Josef Koudelka opustil Československo po srpnové okupaci v roce 1968, kterou nezapomenutelně zachytil svým fotoaparátem. Na pozvání prestižní agentury Magnum Photos zamířil do zahraničí, kde s batohem na zádech putoval Evropou. Fotografoval například Romy a jejich každodenní život, což vyústilo v knihu Gypsies (Cikáni). Jeho objektiv se zaměřil i na dostihy v Epsomu, koňský veletrh v Appleby, poutníky na Hoře svatého Patrika a v Lough Derg, nebo potulné hudebníky ve Španělsku a Portugalsku. V roce 1987 získal francouzské občanství a do své vlasti se mohl vrátit až po pádu komunistického režimu.
Tři desetiletí na cestách
Jeho nejnovější soubor Ruiny vznikal po tři dekády, od roku 1991, na více než 200 historických lokalitách Středomoří. „Archeologická naleziště nejsou minulost, ale budoucnost, protože vše, co vidíme kolem sebe, se jednou stane ruinami,“ říká Koudelka.
Fotografoval černobíle a bez přítomnosti lidí, což podle kurátora Tomáše Pospěcha vystihuje jeho jedinečný přístup: „Každý den vznikají tisíce fotografií, je jich plný internet. Josef Koudelka zachytil ta samá místa po svém – bez lidí, černobíle, a s hlubokým přemýšlením.“
„Když fotografuju krajinu, chci být sám a nikoho nevidět,“ potvrzuje Koudelka. Výběr čtyřiceti velkoformátových snímků, vytvořených na klasický film, je vystaven v třetím patře muzea až do 30. března. Sám fotograf přestal zachycovat lidi s nástupem digitální fotografie: „Musím počítat každé políčko – na panoramatický film se vejdou jen čtyři snímky. Digitální fotografie nabízí jiné možnosti.“
Monumentální panoramatické fotografie v černobílém provedení završují jeho celoživotní vztah k tématu člověka a kamene. Na snímcích nenajdeme žádné turisty, stánky ani oplocení – záměrně zachytil místa v jejich syrové a nedotčené podobě.
„Vyfotografoval jsem všechno, co jsem chtěl. Ale rád bych se na některá místa vrátil a ukázal je dětem,“ říká Koudelka, kterému je dnes 86 let. Mnohá místa, jak je zachytil, již podle něj neexistují – změnili je turisté, přírodní katastrofy nebo války.
Dar české zemi
Fotografie z projektu Ruiny jsou součástí rozsáhlého daru, který Josef Koudelka věnoval Uměleckoprůmyslovému muzeu. Tento dar zahrnuje 2,5 tisíce snímků z jeho celoživotní tvorby. „Nikdy jsem nečekal, že moje fotografie budou mít takovou hodnotu. Celý život jsem fotografoval a chtěl jsem, aby po mně něco zůstalo. Tady v té zemi jsem se narodil, tak jsem chtěl, aby to tady také zůstalo,“ dodává autor.