Sobota 16. ledna 2021, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. ledna 2021 Ctirad

V katalogu dovolená snů, na místě švábi. Problémy cestovky na Krétě se kupí

  0:01
Po zprávě o zájezdu Čechů, kteří se na řeckém ostrově Kréta nakazili střevním onemocněním, se redakci iDNES.cz ozvalo mnoho dalších lidí. Popisují vlastní zkušenosti s cestovní kanceláří Pantour a stěžují si na nevyhovující podmínky v hotelech, do kterých vycestovali. Chtějí se připojit k žalobě. V minulosti už jeden muž soudní spor se zmíněnou cestovní kanceláří vyhrál.

Kréta (ilustrační snímek) | foto: Marc Ryckaert CC-BY-SACreative Commons

Pan Libor odcestoval s cestovní kanceláří Pantour do hotelu Blue Sky Beach na Krétu před dvěma lety. „Na pokoji se objevili švábi i zápach. Havěť vylézala ven z odpadu i z demontované staré klimatizace,“ popisuje.

Fotogalerie

I proto se druhý den obrátil na delegáta, jak radila sama cestovní kancelář. Její zástupce se měl pokusit situaci řešit například přesunem do jiného pokoje či dokonce do jiného hotelu.

V případě pana Libora to však možné nebylo, okolní hotely byly údajně zcela zaplněné. Postupoval tedy tak, jak radí i právníci a sepsal reklamaci zájezdu. Tu však cestovní kancelář neuznala a nereagovala ani na předžalobní výzvu. Celý případ se tedy dostal k soudu. „Celé to tedy šlo přes tři soudy, nakonec jsem vysoudil 35 procent z ceny zájezdu,“ popisuje český turista Libor.

Na Krétě onemocněl zájezd Čechů. Naše vina to není, brání se cestovka

Stejnou cestou jako byla ta jeho se teď chtějí vydat i turisté z letošního léta. Dotčení Češi chtějí nejdříve s cestovní kanceláří kvůli situaci na místě řešit hromadnou reklamaci zájezdu. Tu dává dohromady další návštěvnice hotelu Štěpánka Nešporová.

„Informace mohu potvrdit. Mám kontakty asi na šestadvacet lidí. Ze skupiny mi vždy dal kontakt jeden. Snažíme se o řešení společné reklamace vůči cestovní kanceláři za pomoci právního zástupce. Zda se bude jednat o žalobu, záleží na postoji cestovní kanceláře,“ vysvětlila v úterý pro iDNES.cz.

Poškození turisté z Kréty kontaktují i Asociaci cestovních kanceláří ČR (ACKČR). Ta jim však v tomto případě pomoci nemůže, neboť CK Pantour není jejich členem. „Cestovní kancelář byla kdysi naším členem, ale sama členství ukončila,“ poznamenává mluvčí asociace Jan Papež. V takovém případě by se tak zákazníci cestovní kanceláře měli obracet na Českou obchodní inspekci. Podle slov mluvčího cestovní kanceléře Pantour Josefa Koukolíčka to však není pravda. CK Pantour podle něj členem této asociace nikdy nebyla.

Spory s cestovkou vždy řešte na místě a vše si dokumentujte, radí odborník

Redakci se stále ozývají další lidé, kteří v minulosti s pobytem od cestovní kanceláře Pantour měli problém. Hotelů, které podle výpovědí turistů nejsou v dobrém stavu a neodpovídají tomu, co cestovní kancelář inzeruje, je totiž víc.

Se šváby v pokoji se letos v červnu setkal i turista Ondřej. „Hotel absolutně nesplňoval hygienické standardy tříhvězdičkového hotelu. V reklamačním řízení se nám ovšem cestovka vysmála, že švábi na pokoji a nižší hygienický standard jsou v těchto jižanských zemích normální a že příště si máme vzít s sebou repelent.“

Někteří čeští turisté jsou stále na místě a výpovědi ostatních potvrzují. „Dnes jsem tu čtvrtý den a se vším souhlasím. I u nás v pokoji byli švábi,“ vzkazuje turistka Alena. Další lidé se ozývají s tím, že i oni trpí střevními problémy.

Část lidí se během pobytu na Krétě dokonce dostala do nemocnice. „Jsem jedna z těch, kdo musel být převezen na kapačky na kliniku. Po propuštění jsem dostala recept na třídenní antibiotikum. Je zřejmé, že antibiotika se na virózu nepodávaji. I mně se toto snažila delegátka namluvit, když jsem odjížděla,“ popisuje svou zkušenost turistka Marcela M. Zájezd se pokoušela reklamovat, ani po dvou týdnech však prý nedostala odpověď.

Paní Jana byla s CK Pantour loni v létě na dovolené v Řecku. „Takový hnus jsem nezažila ani na vysokoškolských kolejích, které stojí již desítky let. Po prvním dni jsem rozdýchávala odporné prostředí a další dny jsem měla co dělat, aby mne nerozházely špinavé neumyté mísy/nádoby při každodenním nabírání jídla,“ napsala redakci. A přidala i fotografie plísně v koupelně či trčících elektrických drátů u postele. 

