Úterý 30. listopadu 2021, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 30. listopadu 2021 Ondřej

Jak fungují influenceři. Přípravou fotky stráví i měsíce, smlouvy neřeší

  0:01
Za jedinou fotkou na Instagramu se může skrývat i několikaměsíční spolupráce a domlouvání. To často zprostředkovávají mezi firmami a influencery agentury. Firmám vybírají ty správné adepty pro reklamní kampaně, zároveň dohlížejí na to, aby spolupráce proběhla hladce a výsledek odpovídal zadání. Podle agentur jsou ovšem influenceři mnohdy nezodpovědní a neprofesionální.

Instagramová blogerka Barbora Ondráčková na svém profilu pravidelně zveřejňuje fotografie z cest po celém světě, nákupy a jídlo. Součástí některých z nich je pak i reklama. Nabídek dostává hodně. 

„Nabídky jsem nikdy přesně nepočítala, ale tipuji kolem 50 až 60 za měsíc. Záleží však na období. Některé jsou vytíženější, jiné klidnější.“ 

Mladá Češka také přiznává, že nad úpravou a focením někdy stráví až čtyři hodiny.

„Často jsem se setkala s tím, že mi firma nechá volnou ruku a po zaslání fotek mě pak žádá o přefocení, protože se jí něco nelíbí. To je pro mě ztráta času,“ přiznává Ondráčková. Její profil s názvem fashioninmysoul sleduje přes 546 tisíc lidí z celého světa. 

23. července 2019 v 15:42, příspěvek archivován: 23. srpna 2019 v 13:19

Firmy si jednotlivé youtubery, zpěváky nebo další celebrity nevybírají samy. Protože vybraný influencer často musí splňovat určitá kritéria, které konkrétní značka vyžaduje, pomáhá mu s tím specializovaná agentura.

„Jde o počet fanoušků, průměrný počet sledující pro jeden kus obsahu, také se řeší jeho typ, tedy zda se influencer orientuje na jídlo, módu, cestování nebo na hry. Podstatná je pro firmy i cílová skupina daného influencera,“ uvádí Rostislav Starý z agentury The Hive.

„Rozhodně se ale vyplatí sledovat i profesionalitu dřívější spolupráce a jakýkoli problematický čin v minulosti nebo jeho riziko v budoucnosti,“ doplňuje. Posledním důležitým kritériem je, že influencer v minulosti nepracoval pro konkurenční značku anebo ji nepropagoval.

Stejně jako se firmě od agentury dostane pomoci při vybírání tváře jejich kampaně, agentura pomáhá i samotnému influencerovi. A to například při vymýšlení obsahu i podoby kampaně, protože ani zadavatel, ani tvůrce nejsou experty na marketing. To, jak nejlépe zacílit na vybranou cílovou skupinu, ví právě agentury. 

„Z praxe víme, jaký způsob propagace s ohledem na klientovy cíle nejlépe funguje, a jsme schopni kampaně nastavit tak, aby se investice do influencer marketingu co nejvíc vyplatila,“ uvádí David Růžička z agentury Get Boost.

Zboží nabízejí internetoví „kamarádi“. Děti netuší, že je to placená propagace

Agentury tak influencerům mohou nabídnout natáčecí studia, fotografy nebo další prostředky, pokud jsou potřeba. Ty pak roli hrají i při schvalování jednotlivých částí kampaně. Influencer totiž fotografie nenahrává rovnou na svůj profil, často je však předem posílá ke schválení. A to i s popiskem, který fotografii doplňuje. Kromě agentury, která hraje roli prvního kontrolora, pak výstupy kontroluje i zadavatel. 

Ten má možnost ovlivnit, jaký text se pod fotografií například na Instagramu objeví. Výjimkou není ani to, že internetové celebrity pošlou ke schválení hned několik verzí propagace daného produktu. Zadavatel má možnost si vybrat tu, která se jeho filozofii nejvíc blíží. I zde ale může zasáhnout agentura a doporučit, která fotografie či video zaujme cílovou skupinu nejvíce.

Jsou nezodpovědní a neprofesionální

Vztahy mezi firmami a influencery však nejsou vždy ideální. Podle agentur se stává, že občas nějaká spolupráce nedopadne dobře. „Ano, takových případů je mnoho jak u nás, tak v zahraničí. Jenom se o tom moc nemluví, neboť firmy nechtějí hlásit do světa, že udělaly chybu při výběru,“ uvedl Růžička. 

Peníze především

Spolupráce mezi firmou a influencerem se pohybuje v řádu desetitisíců za kampaň. Ty větší mohou přesáhnout i milion. „Finanční plnění závisí na tom, jak dlouhá spolupráce má být, jak moc influencer danou značku opravdu miluje, jak je úspěšný a co všechno má udělat, naznačil Starý. 

Současným trendem také je, že společnosti upřednostňují krátkodobé spolupráce, které v případě úspěchu opakují.

Důvody neúspěchu jsou různé. Často se stane, že firma od smlouvy odstoupí „jen“ kvůli tomu, že se influencer nevhodně choval na sociálních sítích. V takových případech se celá kampaň může zastavit i těsně před zveřejněním.

