Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze | foto: Letiště Praha

Autobus na letiště přestává stačit. Vlak sem ale pojede nejdřív za 10 let

  • 381
Pražské letiště patří mezi padesát největších v Evropě. Jediné však nemá spojení po kolejích, a tak se většina cestujících tlačí v přeplněných autobusech. Přesto, že Praha autobusovou dopravu posílila, nestačí to. Situace se nezmění ani v příštích letech, rychlovlak z centra do Ruzyně je stále v nedohlednu.

Kufry, schody, tlačenice. Nepříjemný trojboj čeká před odletem na dovolenou cestující na ruzyňské letiště.

Šťastnější (bohatší) jedou taxíkem nebo autem. Ale těch je menšina. Zhruba dvě třetiny lidí mířících na pražské letiště přijedou některou z autobusových linek. Nic jiného jim nezbývá. 

K letišti jede z Prahy a středních Čech šest denních a nočních linek. Nejfrekventovanější z nich, od stanice metra Nádraží Veleslavín, odjíždí každé tři minuty. A stejně to nestačí. 

Město letos na klíčové lince č. 119 nasazuje v kritických časech, například o víkendech, místo jednoho autobusu hned dva najednou. „Jeden autobus navazující na každé metro již přestává stačit,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Železnice měla na letiště původně vést už od roku 2004. Podle posledních plánů tam dorazí první vlak v roce 2028. Do té doby to půjde jen autobusem. Prodloužení tramvaje nebo metra už Praha zavrhla.

Stanice metra Nádraží Veleslavín je důkazem toho, že při cestování na pražské letiště mělo být všechno jinak. Místo s kufrem v ruce do autobusů se tu mělo už léta pohodlně přesedat přímo na vlak.

Stovky spojů denně

Při přestupu v mezipatře stanice většinou nezbude cestujícím čas si všimnout velkých prosklených dveří, které nevedou nikam a jsou pomníkem jednoho očekávaného projektu – tudy se mělo přestupovat na vlak, který měl spojovat centrum Prahy s Letištěm Václava Havla na Ruzyni. Hotovo mělo být dávno před otevřením metra v roce 2015.

Tyhle dveře se otevřou nejdříve za deset let. Zhruba šest set tisíc lidí každý měsíc, většinou turistů s kufry, musí zatím cestovat autobusem. A jejich počet od roku 2013 stále stoupá, stejně jako provoz na letišti.

„V loňském roce prošlo letištěm téměř 16,8 milionu odbavených cestujících a uskutečnilo se zde celkem 155 530 vzletů a přistání. Pokračoval tak pozitivní trend, kdy počet odbavených cestujících rostl o 9 procent,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Cestování na letiště. (7. 6. 2019)

Dosavadnímu autobusovému spojení hrozí kolaps

Na ruzyňské letiště linkou 119 z Veleslavína denně projede dvacet tisíc cestujících, dalších až deset tisíc lidí volí některou z dalších pěti linek jedoucích na letiště. V pracovní den tak míří k letišti celkem 436 spojů z několika směrů.

Naposledy posilovala Praha spoje na letiště koncem května se začátkem turistické sezony. Místo jednoho busu jezdí v problémových časech vozy dva. „Zdvojené spoje vyřeší problémy s kapacitou při delších intervalech metra během víkendu, kdy jeden autobus navazující na každé metro již přestává stačit,“ vysvětluje Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID, která v Praze a okolí zajišťuje veřejnou dopravu.

Linka se posilovala už loni, kdy byl interval ve špičce zkrácen na pouhé tři minuty a nově spoj navázal na každé metro.

Trolejbusy místo tramvají

Další možnosti, jak jednoduše posílit dopravu na letiště, Praha nemá. Zejména když se do nedávné soutěže na dlouhodobý pronájem velkokapacitních autobusů nepřihlásil žádný zájemce. „Další vývoj bude závislý na růstu počtu leteckých cestujících. Pokud budou růst, bez velkokapacitních autobusů není žádné jiné levné řešení,“ přiznává Drápal.

ROPID proto stále počítá s tím, že se podaří velkokapacitní autobusy na linku 119 z Veleslavína zajistit.

Pražský dopravní podnik do budoucna také řeší možnost elektrifikovat linku, a dokonce na ni nasadit velkokapacitních trolejbusy.

Chystá se železnice

Naopak je téměř jisté, že tramvaj ani metro na letiště nepojedou.

„Připravuje se efektivní varianta železnice včetně modernizace trati na Kladno. S metrem A ani s tramvají se na letiště nepočítá,“ dodává Drápal.

Cesta z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni by měla po připravované železniční trati trvat pouhých 25 minut, navíc bez rizika kolony. „Modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště by měla být dokončena v roce 2028,“ říká náměstek ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb. 

Modernizace trati je rozdělená do sedmi úseků. Rozpracovaný je zatím první úsek na Negrelliho viaduktu, který bude dokončen do června příštího roku. Ostatní se připravují, ale čeká je teprve výkup pozemků a hloubení dlouhých tunelů.

Jak na pražské letiště

● Ve špičce jedou autobusy ze stanice metra A Nádraží Veleslavín k letištním terminálům každé tři minuty.

● Nejhorší doba pro cestu na letiště je dopoledne zhruba od 9.30 do 13 hodin a pro cestu z letiště od 11 do 16 hodin, kdy jezdí nejvíc lidí.

● Problematický je i večerní provoz do města po 21. hodině až do půlnoci, kdy přilétá mnoho letadel, ale provoz ve městě je slabý.

● Letiště s městem spojují i noční linky 907 a 910.

31. srpna 2017


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video