Spuštění systému nových emisních povolenek je naplánováno od roku 2027. Cena povolenky by v prvních letech neměla překročit 45 euro za tunu. Emisní povolenky budou muset nakupovat prodejci paliv a pohonných hmot.
„Nemůže se stát, že pohonné hmoty zdraží o desítky korun, jak tady někdo straší,“ řekl premiér a předseda ODS k novým emisním povolenkám ETS II.
„Chceme revizi náběhu systému ETS II. Já bych považoval za vhodné tento systém odložit,“ uvedl při interpelacích předseda vlády.
Premiér není spokojen s aktuální podobou digitalizace stavebního řízení
A když odpovídal na dotaz Lenky Knechtové z hnutí ANO, řekl, že není spojen se stavem digitalizace stavebního řízení. „S aktuální podobou nejsem spokojen já, ani vláda, a nebudu se tvářit, že všechno funguje,“ řekl předseda vlády. Situace se ale podle něj zlepšuje.
„Budeme pracovat dál, aby ten systém fungoval rychle,“ řekl předseda vlády ve Sněmovně. Z dopoledního jednání byl ještě omluven.
Fiala se ve čtvrtek odpoledne po nemoci objevil na veřejnosti. V neděli pozdě večer premiér zrušil pondělní program v Moravskoslezském a Zlínském kraji s tím, že je nemocný, ale že to není to nic vážného.
Nebyl pak ve Sněmovně ani v úterý, kdy opoziční poslanci „grilovali“ ministra pro místní rozvoj a předsedu Pirátů Ivana Bartoše právě kvůli problémům se stavebním řízení. Usnesení, ať Bartoš zváží rezignaci, opoziční hnutí ANO a SPD neprosadila.
Fiala při interpelacích zopakoval, že ministrovi pro místní rozvoj Bartošovi mají se zvládáním komplikací pomáhat ministr dopravy Martin Kupka, průmyslu a obchodu Jozef Síkela a financí Zbyněk Stanjura.
„Proč nejste schopen odvolat pana Bartoše? Máte sílu na to, abyste se jednou za čtyři roky pochlapil a odvolal člověka, který nezvládl funkci?“ ptal se předsedy vlády Hubert Lang z hnutí ANO.
Fiala mu opáčil, že by odvolání ministra nezměnilo fungování systému. „Na odstranění chyb a nedostatků se intenzivně pracuje,“ řekl premiér.