Za problematickou považuje Botlík úlohu o výpočtu plochy papíru potřebné k výrobě čepice ve tvaru kornoutu. Zadání je formulováno tak, že z něj podle Botlíka jednoznačně vyplývá, že by maturanti měli počítat plochu celého rotačního kužele včetně podstavy. Pokud by však žáci vycházeli ze zkušenosti, že se čepice nasazuje na hlavu, a tudíž dno nemá, dospěli by k jinému výsledku.
Diskutovaná úlohaPapírová čepice má tvar rotačního kužele. Po straně je slepena lepicí páskou. (Okraje papíru jsou k sobě přiloženy a v místě lepení se nepřekrývají.) Osovým řezem kužele je rovnostranný trojúhelník s délkou strany 16 cm. Kolik cm² papíru je použito na čepici? Celý test najdete zde. |
I když to podle Botlíka odporuje formulaci zadání, kde by v tom případě muselo být výslovně uvedeno, že se jedná o „plášť rotačního kužele“, měly by se jako správné posuzovat oba výsledky. Uznávání jediného považuje za nespravedlivé vůči maturantům, kteří dali přednost realitě před matematickými formulacemi.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), které státní maturity zajišťuje, se k jednotlivým úlohám vyjadřovat do doby, než validační komise dospějí k závěru, nebude.
„Do doby, než validační komise ukončí svou činnost a vydá závěrečnou zprávu, se nelze k obsahu didaktického testu jakkoliv vyjadřovat, protože by to byla čistá polemika,“ uvedl jeho mluvčí Jan Pohanka.
Validační komise pro příslušný předmět jsou každoročně používaným orgánem, který společně s nezávislou komisí ministerstva školství posuzuje didaktické testy po jejich aplikaci v praxi. Jejich závěry by měly být zveřejněny na maturitním webu společně s klíčem správných řešení po 14. květnu.
Považujete zadání uvedené úlohy za nejednoznačné?
Otázka na Jidáše byla v pořádku, shodli se češtináři
Bouřlivé reakce středoškoláků na sociálních sítích vyvolala také jedna z otázek v maturitním testu z češtiny, v níž se mělo doplnit jméno Jidáš před přízvisko Iškariotský a v souvislosti se zradou a třiceti stříbrnými. Doplnění jména biblické postavy považovala řada z maturantů za nepřiměřeně obtížné (více čtěte zde).
Asociace středoškolských češtinářů ve stanovisku publikovaném na svých internetových stránkách uvádí, že tato úloha je naprosto v pořádku, i když patří mezi obtížnější. V katalogu požadavků se mimo jiné uvádí, že maturant dovede při práci s různými druhy textu využít i poznatků z jiných disciplín podstatných pro porozumění danému textu.
„Samozřejmě bible je kniha primárně náboženská, ale v naší literárněhistorické a pedagogické tradici je pojímána též (ne-li přednostně) jako literární památka prvního řádu - s obrovským množstvím poučení, moudra, filozofie,“ doplnil Jiří Kostečka, který je pod stanoviskem podepsán.
Písemná část státních maturit začala před týdnem a skončí v pondělí didaktickými testy z francouzštiny a ruštiny a nepovinnou zkouškou Matematika+, která je obtížnější verzí testu z matematiky. Výsledky didaktických testů budou zpřístupněny ředitelům škol v pátek 15. května, žákům je musejí sdělit nejpozději následující pracovní den, tedy v pondělí 18. května.