V katalogu dovolená snů, na místě švábi. Problémy cestovky na Krétě se kupí

  0:01aktualizováno  0:01
Po zprávě o zájezdu Čechů, kteří se na řeckém ostrově Kréta nakazili střevním onemocněním, se redakci iDNES.cz ozvalo mnoho dalších lidí. Popisují vlastní zkušenosti s cestovní kanceláří Pantour a stěžují si na nevyhovující podmínky v hotelech, do kterých vycestovali. Chtějí se připojit k žalobě. V minulosti už jeden muž soudní spor se zmíněnou cestovní kanceláří vyhrál.

Kréta (ilustrační snímek) | foto: Marc Ryckaert CC-BY-SACreative Commons

Pan Libor odcestoval s cestovní kanceláří Pantour do hotelu Blue Sky Beach na Krétu před dvěma lety. „Na pokoji se objevili švábi i zápach. Havěť vylézala ven z odpadu i z demontované staré klimatizace,“ popisuje.

Fotogalerie

I proto se druhý den obrátil na delegáta, jak radila sama cestovní kancelář. Její zástupce se měl pokusit situaci řešit například přesunem do jiného pokoje či dokonce do jiného hotelu.

V případě pana Libora to však možné nebylo, okolní hotely byly údajně zcela zaplněné. Postupoval tedy tak, jak radí i právníci a sepsal reklamaci zájezdu. Tu však cestovní kancelář neuznala a nereagovala ani na předžalobní výzvu. Celý případ se tedy dostal k soudu. „Celé to tedy šlo přes tři soudy, nakonec jsem vysoudil 35 procent z ceny zájezdu,“ popisuje český turista Libor.

Na Krétě onemocněl zájezd Čechů. Naše vina to není, brání se cestovka

Stejnou cestou jako byla ta jeho se teď chtějí vydat i turisté z letošního léta. Dotčení Češi chtějí nejdříve s cestovní kanceláří kvůli situaci na místě řešit hromadnou reklamaci zájezdu. Tu dává dohromady další návštěvnice hotelu Štěpánka Nešporová.

„Informace mohu potvrdit. Mám kontakty asi na šestadvacet lidí. Ze skupiny mi vždy dal kontakt jeden. Snažíme se o řešení společné reklamace vůči cestovní kanceláři za pomoci právního zástupce. Zda se bude jednat o žalobu, záleží na postoji cestovní kanceláře,“ vysvětlila v úterý pro iDNES.cz.

Poškození turisté z Kréty kontaktují i Asociaci cestovních kanceláří ČR (ACKČR). Ta jim však v tomto případě pomoci nemůže, neboť CK Pantour není jejich členem. „Cestovní kancelář byla kdysi naším členem, ale sama členství ukončila,“ poznamenává mluvčí asociace Jan Papež. V takovém případě by se tak zákazníci cestovní kanceláře měli obracet na Českou obchodní inspekci. Podle slov mluvčího cestovní kanceléře Pantour Josefa Koukolíčka to však není pravda. CK Pantour podle něj členem této asociace nikdy nebyla.

Spory s cestovkou vždy řešte na místě a vše si dokumentujte, radí odborník

Redakci se stále ozývají další lidé, kteří v minulosti s pobytem od cestovní kanceláře Pantour měli problém. Hotelů, které podle výpovědí turistů nejsou v dobrém stavu a neodpovídají tomu, co cestovní kancelář inzeruje, je totiž víc.

Se šváby v pokoji se letos v červnu setkal i turista Ondřej. „Hotel absolutně nesplňoval hygienické standardy tříhvězdičkového hotelu. V reklamačním řízení se nám ovšem cestovka vysmála, že švábi na pokoji a nižší hygienický standard jsou v těchto jižanských zemích normální a že příště si máme vzít s sebou repelent.“

Někteří čeští turisté jsou stále na místě a výpovědi ostatních potvrzují. „Dnes jsem tu čtvrtý den a se vším souhlasím. I u nás v pokoji byli švábi,“ vzkazuje turistka Alena. Další lidé se ozývají s tím, že i oni trpí střevními problémy.

Část lidí se během pobytu na Krétě dokonce dostala do nemocnice. „Jsem jedna z těch, kdo musel být převezen na kapačky na kliniku. Po propuštění jsem dostala recept na třídenní antibiotikum. Je zřejmé, že antibiotika se na virózu nepodávaji. I mně se toto snažila delegátka namluvit, když jsem odjížděla,“ popisuje svou zkušenost turistka Marcela M. Zájezd se pokoušela reklamovat, ani po dvou týdnech však prý nedostala odpověď.

Paní Jana byla s CK Pantour loni v létě na dovolené v Řecku. „Takový hnus jsem nezažila ani na vysokoškolských kolejích, které stojí již desítky let. Po prvním dni jsem rozdýchávala odporné prostředí a další dny jsem měla co dělat, aby mne nerozházely špinavé neumyté mísy/nádoby při každodenním nabírání jídla,“ napsala redakci. A přidala i fotografie plísně v koupelně či trčících elektrických drátů u postele. 

