Unie grafického designu (UDG) vznikla teprve koncem minulého roku. Zrušení soutěže považuje profesní sdružení grafických designérů a typografů za nešťastné.
Mluvčí unie Ondřej Kafka řekl iDNES.cz, že rozhodnutí zoo spoustu grafiků otrávilo: "Nejde o to, najít výtvarníka s výrazným rukopisem, jako byl Michal Cihlář, ale vytvořit vizuální systém, profesionálně řešený, který by nebyl závislý na jednotlivci."
Pražská zoo vyhlásila soutěž na nové logo poté, co výtvarník Michal Cihlář, autor původního loga a nezaměnitelného vizuálního stylu zoo, po devíti letech ukončil se zahradou spolupráci.
Kůň Převalského omezuje
Podle Kafky bylo zadání veřejné soutěže špatně formulované. "Jednak soutěžící omezovalo tím, že ve značce měl být kůň Převalského, a navíc v hodnotící komisi nebyl odborník na loga, profesionální grafik," podotkl.
Ondřej Kafka s ředitelem pražské zoo koncem minulého roku jednal a Fejk prý potvrdil, že omezení motivu značky pouze na lichokopytníka byla chyba.
Zahrada se chtěla zachovat transparentně, proto vyhlásila v souladu se zákonem o veřejných zakázkách soutěž o návrh. Časem se ale ukázalo, že to nebylo správné rozhodnutí.
"Forma soutěže nás ale handicapovala, museli jsme ji zrušit," říká Petr Fejk.
"Zákon nás omezoval v tom, že kdybychom soutěžící chtěli odměnit, museli bychom stanovit pořadí soutěžících a pak s nimi následně sepsat smlouvu o dílo."
Nikdo nic převratného nenavrhl, tvrdí člen komise
Komise se ale na nejlepším ze 149 návrhů neshodla. Jedním z jejích členů byl Jiří Mikeš, bývalý prezident Asociace komunikačních agentur a Rady pro reklamu. Podle něj se mezi přihlášenými návrhy neobjevilo nic zajímavého.
"Důležité je, co pražská zoo očekává, přihlášené práce nenabídly nic nového," řekl iDNES.cz Mikeš. "Pražská zoo je fenomén a Fejk je člověk, který rozumí nejenom zvířatům, ale i marketingu. Byl také vyhlášen Nejlepším marketérem roku 2006. S jeho názorem naprosto souhlasím."
Občanské sdružení UGD ale Fejkovi nedůvěřuje. "Věřím, že by se našel způsob, jak zúčastněné soutěžící odměnit", domnívá se Kafka.
"Grafici jsou na zoo naštvaní, strávili prací na návrzích třeba dvacet hodin svého času a od zoo dostanou jen dopis, ve kterém jsou označeni za amatéry a druhou ligu," dodává mluvčí.
Fejkovo jednání v souvislosti se zrušením soutěže označil Kafka za hazard s důvěrou grafiků. "Pokud ale bude ustanovena profesionální komise, jejíž rozhodnutí bude pražská zoo respektovat, určitě členům naši unie doporučíme účast v takové soutěži," dodává Kafka.
K soutěžím o logo chybí návod
Zároveň nabízí vytvoření souboru pravidel, která by z pohledu odborníků nastínila, jak má vypadat veřejná soutěž na novou značku.
"Neexistuje manuál, kde by byla zakotvena pravidla pro práci s barvami, písmem nebo fotkami. Vizuální podoba nemůže stát na jednom člověku," naráží Kafka na práci Michala Cihláře, který byl autorem tváře zoo devět let.
Kvůli pokračujícímu používání své značky podal na jaře na zoo žalobu. Soud zatím neskončil. - více zde
Podle Fejka bude Zoo Praha hledat jinou cestu ke své nové značce, zatím ale není rozhodnutý, jakou.
"Můžeme oslovit výtvarné školy, grafická studia, v tom případě samozřejmě počítáme se skicovným," řekl iDNES.cz ředitel pražské zoo.
Nápad oslovit školy ale grafikovi Kafkovi nepřipadá reálný: "Neumím si představit, že by student zvládl vytvořit stopadesátistránkový manuál, kde by bylo popsané použití značky od polepů na auto přes vstupenky a cedule. Takové řešení mi připadá od pražské zoo neprofesionální."