Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Je po stávce a doprava se vrací k normálu. Vláda odborům neustoupí

  21:42aktualizováno  17. června 1:40
Přesně o půlnoci ze čtvrtka na pátek skončila celodenní stávka dopravních odborů. Dráhy krátce po jejím konci vypravily první dálkové vlaky, další budou jezdit dle jízdních řádů. K běžnému provozu se vrací i městská hromadná doprava ve vybraných městech i autobusové spoje v krajích. Vláda ale kritizované reformy stáhnout nehodlá.

Z pražské vozovny Motol tramvaje nevyjely. (16. června 2011) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Mezi prvními vlaky Českých drah (ČD) vyjel například rychlík z Prahy do Plzně či do Děčína, další budou následovat. Některé spoje ale mohou mít zpoždění.

"Všechny spoje uvedené v jízdním řádu vyjedou, některé se zpožděním, pokud mají odjezd už před půlnocí. Také zahraniční vlaky pojedou se zpožděním, jak budou vjíždět do České republiky," řekl ve čtvrtek mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Vývoj stávky jsme sledovali on-line minutu po minutě

Přečtěte si, co vše se v ulicích během dne dělo

Vlaky podle něj najíždějí na tratě poté, co je Správa železniční dopravní cesty zkontroluje a uvolní. Na trať se rozjíždějí z míst, kde zůstaly o minulé půlnoci stát.

MHD se vrací k normálu, metro se rozjede až ráno

K běžným jízdním řádům se vrací i městská hromadná doprava. V Praze, Brně či Ústí nad Labem vyjely první noční spoje. Metro se ale hned po půlnoci nerozjelo, soupravy na své tradiční jízdní řády navážou až kolem půl páté ráno.

Ještě před půlnocí si přitom vypravením nočních spojů v Praze nebyl jist ani sám Dopravní podnik. "Bude záležet na tom, kolik řidičů se dostaví na noční směnu," sdělila ve čtvrtek večer Martina Neckářová z tiskového oddělení společnosti.

STÁVKA OBRAZEM: Silná hesla a opuštěné tramvaje

Protest proti stávkujícím odborářům demonstrujících proti vládním reformám. (16. června 2011)
Z pražské vozovny Motol tramvaje nevyjely. (16. června 2011)
Vlaky nevyjely. (16. června 2011)
Evropská ulice v Praze. (16. června 2011)

Po půlnoci ale už firma cestující uklidňovala. "V současné době jsou již některé noční tramvajové a autobusové linky na svých pravidelných trasách. Další linky začínají postupně najíždět na své trasy. Noční provoz tramvají a autobusů bude následně zajištěn podle pravidelných jízdních řádů," uvedla na svém webu.

V Praze cestující ve čtvrtek vozila asi třetina tramvají a pětina autobusů. Hodinu před oficIálním koncem stávky sloužilo 35 tramvají na linkách 3, 5, 7, 9, 10, 11, 14, 16, 18,19, 22, 25 a 26. S výjimkou linek 3, 9, 10 a 22 jezdily všechny linky jen ve velmi omezeném rozsahu. Nevyjelo 145 tramvají. Autobusů jezdilo 130, polovina z nich byla od smluvních přepravců, 176 autobusů DP nevyjelo.

V Brně noční autobusy vyjely v 00:00 od hlavního nádraží do ostatních městských částí moravské metropole. Prostor před nádražím byl na rozdíl od středeční půlnoci alespoň z části zaplněn lidmi. Brněnská MHD fungovala ve čtvrtek částečně, jezdilo 11 linek. Kraj, město i zástupci policie konstatovali, že stávka se na jižní Moravě obešla bez problémů a incidentů. Spokojenost vyjádřili i odboráři.

Z okrajových částí směrem do centra se krátce po půlnoci ze čtvrtka na dnešek vydaly i autobusy v Ústí nad Labem. Přes den fungovala MHD v krajském městě na zhruba 70 procent. Většina řidičů městské hromadné dopravy stávkovala dnes například i v Havířově. Zhruba bez poloviny spojů městské hromadné dopravy se museli po celý den obejít kvůli stávce cestující v Olomouci.