Spolupráce může skončit i kvůli tomu, že influencer nedokázal dodržet to, na čem se s firmou domluvil. „Mnoho influencerů je v pubertálním věku a jejich přístup je často nezodpovědný a neprofesionální. Pak firmám nezbývá než od spolupráce odstoupit. Osobně o žádném případu, kde by došlo až na soudní řešení, nevím,“ prozradil Růžička. 

Dodává ovšem, že obě strany se obvykle chtějí soudům vyhnout. Společnosti se totiž často bojí toho, že by influencer mohl značku poškodit u svých fanoušků anebo mezi dalšími internetovými tvůrci.

Reklama se neřeší
Podle právničky Andrey Pavelcové by se na sociálních sítích měly označovat všechny reklamy, tedy i spolupráce s firmami. Jinak se influenceři dopouštějí skryté reklamy.

Označování reklamy však značky vůbec neřeší. „Většina firem si ani není vědoma toho, že by něco takového označováno být mělo. Této problematice většinou rozumí pouze nadnárodní korporace,“ popisuje situaci v Česku Růžička. 

Podle agentury The Hive záleží vždy na společnosti, zda si o označení reklamy na sociální síti řekne. Agentura však vždy doporučuje spolupráci řádně označit. V případě, že by výsledný neoznačený příspěvek někdo označil jako skrytou reklamu, hrozí společnosti statisícová pokuta.

„Firmy často nevyžadují ani smlouvy s influencery. Zejména proto, že si nejsou jisti, co by taková smlouva měla obsahovat nebo nechtějí investovat do právního zastřešení takové spolupráce. I to jim ovšem v budoucnu může přinést problémy,“ uzavírá Růžička.

Navržená vláda Petra Fialy

Předseda vlády: Petr Fiala, ministr vnitra: Vít Rakušan, ministr pro místní rozvoj a digitalizaci: Ivan Bartoš, ministr zemědělství: Zdeněk Nekula, ministr financí: Zbyněk Stanjura, ministr zdravotnictví: Vlastimil Válek, ministr školství: Petr Gazdík, ministr práce a sociálních věcí: Marian Jurečka, ministryně obrany: Jana Černochová, ministr spravedlnosti: Pavel Blažek, ministr průmyslu a obchodu: Jozef Síkela, ministr dopravy: Martin Kupka, ministr zahraničí: Jan Lipavský, ministr životního prostředí: Anna Hubáčková, ministr kultury: Martin Baxa, ministr pro evropské záležitosti: Mikuláš Bek, ministr pro legislativu: Michal Šalomoun, ministryně pro vědu a výzkum: Helena Langšádlová.

  • Nejčtenější

Znovu je tu nouzový stav. Babiš chce povinné očkování lidí nad 50 let

Od půlnoci ze čtvrtka na pátek začal v Česku platit nouzový stav. Vláda ho vyhlásila na 30 dnů na návrh ministra...

Nouzový stav vláda nevyhlásila. Blíží se povinné očkování některých profesí

Kvůli situaci v přetížených nemocnicích vláda zatím nouzový stav nevyhlásila. Chce znát postoj hejtmanů. „Nouzový stav...

Zeman je v ÚVN s covidem. Zavoral: Dostane protilátky, nákaza je z Lán

Prezident Miloš Zeman se vrátil se do Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN). Sanita s hlavou státu dorazila před 19:30....

Očkovat se? Přes vaše mrtvoly. Na Letné tisíce lidí protestovaly proti opatřením

Asi tři tisíce lidí se sešly v neděli odpoledne v Praze na Letné, aby protestovaly proti vládním covidovým opatřením....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Příští vláda: Nutná bude třetí dávka po 6 měsících, jinak lidi čeká PCR

Budoucí vláda představila opatření, kterými chce bojovat s covidem. Očkování má mít platnost šest měsíců, poté by měli...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Výzkum: Lidé chtějí telemedicínu, hlavně online rezervační systém

Čtyři z pěti lidí by ocenili, aby měli lékaři online rezervační systém pro objednávání pacientů. Naopak necelá pětina...

Soud osvobodil exšéfa Věcí veřejných Bártu v kauze odposlechů kolem Janouška

Soud v úterý osvobodil někdejšího předsedu Věcí veřejných Víta Bártu i policistu Jana Petržílka. Neprokázalo se, že...

Soudní tahanice jim zničily život, starosta i radní teď chtějí odškodnění

Obvinění z úplatkářství a následné soudy zničily Daliboru Blažkovi a Jiřímu Červenkovi sedm let života. Teď kvůli...

Odpadní vody v létě ukázaly desetkrát víc covidu než testy. Teď se shodují

Jedním ze způsobů, jak popsat vývoj epidemie infekční nemoci nežli na základě diagnostických testů, je zkoumat složení...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Souboj na talíři skončil. Kašpárek, Forejt a Punčochář ukázali rodiny

Velkým finále skončila v úterý večer kulinární show Souboj na talíři. Diváci se dozvěděli, kdo ze tří skvělých kuchařů...