Pondělí 2. října 2023, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. října 2023 Olívie, Oliver

Jak fungují influenceři. Přípravou fotky stráví i měsíce, smlouvy neřeší

  0:01
Za jedinou fotkou na Instagramu se může skrývat i několikaměsíční spolupráce a domlouvání. To často zprostředkovávají mezi firmami a influencery agentury. Firmám vybírají ty správné adepty pro reklamní kampaně, zároveň dohlížejí na to, aby spolupráce proběhla hladce a výsledek odpovídal zadání. Podle agentur jsou ovšem influenceři mnohdy nezodpovědní a neprofesionální.

Instagramová blogerka Barbora Ondráčková na svém profilu pravidelně zveřejňuje fotografie z cest po celém světě, nákupy a jídlo. Součástí některých z nich je pak i reklama. Nabídek dostává hodně. 

„Nabídky jsem nikdy přesně nepočítala, ale tipuji kolem 50 až 60 za měsíc. Záleží však na období. Některé jsou vytíženější, jiné klidnější.“ 

Mladá Češka také přiznává, že nad úpravou a focením někdy stráví až čtyři hodiny.

„Často jsem se setkala s tím, že mi firma nechá volnou ruku a po zaslání fotek mě pak žádá o přefocení, protože se jí něco nelíbí. To je pro mě ztráta času,“ přiznává Ondráčková. Její profil s názvem fashioninmysoul sleduje přes 546 tisíc lidí z celého světa. 

My new @desenio frames make my closet even more fashionable! Good news for everyone: Desenio’s Big Summer Sale is on! Use my VIP code “FASHIONINMYSOUL” by midnight 25th July to get an incredible 35% off prints at Desenio! This offer does not include frames nor handpicked/collaboration/personalised prints. #AD

23. července 2019 v 15:42, příspěvek archivován: 23. srpna 2019 v 13:19

Firmy si jednotlivé youtubery, zpěváky nebo další celebrity nevybírají samy. Protože vybraný influencer často musí splňovat určitá kritéria, které konkrétní značka vyžaduje, pomáhá mu s tím specializovaná agentura.

„Jde o počet fanoušků, průměrný počet sledující pro jeden kus obsahu, také se řeší jeho typ, tedy zda se influencer orientuje na jídlo, módu, cestování nebo na hry. Podstatná je pro firmy i cílová skupina daného influencera,“ uvádí Rostislav Starý z agentury The Hive.

„Rozhodně se ale vyplatí sledovat i profesionalitu dřívější spolupráce a jakýkoli problematický čin v minulosti nebo jeho riziko v budoucnosti,“ doplňuje. Posledním důležitým kritériem je, že influencer v minulosti nepracoval pro konkurenční značku anebo ji nepropagoval.

Stejně jako se firmě od agentury dostane pomoci při vybírání tváře jejich kampaně, agentura pomáhá i samotnému influencerovi. A to například při vymýšlení obsahu i podoby kampaně, protože ani zadavatel, ani tvůrce nejsou experty na marketing. To, jak nejlépe zacílit na vybranou cílovou skupinu, ví právě agentury. 

„Z praxe víme, jaký způsob propagace s ohledem na klientovy cíle nejlépe funguje, a jsme schopni kampaně nastavit tak, aby se investice do influencer marketingu co nejvíc vyplatila,“ uvádí David Růžička z agentury Get Boost.

Zboží nabízejí internetoví „kamarádi“. Děti netuší, že je to placená propagace

Agentury tak influencerům mohou nabídnout natáčecí studia, fotografy nebo další prostředky, pokud jsou potřeba. Ty pak roli hrají i při schvalování jednotlivých částí kampaně. Influencer totiž fotografie nenahrává rovnou na svůj profil, často je však předem posílá ke schválení. A to i s popiskem, který fotografii doplňuje. Kromě agentury, která hraje roli prvního kontrolora, pak výstupy kontroluje i zadavatel. 

Ten má možnost ovlivnit, jaký text se pod fotografií například na Instagramu objeví. Výjimkou není ani to, že internetové celebrity pošlou ke schválení hned několik verzí propagace daného produktu. Zadavatel má možnost si vybrat tu, která se jeho filozofii nejvíc blíží. I zde ale může zasáhnout agentura a doporučit, která fotografie či video zaujme cílovou skupinu nejvíce.

Jsou nezodpovědní a neprofesionální

Vztahy mezi firmami a influencery však nejsou vždy ideální. Podle agentur se stává, že občas nějaká spolupráce nedopadne dobře. „Ano, takových případů je mnoho jak u nás, tak v zahraničí. Jenom se o tom moc nemluví, neboť firmy nechtějí hlásit do světa, že udělaly chybu při výběru,“ uvedl Růžička. 

Peníze především

Spolupráce mezi firmou a influencerem se pohybuje v řádu desetitisíců za kampaň. Ty větší mohou přesáhnout i milion. „Finanční plnění závisí na tom, jak dlouhá spolupráce má být, jak moc influencer danou značku opravdu miluje, jak je úspěšný a co všechno má udělat, naznačil Starý. 

