Drážní inspekci zarazil zejména fakt, že se ministerstvo dopravy rozhodlo uspořádat vlastní tiskovou konferenci kvůli nehodě v Moravanech. Mluvčí ministerstva Karel Hanzelka to vysvětloval tím, že ministerstvo nevytvářelo vyšetřovací, ale bezpečnostní zprávu.
Inspekci tím ale zřejmě nepřesvědčil. "Určitě je to ‚náhoda‘, stejně jako ‚náhodně‘ vypsané výběrové řízení v době končení šetření, ‚náhodné‘ útoky na web DI včera, kdy se na jejím webu měla objevit závěrečná zpráva z Moravan," řekl Kučera.
Pirátských útoků, jejichž stopy vedly na počítače po celé republice, bylo podle Kučery včera asi dvacet. "‚Náhod‘ je v poslední době nějak moc," komentoval dění kolem Drážní inspekce.
. ODPOVĚDI JANA KUČERY Z DRÁŽNÍ INSPEKCE ČTĚTE ZDE |
I přes zmiňované ‚náhody‘ se zprávy ministerstva dopravy a inspekce příliš neliší. Obě poukazují na rozbitý pískovač - zařízení pro zlepšení adheze v nepříznivém počasí - a vrstvu písku, která odizolovala kolej a přerušila bezpečnostní obvod. Inspektoři navíc ze selhání viní i zabezpečovací zařízení. - čtěte Inspekce: Za střet vlaků v Moravanech mohl pískovač i zabezpečovací zařízení
"Železnice je stále jedním z nejbezpečnějších způsobů dopravy," věří ale nadále Kučera. "Naše doporučení (která v souvislosti s nehodou inspekce vydala, pozn. red.) jsou závazná, byť se jmenují doporučení." Podle patřičné směrnice EU podle Kučery musí stát zajistit, aby vydaná bezpečnostní opatření byla "respektována a realizována".
Čtenáře zajímalo i napětí mezi ministerstvem a inspekcí, které se ve značné šíři objevilo včera. Inspekce chce podat trestní oznámení kvůli dopisům, které zasílal ministerský náměstek Vojtěch Kocourek generálnímu inspektorovi Romanu Šigutovi.
Žádal v nich "kárná, případně personální opatření" proti Michalu Miklendovi - inspektorovi, který nehodu v Moravanech vyšetřoval (čtěte více o trestním oznámení). To je podle Kučery v rozporu se směrnicí EU, která zdůrazňuje nutnost nezávislého vyšetřování, pokud má inspekce blízko k instituci, která reguluje dopravu. Tou je v Česku právě ministerstvo dopravy.
Kučera také potvrdil, že případ z Moravan je první svého druhu, kterým se inspekce zabývá. Přiznal ale, také, že k vjetí dvou vlaků na stejnou kolej z podobných příčin dochází, i když se vlaky nakonec nesrazí. Inspektorům to ale prý nikdo nehlásí, o jednom případu se dokonce prý dozvěděli jen od médií.
Redakce iDNES.cz zvala na paralelní on-line rozhovor, v němž by zodpovídali stejné otázky, i zástupce ministerstva dopravy. To ale účast odmítlo. |