"Reklama ani teleshopping by nesměly být v dětských pořadech. Jednou z variant je také to, že by nesměly být před a po dětských pořadech," řekla iDNES.cz Kateřina Klasnová.
Političku inspirovaly slovenské zákony a také podzimní referendum mezi registrovanými příznivci Věcí veřejných. "Většina hlasujících kvitovala nevysílání reklamy v dětských pořadech s potěšením, proto jsem se tím začala zabývat," dodala. Pokud by někdo zákaz porušil, hrozila by mu pokuta od 20 tisíc korun do 10 milionů korun. Tedy stejná sankce, na jakou zákon o rozhlasovém a televizním vysílání u jiných prohřešků pamatuje už nyní.
"Reklama je v tomto státě velmi často zneužívána proti dětem i jejich rodičům," upozorňuje dětská psycholožka Jana Procházková. Regulaci reklamy proto vítá. Podle ní jsou zejména předškoláci a menší děti natolik ovlivnitelné, že jim reklama dokáže vymýt mozek. "Reklama na ně může působit pozitivně i negativně. Záleží na tom, jakého je druhu. Agresivní reklama zvyšuje agresivitu, nátlaková pak touhu dětí po něčem," popsala Procházková.
Zákaz by platil jen pro české vysílatele
Podle oslovených mediálních expertů je konec reklamy v dětských pořadech možný, zákazu ovšem budou podléhat jen některé programy. "Bude-li zákaz v českém zákoně, tak se bude vztahovat jen na kanály, které mají licenci v České republice," vysvětlila Kateřina Kalistová, předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).
Pokud se dítě bude dívat na program společnosti licencované v zahraničí, český zákon se na něj vztahovat nebude. Výjimkou je vysílání ze Švédska či Norska, kde dětskou reklamu již regulují.
"Existuje evropská směrnice o audiovizuálních mediálních službách. Ta reklamu v dětských programech nezakazuje. A pokud program vyhovuje nastaveným standardům, nikdo nemá právo u něj bránit v příjmu programu na celém území Unie. Státy sice mohou přijmout vlastní přísnější úpravu zákonů, ta se pak ale týká pouze vlastních programů či těch, které jsou v dané zemi licencované," dodal mediální analytik Milan Šmíd, který je členem poradního kolegia ředitele ČT.
Budeme vysílat méně dětských pořadů, tvrdí televize
V Česku jsou licencovány stovky programů. Podle RRTV jsou tři z nich vysloveně rodinné nebo dětské (TV Pohoda, Disney Channel, Minimax). Dětské bloky vysílají také stanice s plnoformátovými programy. Tedy například TV Barrandov. Každé ráno a večer tam mohou děti sledovat pásmo pořadů s názvem Animáček.
Podle TV Barrandov by případný zákaz znevýhodnil společnosti licencované v Česku. Omezil by také reklamní prostor, což by podle televizní společnosti vedlo k omezení dětských pořadů v programové nabídce komerčních televizí. Podle Barrandova navíc v Česku chybí definice pořadu určeného pro děti.
"Zákaz reklamy u dětských pořadů je dle našeho pohledu v rozporu se současnými i připravovanými regulačními opatřeními EU a případné zavedení takové normy, pevně věříme, že k tomu nedojde, by nepochybně poškodilo nejen TV Barrandov, ale i další subjekty," tvrdí obchodní ředitel Marek Klain.
Klasnová chce zákaz dětské reklamy a teleshoppingu spojit se zákazem hlučné reklamy. Připravila proto novelu, která počítá s oběma změnami. Vlastní návrh na omezení křičící reklamy zpracovává i její kolega, poslanec za ODS Václav Mencl (více o návrhu poslance Mencla čtěte tady).
Obě iniciativy se dosud vyvíjely samostatně. Klasnová by je ale chtěla propojit. "Její návrh jsem zatím neviděl, ale určitě se nad ním setkáme. Jen se obávám, aby se doba schvalování neprodlužovala zároveň s tím, čím více věcí do novely budeme přidávat," míní Mencl. Oba ale zatím věří, že pokud zvolí zrychlenou variantu schvalování, novela by mohla začít fungovat za půl roku.