Současným trendem také je, že společnosti upřednostňují krátkodobé spolupráce, které v případě úspěchu opakují.

Důvody neúspěchu jsou různé. Často se stane, že firma od smlouvy odstoupí „jen“ kvůli tomu, že se influencer nevhodně choval na sociálních sítích. V takových případech se celá kampaň může zastavit i těsně před zveřejněním.

Spolupráce může skončit i kvůli tomu, že influencer nedokázal dodržet to, na čem se s firmou domluvil. „Mnoho influencerů je v pubertálním věku a jejich přístup je často nezodpovědný a neprofesionální. Pak firmám nezbývá než od spolupráce odstoupit. Osobně o žádném případu, kde by došlo až na soudní řešení, nevím,“ prozradil Růžička. 

Dodává ovšem, že obě strany se obvykle chtějí soudům vyhnout. Společnosti se totiž často bojí toho, že by influencer mohl značku poškodit u svých fanoušků anebo mezi dalšími internetovými tvůrci.

Reklama se neřeší
Podle právničky Andrey Pavelcové by se na sociálních sítích měly označovat všechny reklamy, tedy i spolupráce s firmami. Jinak se influenceři dopouštějí skryté reklamy.

Označování reklamy však značky vůbec neřeší. „Většina firem si ani není vědoma toho, že by něco takového označováno být mělo. Této problematice většinou rozumí pouze nadnárodní korporace,“ popisuje situaci v Česku Růžička. 

Podle agentury The Hive záleží vždy na společnosti, zda si o označení reklamy na sociální síti řekne. Agentura však vždy doporučuje spolupráci řádně označit. V případě, že by výsledný neoznačený příspěvek někdo označil jako skrytou reklamu, hrozí společnosti statisícová pokuta.

„Firmy často nevyžadují ani smlouvy s influencery. Zejména proto, že si nejsou jisti, co by taková smlouva měla obsahovat nebo nechtějí investovat do právního zastřešení takové spolupráce. I to jim ovšem v budoucnu může přinést problémy,“ uzavírá Růžička.

  • Nejčtenější

Fico se vrací. Jeho Směr s náskokem ovládl slovenské volby

Po sečtení 99 procent okrsků jasně vede ve slovenských předčasných parlamentních volbách Směr-SD expremiéra Roberta...

V 25 letech zemřela pěvkyně Patricia Burda Janečková, podlehla zákeřné nemoci

Ve věku pětadvacet let zemřela v neděli operní a koncertní pěvkyně, muzikálová zpěvačka a herečka Patricia Burda...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z oběšené partyzánky udělal Stalin mučednici. Ale možná ji udali Rusové

Seriál Přestože zemřela před více než osmdesáti lety, její jméno zná v Rusku dodnes každý. Řeč je o sovětské partyzánce Zoje...

Narkozombíci přicházejí. Metla Američanů se valí do Evropy

Premium Evropa se musí připravit na masivní přísun fentanylu. V rozhovoru pro list Politico na to upozornila eurokomisařka Ylva...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Itálii straší silné otřesy supersopky, která je schopna zabít miliony

Přední italský vulkanolog Giuseppe De Natale ve středu varoval, že v oblasti Flegrejských polí nedaleko Neapole, kterou...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Ukrajinci musejí v Česku registrovat svá auta. Má to usnadnit platbu pokut

Premium Počínaje pondělkem začal fungovat registr ukrajinských vozidel provozovaných v Česku. V praxi to znamená, že tuzemská...

„Tati, už se brzo vrátíš domů?“ Když odsouzení stráví jeden den s rodinami

Premium Reportérka MF DNES v druhém díle seriálu o dětech odsouzených rodičů navštívila v mužské věznici v Rapoticích...

Covid a chřipka jsou tu. Kde se dá očkovat a jakou vakcínu zvolit

Premium Případů nově nakažených onemocněním covid-19 roste. Za minulý týden přibylo 3193 nakažených, což je o několik stovek...

Podpořte manželství pro všechny. Po firmách na vládu apelují i divadla

Představitelé českých divadel vyzvali premiéra Petra Fialu a vládu k podpoře manželství pro všechny, včetně...

Veletrh FOR KIDS: Užijte si zábavný víkend se svými dětmi!
Veletrh FOR KIDS: Užijte si zábavný víkend se svými dětmi!

Veletrh hraček, her a potřeb pro děti FOR KIDS proběhne ve dnech 20. až 22. října na výstavišti PVA EXPO PRAHA. Jeho letošní ročník bude výjimečný...

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

Další celebrita na OnlyFans. Dělám to kvůli rodině, říká herečka

Drea de Matteová (51) je americká herečka známá například díky rolím Angie v Zoufalých manželkách, Wendy v Zákonu gangu...

Sophii Lorenovou si manžel vyhlédl v šestnácti. Herečka dodnes lituje jediné věci

Historie vztahu herečky Sophie Lorenové (89) a italského filmového producenta Carla Pontiho (†94) byla dramatická....