1. Státní dluhy a ČSSD
Jiří Paroubek nedokázal jasně zareagovat na řeckou krizi a přesvědčit voliče, že jeho vize nepovede k zadlužování státu. Ostatně jen těžko o tom přesvědčuje strana, jejíž program stojí na třináctých důchodech, vyšší mateřské, zrušení zdravotnických poplatků. "Ovlivnilo to náš výsledek. Pozoroval jsem i na mítincích, že lidé, kteří nás chtěli volit, se ptali na Řecko a státní dluhy," potvrzuje i lídr ČSSD na Vysočině František Bublan.
Výhra, ale příliš maláČSSD se těšila se na velké vítězství, ale míří do opozice. Šéf ČSSD Paroubek odstoupil. - volební zisk 2010 22,1 procenta - rozdíl 2006 a 2010 10,2 procenta - získali 62 poslanců - státní příspěvek za 4 roky 357 milionů za kampaň oficiálně utratili 200 milionů |
2. Ignorování médií
Na titulní straně MF DNES s fotografií šéfů demokratických stran chyběl Jiří Paroubek. Na ekonomickém fóru Zlatá koruna dva týdny před volbami, kde se sešli i ostatní předsedové a všechna média, chyběl zase Paroubek. Na konci kampaně vyhlásil bojkot největších novin a časopisů. Předseda ČSSD objektivně promarnil spoustu příležitostí, kdy se mohl ukázat v médiích v dobrém světle. Sociální demokracie měla naopak před volbami a má i nyní ukřivděný pocit, že proti ní "pravicová média" vedou nenávistnou a útočnou kampaň.
3. Pokrytectví
Jiří Paroubek se stylizoval do role ochránce nemajetných. Oháněl se souslovím "obyčejný člověk", vzkazoval bohatým, že si musí nechat zajít chuť na kaviár, a hlásal na mítincích, že "nechce vládu špičatých bot". Sám se ale obklopuje luxusem. Nejdřív jezdil limuzínou Audi, pak superbem. I jeho boty na fotkách mají výraznou špičku a jíst chodí do drahého hotelu Kempinski.
4. Negativní kampaň
Místo volebních slibů sledovali lidé na billboardech očerňování konkurence. ČSSD v tom hrála prim, i když nebyla jediná. Odpudivý byl třeba plakát s "řezníky českého zdravotnictví". "Pociťoval jsem na Vysočině, že vyhrocená kampaň nám ublížila, a snažil jsem se ji trochu mírnit," dodal Bublan.
5. Dimun a Tvrdík
Šéf marketingu ČSSD Petr Dimun a volební manažer Jaroslav Tvrdík mají podobnou image jako kritizovaný poradce Mirka Topolánka Marek Dalík. Paroubek na ně spoléhal. Duo Dimun-Tvrdík také přineslo do Lidového domu americký styl agresivní kampaně (viz předchozí bod).
6. Studentské volby a mladí
Jiří Paroubek si nedokázal najít cestu k mladým voličům. Vzájemná averze se táhne už od rozehnání CzechTeku v roce 2005 a ČSSD letos propadla ve studentských volbách. "Kampaně typu Přemluv bábu vznikly kvůli Paroubkovi," připomíná člen vedení strany videoklip nabádající mladé, aby přemluvili svoje prarodiče k nevolení levice.
7. Chybějící úsměv
Jiří Paroubek se neustále tváří zamračeně, schází mu úsměv. Známý je případ, kdy se ho divák při televizní debatě v Ústí zeptal, proč se vůbec nesměje. Paroubek odpověděl, že se smál před chvílí. "Se všemi vyjmenovanými Paroubkovými hříchy souhlasím a myslím, že mají jedno společné. Neomalenost a touhu po moci. Tyto vlastnosti Paroubkovi hodně uškodily," míní mluvčí iniciativy Vyměňte politiky David Seibert.