
Konec primátora
Kauza má silný přesah do lotyšské politiky. V dubnu kvůli ní nuceně rezignoval primátor Rigy Nils Ušakovs. I jeho kancelář a byt policie kvůli případu prohledala a v případu má podle tamních médií roli podezřelého.
Podle lotyšských médií se to stalo týden poté, co Ušakovse navštívili zástupci Škodovky.
Schůzky se údajně odmítli účastnit zástupci rižského dopravního podniku. V lednu totiž po auditu, který si podnik nechal zpracovat, po Škodě a polském výrobci Solaris začal požadovat celkem šest a půl milionu euro za pozdní dodávky.
Při prohlídce Ušakovsovy kanceláře detektivové nalezli zařízení které „soukromé osoby nesmí nakupovat“. Podle Ušakovse, který razii komentoval na svém Facebooku, se jednalo o štěnici, o které však prý sám nevěděl.
Ministrovy obavy
Přesto, že kauza kolem Kozáka a spol. v Lotyšsku stále pokračuje, Škodě Transportation se mezitím podařilo v zemi uspět v tendru na nové příměstské vlaky v hodnotě přibližně šesti miliard korun. Ostravská Škoda Vagonka by jich měla pro lotyšské dráhy vyrobit dvaatřicet.
Škoda Vagonka dodá do Lotyšska 32 elektrických vlaků za 6 miliard |
Tendr však neprobíhal úplně hladce. Škoda uspěla až na druhý pokus. Napoprvé totiž skončila druhá a odvolala se. V květnu navíc lotyšský ministr financí Janis Reirs prohlásil, že vyšetřování kolem rižského dopravního podniku je pro Škodu tak velkým reputačním problémem, že se obává o to, zda by bylo možné na financování nákupu využít evropské fondy.
Situace se uklidnila poté, co protikorupční úřad poskytl tamním ministerstvům dopravy a financí veškeré informace, které při vyšetřování údajné korupce kolem tendrů dopravního podniku získal. Z podkladů podle lotyšské tiskové agentury LETA nevyplývaly žádné informace, které by zadání zakázky Škodě Vagonka znemožnily.