Problémy je třeba řešit už na místě

Podle Asociace cestovních kanceláří je důležité začít jednat přímo na místě. Mnoho lidí s reklamací čeká až na návrat do Česka. V takovém případě však cestovní kancelář nemusí reklamaci přijmout.

Cestovní kancelář Pantour už dříve uvedla, že problémy na zmíněném zájezdu mělo aktuálně patnáct až dvacet osob. Z minulosti pak má kancelář zkušenost s tím, že turisté problémy často nenahlásí na místě a čekají až na návrat domů. „Dá se říct, že si na zájezd a jeho kvalitu stěžuje zhruba jeden člověk ze sta,“ uvedl tiskový mluvčí cestovní kanceláře Josef Koukolíček s tím, že pokud se člověk přihlásí k reklamaci až po zájezdu, je těžké jednotlivé závady dokazovat.

„Správný postup klientů cestovních kanceláří by měl být takový, že když člověk zjistí, že je špatně ubytován, tak by měl kontaktovat cestovní kancelář. Ta by ihned měla začít jednat, tedy přesunout turisty do jiného pokoje nebo hotelu. Pokud to není možné, musí o tom vzniknout zápis. I díky němu je pak po návratu do Čech je reklamace platná,“ radí Jan Papež z ACKČR.

Co vše se dá reklamovat a jak

Do vad ubytovaní můžeme zahrnout: umístění do jiného hotelu, přidělení jiného pokoje, příliš malý pokoj, špína na pokoji, plíseň v koupelně, chybějící či nefunkční zařízení (klimatizace, WC), chybějící balkon, pokud byl přislíben, špinavý bazén, apod.

Reklamovat se dá i špatná strava či špatné služby delegáta a nedostatečný úklid na pokojích. 

Vady je potřeba co nejdříve řešit přímo na místě s delegátem. Pokud je například přidělen jiný hotel, než který byl objednán, je vhodné požadovat nápravu ihned,“ radí advokát Petr Novák. Pokud k nápravě nedojde, jsou nutné důkazy. Jednak fotografie a videa a pak také protokol podepsaný delegátem cestovní kanceláře. Ten by měl obsahovat popis všech vad zájezdu. 

Po návratu z dovolené je potřeba zájezd písemně reklamovat u jeho pořadatele. K reklamaci by měly být přiloženy všechny důkazy. Reklamaci je však potřeba podat do 30 dnů od konce zájezdu. Pořadatel zájezdu musí ze zákona vyřídit reklamaci do 30 dnů a o jejím výsledku klienta informovat.

Vondrák: Senioři očkování chtějí. Problém jsou pečovatelé, věří dezinformacím

  • Nejčtenější

Bylo toho dost, řekli Klaus i Landa. Lidé bouřili bez roušek a rozestupů

Na Staroměstském náměstí v Praze se sešli demonstranti na akci pořádané iniciativou Chcípl PES. Demonstrace za svobodu...

Zemřela bývalá televizní moderátorka Eva Jurinová, hlas z metra na trase B

Zemřela bývalá moderátorka Eva Jurinová, kterou lidé znali z Československé televize i z Novy. Její hlas poslouchají po...

Zneužili mého jména k úplnému nesmyslu. Chirurg Pirk se obrátil na policii

Kardiochirurg Jan Pirk se obrátil na policii kvůli zneužití svého jména. Podal trestní oznámení na web...

Nový PES může ve 4. stupni otevřít obchody, hotely či sport testovaným

V nové podobě tabulky opatření PES by nemusel být nutný nouzový stav pro dva nejméně rizikové stupně a vláda by tak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Brusel neobjednal víc vakcíny kvůli Východoevropanům a Francii, píší Němci

V Německu probíhá živá diskuze, proč Brusel neobjednal víc vakcín od německé společnosti BioNTech. Některá německá...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Nebýt podpory, nemáme ani na seno. Koronavirus zastavil i hipoterapie

Každý rok fyzicky i psychicky pomůžou tisícům zdravotně znevýhodněných, především dětem. Poslední rok ale nemohou kvůli...

V únoru bude chladněji než v lednu. Přes den kolem nuly, v noci mráz

V následujících čtyřech týdnech bude v Česku nejchladněji od prvního února, denní teploty se ale zřejmě budou držet...

Německá policie předala Česku 23 migrantů, našli je u hranic v dodávkách

Třiadvacet migrantů objevili němečtí policisté ve třech dodávkách, které zastavili u města Selb nedaleko hranice s...

Napumpovat stamiliardy do ekonomiky se vyplatilo, shodl se Zeman s vládou

V Lánech na Kladensku jednal poradního týmu prezidenta Miloše Zemana, na které byli pozváni premiér Andrej Babiš a...

Kila půjdou dolů, sebevědomí nahoru. Zapojte se do Novoroční výzvy
Kila půjdou dolů, sebevědomí nahoru. Zapojte se do Novoroční výzvy

Shodit vánoční kila je přetěžký úkol, ale jde to. Dokonce i doma a tak, aby vás to bavilo. Stačí se zapojit do padesátidenní novoroční výzvy od...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...