Kontroverzní názory diváků není třeba „korigovat“, postavil se za ČT soud

  11:11aktualizováno  11:11
Česká televize nemusí platit pokutu sto tisíc korun za zveřejnění názoru diváka, který tvrdil, že signatáři Charty 77 byli z poloviny spolupracovníci komunistické Státní bezpečnosti. Nejvyšší správní soud rozhodl, že televize nemusí každý názor uvádět do kontextu či ověřovat.
Odvysílání názoru bez komentáře neznamená podle správního soudu ztotožnění se s divákovým postojem.

Odvysílání názoru bez komentáře neznamená podle správního soudu ztotožnění se s divákovým postojem. | foto: iDNES.cz

Nejvyšší správní soud (NSS) nedávno zamítl s konečnou platností kasační stížnost Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Informovala o tom mluvčí soudu Sylva Dostálová.

"Pouze z toho, že provozovatel vysílání ponechá bez komentáře divácký názor, nelze dovozovat porušení zákonné povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace," uvedl v rozhodnutí soudní senát s předsedkyní Eliškou Cihlářovou.

Sporný názor si mohli jako titulek na obrazovce přečíst v září 2006 diváci pořadu Vedlejší efekty na programu ČT 24. Tvůrci pořadu se snažili najít odpověď na otázku, zda mají lustrace nadále smysl.

Jeden z diváků přispěl názorem: "Každý druhý chartista byl spolupracovníkem StB. Není to schizofrenie? Co pak bylo hlavní a co vedlejšák?"

Soud: Bylo zřejmé, že názor je vyhraněný
RRTV trvala na pokutě. Radním vadilo, že ČT ponechala bez komentáře informaci, jež je podle odborníků nepravdivá. Televize tak prý porušila zásady objektivity.

Městský soud v Praze pokutu zrušil. Podle pražských soudců bylo zřejmé, že jde o vyhraněný názor jednoho z diváků, jehož zařazení významně neovlivnilo vyznění celého pořadu. "Názor diváka nebyl informací zpravodajského charakteru, byl oddělen, a bylo tak zcela zřejmé, že se jedná právě a pouze o názor či tvrzení jednoho diváka," uvedli soudci.

Rada se odvolala k Nejvyššímu správnímu soudu. Namítala, že "obecná povinnost provozovatele vysílání je poskytovat objektivní a vyvážené informace". Tuto povinnost prý televize nesplnila, protože divákům nabídla nepravdivou informaci.

Názor lze odvysílat bez komentáře
Podle správních soudců je ale nemožné, aby televize zveřejňovala jen ověřené a nekontroverzní názory. Nelze také, aby televize každý názor komentovala a uváděla do kontextu. Takové požadavky by v podstatě znemožnily vysílání pořadů založených na kontaktu s diváky, uvedli soudci.

Podle správního soudu také nelze přijmout názor radních, že se televize odvysíláním názoru bez jakéhokoliv komentáře s divákovým postojem prakticky ztotožnila.

"Předmětný názor byl ve vysílaném pořadu naprosto zřetelně graficky oddělen, a to, že na něj účastnice (ČT) nijak nereagovala, neznamená, že jej akceptovala," stojí v rozhodnutí.

RRTV podle České televize zahajuje správní řízení, které končí pokutou, ve zbytečně velkém množství případů. "Někdy na základě jediného podnětu ze strany diváků či veřejnosti," řekl iDNES.cz mluvčí ČT Ladislav Šticha už dříve v reakci na případ antifašistické kapely v pořadu Ladí neladí. - více o stížnosti na vystoupení skupiny Rozpor čtěte zde

Autoři: ,

  • Nejčtenější

S Gottem se na Žofíně loučilo téměř 50 000 lidí. Dostalo se i na poslední

Na pražském Žofíně lidé dávali poslední sbohem zesnulému zpěvákovi Karlu Gottovi. Rozloučení skončilo deset minut před...

Rakev s Karlem Gottem vyprovodily ze svatého Víta rodina, potlesk a zvon

Stovky hostů z řad umělců, sportovců, politiků a blízkých se rozloučily se zesnulým Karlem Gottem na zádušní mši v...

Rath doběhl čekající novináře. Místo Ruzyně nastoupil do vězení v Teplicích

Bývalý poslanec a někdejší středočeský hejtman David Rath v pondělí nastoupil do teplické věznice, aby si tam odpykal...

Turecko vede pozemní útok proti Sýrii, po dělostřelecké a letecké přípravě

Turecko zahájilo ve středu večer pozemní boje na severu Sýrie. Invazi předcházelo letecké a dělostřelecké bombardování...

Komunista Ondráček opisoval ve své disertační práci, bral si celé odstavce

Komunistický poslanec Zdeněk Ondráček opisoval ve své disertační práci, díky níž na Univerzitě Palackého v Olomouci v...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Soud snížil Nizozemci trest za zbití číšníka, jeho bratrovi potvrdil 5 let

Bratři Nahviovi z Nizozemska si odpykají 5,5 roku a pět let za mřížemi za napadení číšníka v centru Prahy. Podle...

Soud opět zprostil obžaloby trojici úředníků kvůli 4,5 miliardám škody

Pražský městský soud znovu zprostil viny tři úředníky ministerstva průmyslu a obchodu, kteří čelí obžalobě, že...

Po výbuchu bytovky v Lenoře obyvatelé stále nemohou ani do sousedního domu

Věci jsou stále načichlé kouřem, ten je cítit i ze stěn. Do bytového domu v Lenoře, který výbuch ze začátku října...

Plaga, Babiš a odbory se nedohodli. O růstu platů učitelů budou jednat znovu

Ministr školství Robert Plaga, premiér Andrej Babiš a odborový předák František Dobšík na konferenci Školství 2020...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz