Náměstek ministra financí Michal Barták, který čelí obvinění z nabídnutí úplatku

Náměstek ministra financí Michal Barták, který čelí obvinění z nabídnutí úplatku | foto: René Volfík, ČTK

K Bartákovi vede další stopa: o miliony žádal šéfa Tatry jeho přítel Smrž

  • 612
V kauze Tatra přibyla nová, důležitá okolnost. Šéfa Tatry Ronalda A. Adamse o miliony na záchranu společnosti totiž podle důvěryhodného zdroje požádal přítel Martina Bartáka Michal Smrž. O čtyři týdny později to samé nabídl jednomu z členů vedení automobilky Williamu Cabanissovi sám Barták.

Jméno majitele firmy MPI a blízkého známého Martina Bartáka Michala Smrže zaznělo podle dobře informovaného zdroje během vyšetřování. "Případem se zabýváme," řekl jen ředitel protimafiánského útvaru Robert Šlachta. Smrž schůzky s Adamsem nepopírá, ale tvrdí, že řešili jen obchodní záležitosti.

Fakt, že se Michal Smrž a Martin Barták dobře znají, nepopírají ani oni dva. Před časem vyšlo najevo, že spolu byli na dovolené na Mauriciu. "Pana Smrže znám, na dovolené jsme se potkali," připustil tehdy Barták.

Schůzek mezi Michalem Smržem a šéfem Tatry Ronaldem Adamsem bylo více – 16. ledna 2008 v Praze a potom 30. ledna v hotelu Holiday Inn v Brně.

INFOGRAFIKA: Průvodce vazbami v miliardových zakázkách

"S panem Adamsem jsem se v minulosti sešel několikrát a vždy jsem s ním jednal výhradně o možnostech naší spolupráce při vývozu tater a náhradních dílů k těmto vozidlům do našich exportních trhů," prohlásil Michal Smrž.

Jen o čtyři týdny později, 26.února 2008, se setkává Martin Barták s představiteli Tatry Williamem Cabanissem a Duncanem Sellarsem na společenské akci na předměstí Washingtonu. A právě tady Smržův přítel a náměstek ministra obrany Barták podle amerických manažerů pronesl svou korupční nabídku. Je to možná jen náhoda – popisují ji však nápadně podobně jako tu čtyři týdny starou.

PŘÍPAD BARTÁK JAKO TEST VLÁDNÍ VĚROHODNOSTI

čtěte komentář MF DNES

"Náměstek navrhoval, že za určitý obnos ve výši milionů (dolarů) by problémy s Pragou mohly být vyřešeny," popsal Sellars, šéf americké filiálky Tatry. Hned poté konverzace skončila. "Bylo to nepřístojné, chcete-li použít slovo korupční, tak je to možné," dodal Sellars.

Barták tlačil na Tatru, za kterou bojoval Kopřiva

Klíčovou otázkou je, jakou roli v celém příběhu ve skutečnosti hrála společnost Praga. Pokud žádost o miliony skutečně byla vyřčena, komu měly být tyto peníze určeny? Pro Pragu, nebo někoho jiného? Ředitel Pragy Petr Ptáček prohlásil, že Martin Barták rozhodně nejednal z jeho pověření.

Reakci vybraných špiček české politiky na kauzu "Barták" a názor USA na hochy z Divokého východu si přečtěte v sobotním vydání MF DNES s magazínem Víkend

Zastavme se proto u samotného obchodu Tatry a Pragy, možná právě tady bude klíč k podivnému chování Bartáka i Smrže.

Podle původních plánů měla Praga dodat převodovky a nápravy do všech 550 nákladních vozů, které Tatra dodávala státu. Pak se však obě společnosti rozešly ve zlém. Jejich rozkol řešili dva náměstci na obraně.

Na jedné straně Jaroslav Kopřiva (toho staré vedení Tatry ovlivňovalo přes lobbistu Pavla Stožka, MF DNES to zjistila z odposlechů vojenské tajné služby). Na druhé straně byl první náměstek Barták, i o jeho roli odposlechy z té doby vypovídají. Nastala tedy situace, kdy na Tatru z jedné strany tlačil Barták společně s Pragou a za Tatru zase bojoval Kopřiva.

Tatra podle slov svých manažerů korupční nabídky odmítla a dál odmítala přibrat Pragu k byznysu. Skupiny, které Tatru žádaly o peníze, však o ně nechtěly přijít. Místo spolupráce s Tatrou proto ministerstvo obrany dalo Pragovce i Smržovi vydělat na jiných zakázkách – obrněných vozech Dingo a Iveco.

K odkrytí kauzy přispěl náměstek Kopřiva

Další průběh bezděky poodkryl náměstek Kopřiva. Když totiž MF DNES letos sledovala jeho podivné vyjednávání o prodeji minometů, zaznamenala tajně jeho zajímavou větu: "Ty dinga byla čistá bartákovina, ten Smrž na tom udělal majlant," říkal Kopřiva.

Michal Smrž na konci roku 2008 dodal ministerstvu obrany 15 obrněných vozů Dingo za půl miliardy korun. Ani Praga nezůstala zkrátka. Dostala zakázku na dodání 90 obrněných vozů Iveco za více než tři miliardy.

I tento nákup Kopřiva pozoruhodně glosoval: "To jsem sebral nápravu za 600 milionů Pragovce a z toho byl Topolánek úplně běsnej. Nakonec jsem je musel uklidnit těma ivecama."

Všichni tedy dostali velmi výhodné zakázky – jak jinak než bez výběrových řízení.

V našem příběhu je ještě jedna, možná důležitá okolnost. Společnost Praga, která je výhradním zástupcem Iveca v Česku, zakázku neplnila sama. Na obrněných vozech Iveco je kulometná věž značky Kongsberg.

Jde o jednu z nejdražších, ale nutno říci, že i nejlepších, zbraňových stanic. Stojí prakticky stejně jako zbytek vozu. Jejím dodavatelem je společnost Omnipol Richarda Hávy, který je zase velmi blízkým přítelem dnešního ministra financí Miroslava Kalouska. A právě u něj dnes působí jako náměstek Martin Barták. Od včerejška na neplacené dovolené.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video