Změna by měla platit od začátku roku, a proto ji strany vznikající koalice předloží formou poslaneckého návrhu. Kdyby ho nestihly prosadit včas, bude obsahovat zpětnou účinnost k začátku ledna. Osoby samostatně výdělečné činné by tím podle Schillerové měly ušetřit minimálně 1715 korun měsíčně.
„Diskutovali jsme rovněž stavební zákon,“ řekl první místopředseda ANO Karel Havlíček. ANO se chce vrátit k dřívějšímu návrhu stavebního zákona s centrálním stavebním úřadem. Když nastoupila po volbách v roce 2021 vláda pětikoalice, stavební zákon podle představ hnutí ANO zavrhla.
Snížení regulované složky elektřiny pro domácnosti o 15,1 procenta
Je už také připraven scénář toho, jak nová koalice sníží cenu regulované složky elektřiny. „Zjednodušeně řečeno, od 1. ledna bude snížena regulovaná složka elektřiny o 15,1 procenta pro domácnosti, pro firmy nebo ty, kteří jsou na vysokém nebo velmi vysokém napětí, to bude ještě o něco více,“ řekl Havlíček. Nebude to muset schvalovat parlament.
„První vláda odmítne emisní povolenky pro domácnosti, pošle to do Sněmovny a necháme si od Sněmovny parafovat to, že to je rovněž rozhodnutí zvolených poslanců. Okamžitě poté odejde zpráva všem klíčovým činovníkům Evropské unie, kde je budeme informovat o tom, že Česká republika se vysloví negativně k zavádění emisních povolenek pro domácnosti pro české domácnost,“ popsal Havlíček.
Předseda SPD Tomio Okamura i šéf poslanců Motoristů sobě Boris Šťastný potvrdili, že strany budoucí trojkoalice na prvním jednání projednávaly zlevnění energií cestou snížení poplatků za obnovitelné zdroje, odmítnutí emisních povolenek pro domácnosti, zkrácení doby stavebního řízení či posílení příjmů zdravotních pojišťoven.
Personální otázky nechali politici ve středu stranou a diskutovali více než dvě hodiny ve Sněmovně o chystaném programovém prohlášení budoucí vlády Andreje Babiše i některých zákonech, jejichž rychlé projednávání považují za nezbytné.
„Jsem přesvědčen, že se dokážeme shodnout na hospodářských tématech,“ řekl první místopředseda ANO Karel Havlíček.
Bude se jednat každý den od rána do večera
O programu vznikající trojkoalice budou každý den od pondělí jednat za ANO Karel Havlíček s Alenou Schillerovou, za Motoristy Petr Macinka s Borisem Šťastným a za SPD Tomio Okamura s Radimem Fialou.
„Nepřipadá v úvahu jakákoli diskuse o vystoupení z EU nebo z NATO. A to i ve smyslu referenda. Toto je akceptováno našimi potenciálními koaličními partnery,“ řekl tento týden na Chodově po jednání s Motoristy první místopředseda ANO Karel Havlíček.
Okamura uvedl, že při zvažování priorit se SPD přiklonila k tomu, že chce vyměnit vládu Petra Fialy, a že to má přednost před prosazením referenda o EU a NATO. „Voliči rozhodli, že je nás tady patnáct,“ řekl po jednání Okamura.
„Budeme trvat na tom, aby se trend schodků snižoval,“ uvedl ve středu po vyjednávání šéf poslanců Motoristů Šťastný. Debata se podle něj dotkla i navýšení příjmů zdravotních pojišťoven. Jedinou možností je podle něj jednorázová valorizace platby za pojištěnce státu.
Motoristé chtějí trvalou výjimku pro přijetí eura
Na čem se ANO, SPD a Motoristé sobě při jednání o vládě, které bude probíhat v příštích týdnech, hladce shodnou, je odmítnutí eura místo koruny.
Jakoukoli případnou podporu příští vládě Motoristé přitom podmiňují tím, že součástí jejího programového prohlášení bude závazek okamžitě zahájit formální proces směřující k vyjednání si trvalé výjimky z povinnosti přijmout euro.
Turek se omluvil. Platí dohoda, kterou jsme udělali, řekl Macinka u Babiše![]() |
Vrátí se elektronická evidence tržeb v inovované podobě. „Má-li být EET účinná, tak by měla být pro všechny segmenty,“ říká Havlíček.
„Nejsme příznivci EET, ale vnímáme, že pro hnutí ANO je to velmi významná věc. Motoristé se budou pokoušet tak, jak máme v programu, hledat výjimky zejména pro malé podnikatele,“ řekl Šťastný.
Více času pro domácí uhlí
Motoristé do jednání o programu vznikající vlády vnesou i to, že by se mělo déle využívat domácí uhlí.
„My máme svůj vlastní zdroj energie, my máme uhlí. Proč bychom dováželi pětkrát, šestkrát předražený LNG, aby na tom někdo super vydělával, ale mimo Českou republiku, to je prostě nesmysl,“ řekl ekonom a nový poslanec Motoristů Vladimír Pikora v létě na sjezdu strany.
„My budeme bojovat o to, abychom kromě toho, že zachráníme jádro, zachraňovali i to nejlevnější, co máme u nás doma. Je to uhlí,“ uvedl také na sjezdu v Olomouci nově zvolený poslanec za Motoristy Filip Turek. A rozsáhle o tom píší i ve svém volebním programu.
Saúdové si na Turkovy výhrůžky „zabitím diplomata“ stěžovali závažnou nótou![]() |
Porozumění v tomto u hnutí ANO najdou. „Neodstavíme uhelné elektrárny, dokud nebude k dispozici dostatek dalších stabilních zdrojů energie. Zabráníme výpadkům v dodávkách elektřiny a tomu, že se staneme zcela závislými na dovozech elektřiny,“ napsalo do volebního programu i ANO.
Vznikající koalici vadí to, že vláda po volbách neposlala do Sněmovny opět návrh státního rozpočtu na příští rok. Kabinet ho sice před volbami předložil, jak mu ukládá zákon, ale poté spadl návrh pod stůl a po volbách už ho znovu předkládat nechce.
„Velký problém.“ Babiš narazil u Motoristů, nelíbí se jim vyšší schodek rozpočtu![]() |
„Prioritně musíme řešit nášlapné miny, které tady jsou v oblasti chybějících zdrojů na dopravu a toho skandálu, který udělala vláda s tím, že nemá krytý rozpočet na dopravu se státním rozpočtem,“ uvedl první místopředseda ANO Havlíček.
Babiš minulý týden prohlásil, že je potřeba změnit zákon o rozpočtové odpovědnosti, aby mohly být peníze uvolněny.
To se ale nelíbí šéfovi Motoristů Petru Macinkovi. „To by pro nás byl velký problém,“ napsal iDNES.cz. Motoristé sobě před sněmovními volbami slibovali vyrovnaný rozpočet do čtyř let.
„Každá odpovědná vláda chce snižovat deficit. Chybí desítky miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Vláda není připravena to dát to Sněmovny, což já považuji za něco neuvěřitelného,“ řekl Havlíček.





