Vláda neustoupí, je ale ochotna o reformách jednat

Stávka dopravních odborů proti chystaným vládním reformám trvala 24 hodin, začala o půlnoci ze středy na čtvrtek. Vyhlásila ji Koalice dopravních odborových svazů (KDOS) a podporovaly ji obě velké odborové centrály.

Vše o páteční stávce čtěte ZDE

Proč začala, co odbory chtěly a jak se jim to povedlo...

Zcela se zastavily vlaky i některé krajské autobusové spoje, MHD byla v některých větších městech omezena. V Praze poprvé v historii vůbec nevyjelo metro. Kolaps v dopravě ale nenastal, lidé si vzali volno, nebo jeli třeba na kole.

Odboráři žádali stažení a přepracování reformních zákonů. Premiér Petr Nečas (ODS) řekl, že kabinet od svých reforem neustoupí, je ale připraven jednat o jejich parametrech. Podle něj byl protest politický a přispěl jen k většímu napětí v zemi. Způsobil také hospodářské škody, jen na železnici překročily 130 milionů.

Podle předáka Asociace samostatných odborů Bohumíra Dufka je to malá daň za to, že se třeba podaří v Česku "dotáhnout reformy do takového konce, aby byly přijatelné i pro chudší lidi". Odboráři tvrdí, že vládní reformní návrhy by zhoršily život většiny obyvatel země.

Zda se podaří vyjednat střídmější škrty může ukázat už pondělní jednání tripartity. Na něm budou ministři, předáci a zaměstnavatelé jednat mimo jiné o daňové reformě či o části reformy zdravotnické.

Byla stávka odborů vydařeným protestem, nebo fiaskem?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 7. července 2011. Anketa je uzavřena.

Bylo to fiasko 26126
Povedla se 6058
Autoři: , ,

  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Kubera zkolaboval v kanceláři, zemřel po převozu na urgentní příjem

Předseda Senátu Jaroslav Kubera zemřel v pondělí dopoledne. Politikovi se podle zdroje MF DNES udělalo nevolno v...

Stres a zkoušky v KFC. Studentům VŠE dochází trpělivost s anonymem

Alarm, hlášení a všichni ven. Na Vysoké škole ekonomické v Praze jde o častý doplněk zkoušek a státnic. Anonym se škole...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Vejprtech vzplál domov pro mentálně postižené. Osm lidí zemřelo

Při tragickém požáru v neděli ráno ve Vejprtech na Chomutovsku v domově pro lidi s mentálním postižením zemřelo osm...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Trápí ji až 70 otoků ročně. Jsem už šestá generace s touto nemocí, popisuje

Závažnější otoky ji trápí až dvakrát do měsíce, ty „mírnější“ i čtyřikrát. „Může to přijít během pěti minut. Vypravuji...

Jurečka vede KDU-ČSL. Vyženu poraženeckou náladu, slíbil lidovcům

Lidovce vede exministr zemědělství Marian Jurečka. Vystřídal v čele strany Marka Výborného, který rezignoval po úmrtí...

Výroba vakcíny proti chřipce trvá až 15 let. Na poptávku nelze rychle reagovat

Je to výpadek, který postihne lékaře i lékárny prakticky každý rok. Za nedostatek očkovacích vakcín proti chřipce může...

Zeman hovořil k neslyšícím sportovcům. Překládat jim musel jeden z nich

Na středečním setkání Miloše Zemana s účastníky XIX. zimní deaflympiády chyběl profesionální tlumočník. Sportovcům...

TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?
TEST AUTOSEDAČEK: Které jsou opravdu bezpečné?

Dvacet autosedaček pro děti různého věku podrobil německý autoklub testu bezpečnosti. Prošly všechny. U některých se ale objevily podstatné nedostatky.

Najdete na iDNES.cz