Na připomenutí hodnot, které stáří přináší, se zaměřila netradiční kampaň společnosti Elpida (z řeckého slova Naděje), která se už osm let věnuje seniorům. Chce probudit zájem o seniory a rozproudit mezigenerační diskusi.
Jinou, než jaká se letos na jaře rozjela na Facebooku, kde se sdružilo víc než tři čtvrtě milionu lidí v diskusní skupině, která parodovala podtitul seriálu Kobra 11: "Jejich revírem je Kaufland, jejich tempo je vražedné." Z původní legrace a nadsázky se diskuse stočila k nadávkám na seniory a mnohé příspěvky byly až nenávistné.

Herečka Jana Plodková o své babičce říká, že jí vždy pomáhala a teď jí to ona chce vrátit. Herečka se připojila k dalším umělcům v kampani Nech moji babičku na pokoji.
Kritiku vyvolal i předvolební klip Přemluv bábu a dědu, ať nevolí levici. Internetový apel se dotkl spousty lidí, prý degraduje seniory.
Dívejte se na člověka, ne na věk
Nevraživost mladých vůči seniorům podnítila Elpidu ke kampani. Vystupují v ní známí umělci, třeba herečka Jana Plodková či Iva Pazderková, herec Petr Vaněk či zpěvák kapely Please the trees Václav Havelka. Proč?
SENIOŘI V ČESKUV Česku žije 1,5 milionu lidí nad 65 let, v roce 2040 bude už třetina obyvatel starší 65 let. Jen 10 procent lidí ve věku 85 let je bezmocných a závislých na jiných. Senioři se podle výzkumu pro ministerstvo školství nejvíc bojí nemoci (78 %), finanční nouze (55 %) a osamocenosti (49 %). Stáří podle nich však znamená i nedostatek lásky, citu (pro 36 %) a úcty, prestiže a respektu ve společnosti (pro 31 %). Loni se oženilo nebo vdalo 191 mužů a 110 žen ve věku nad 50 let. |
"To je právě to – každý máme rád svou babičku a svého dědečka, ale jsme klidně schopní být nepříjemní na jiné seniory. To se ukázalo na jaře na Facebooku a třeba i v poslední volební kampani, kde se taky zdůrazňovala jen finanční závislost seniorů na státu,“ říká Broňa Hiliová, ředitelka Elpidy.
Diskriminace kvůli věku a pohled na seniory jako na někoho, kdo jen žije na úkor svých dětí a vnuků, je podle ní problém hlavně východních zemí. "Své asi hraje malá ekonomická soběstačnost našich seniorů. Senioři na Západě jsou mnohem sebevědomější," říká Hiliová. Podle ní je důležité se dívat ne na věk, ale na člověka.
Kampaň, která vypukla 1. října – na Mezinárodní den seniorů – poběží po celý podzim. Setkat se s ní můžete ve vlacích, na billboardech, v tramvajích, v novinách i časopisech. Na každé fotografii se snaží mladí lidé bránit staré.
"Když jsme byli malí, senioři chránili nás. Teď by to mělo být obráceně – my bychom měli bránit je,“ vysvětlila Natálie Sahulová z agentury VCCP, jež kampaň vytvořila.
Elpida chce vyvolat diskusi o stáří. Na stránkách www.mluvmeostari.cz se do ní může zapojit každý. "Chceme zaujmout mladé lidi tímto tématem, ukázat jim, že být starý neznamená být neschopný a nemocný. Stářím člověk neztrácí svou individualitu," dodává Jiří Hrabě, šéfredaktor časopisu pro seniory Vital Plus, který Elpida poskytuje zdarma.