Problémy je třeba řešit už na místě

Podle Asociace cestovních kanceláří je důležité začít jednat přímo na místě. Mnoho lidí s reklamací čeká až na návrat do Česka. V takovém případě však cestovní kancelář nemusí reklamaci přijmout.

Cestovní kancelář Pantour už dříve uvedla, že problémy na zmíněném zájezdu mělo aktuálně patnáct až dvacet osob. Z minulosti pak má kancelář zkušenost s tím, že turisté problémy často nenahlásí na místě a čekají až na návrat domů. „Dá se říct, že si na zájezd a jeho kvalitu stěžuje zhruba jeden člověk ze sta,“ uvedl tiskový mluvčí cestovní kanceláře Josef Koukolíček s tím, že pokud se člověk přihlásí k reklamaci až po zájezdu, je těžké jednotlivé závady dokazovat.

„Správný postup klientů cestovních kanceláří by měl být takový, že když člověk zjistí, že je špatně ubytován, tak by měl kontaktovat cestovní kancelář. Ta by ihned měla začít jednat, tedy přesunout turisty do jiného pokoje nebo hotelu. Pokud to není možné, musí o tom vzniknout zápis. I díky němu je pak po návratu do Čech je reklamace platná,“ radí Jan Papež z ACKČR.

Co vše se dá reklamovat a jak

Do vad ubytovaní můžeme zahrnout: umístění do jiného hotelu, přidělení jiného pokoje, příliš malý pokoj, špína na pokoji, plíseň v koupelně, chybějící či nefunkční zařízení (klimatizace, WC), chybějící balkon, pokud byl přislíben, špinavý bazén, apod.

Reklamovat se dá i špatná strava či špatné služby delegáta a nedostatečný úklid na pokojích. 

Vady je potřeba co nejdříve řešit přímo na místě s delegátem. Pokud je například přidělen jiný hotel, než který byl objednán, je vhodné požadovat nápravu ihned,“ radí advokát Petr Novák. Pokud k nápravě nedojde, jsou nutné důkazy. Jednak fotografie a videa a pak také protokol podepsaný delegátem cestovní kanceláře. Ten by měl obsahovat popis všech vad zájezdu. 

Po návratu z dovolené je potřeba zájezd písemně reklamovat u jeho pořadatele. K reklamaci by měly být přiloženy všechny důkazy. Reklamaci je však potřeba podat do 30 dnů od konce zájezdu. Pořadatel zájezdu musí ze zákona vyřídit reklamaci do 30 dnů a o jejím výsledku klienta informovat.


Nejčtenější

Nalezen po 22 letech. Zmizelého muže objevil bývalý soused přes Google Maps

Potopené auto s tělem Williama Moldta se podařilo najít díky satelitním mapám...

Trvalo to 22 let, ale pozůstatky tak dlouho pohřešovaného muže se nakonec našly díky tomu, že někdejší obyvatel Floridy...

Lidé létali jeden přes druhého, líčil strojvedoucí havarovaného vlaku

Kabina vlaku po srážce s kamionem na přejezdu v Uhříněvsi (6. září 2019)

Jednal rychle a pohotově. Strojvedoucí Tomáš Kadlec minulý týden u Uhříněvsi zabránil neštěstí. „Od prvního momentu,...

Známe výherce soutěže, který se vydá na exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Sedm her velké soutěže, kterou uspořádaly iDNES.cz a CK S.E.N u příležitosti třiceti let svobody, připomnělo v průběhu...

Drama v Děčíně. Sedmnáctiletý syn shodil svého otce z balkonu, muž zemřel

ilustrační snímek

Těžko uvěřitelné drama se minulý týden odehrálo v severočeském Děčíně. Sedmnáctiletý syn zde podle policie shodil z...

Jak obejít povinnost. Majitelé psů přemýšlejí, jak čip vyříznout z kůže

Strážníci kontrolují povinné očipování psů v Ostravě.

Do povinného čipování všech psů zbývají poslední tři měsíce. Na internetu už ovšem lidé vymýšlejí, jak nařízení obejít....

Další z rubriky

ČSSD udělala čistku v Ostravě a vrací se jí Kajnar, má být i lídr do voleb

Petr Kajnar

Sociální demokraté udělali velkou čistku v Ostravě, když zrušili 17 místních sdružení z 26. Po jednání předsednictva...

KOMENTÁŘ: Petice proti rušení nemocnic. Hlas odborů není hlasem pacientů

Ilustrační snímek

Zdravotnické odbory rozjely kampaň za zachování dnešní sítě nemocnic. Prospěje to spíše jim, anebo pacientům? Malé...

Foldynu nedokázalo vedení ČSSD těsně vyloučit ze strany

Místopředseda ČSSD Jaroslav Foldyna přichází v létě 2019 na jednání vedení...

Vedení ČSSD neuspělo ve snaze vyloučit poslance Jaroslava Foldynu ze strany. Pro nebyl potřebný nadpoloviční počet...

Lovci odtahů. Pojišťovny bojují proti předraženým asistenčním službám

Odtahový vůz 2

Jedna asistenční služba ocenila padesátikilometrový odtah z dálnice na 10 tisíc korun. „Na pojišťovnu“ by přitom stál...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz