Pravidla by měli dodržovat nejen lyžaři, ale i horská střediska. V normě, která začne platit v lednu, budou zahrnuta i pravidla Mezinárodní lyžařské federace (FIS), která nařizuje, jak se má na sjezdovkách jezdit, aby lyžaři neohrožovali ostatní a nedocházelo k úrazům.
Lyžaři by měli brát ohled na ostatní na sjezdovce, jízdou nikoho neohrožovat a dodržovat bezpečný odstup a přiměřenou rychlost. Radary ale na sjezdovce nebudou, takže vše je míněno jen v obecné rovině.
Podle náčelníka Horské služby se také nemusí lyžaři obávat, že by na sjezdovkách hlídala policie. Norma má sloužit především k tomu, že pokud dojde na sjezdovce k úrazu, její viník bude muset vysvětlit, proč tato pravidla nedodržoval.
Absence pravidel, která by chování na sjezdovce vymezovala, se projevila například tento týden, kdy vůbec poprvé před soudem stanul lyžař, účastník srážky na sjezdovce. Loni na Zadově vážně zranil sedmiletou dívku. Dítě kvůli úrazu přišlo o slezinu a následky operace si ponese celý život.
Prachatický soud muže obžaloby zprostil, za ublížení na zdraví mu hrozily až dva roky vězení. - čtěte První soud kvůli zranění na sjezdovce: viník byl osvobozen
Horská služba dostane na příští rok 143 milionů korun, z nichž 110 půjde na provoz, zbytek se použije na investiční záměry. Většinu peněz poskytne ministerstvo pro místní rozvoj, pod které Horská služba spadá.
Záchranáři z Horské služby se budou podílet i na mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci, v rozpočtu na tuto akci mají vyčleněno osm milionů korun.
Horští záchranáři ošetřili za loňskou sezonu celkem 7 430 úrazů, z nichž 14 bylo smrtelných.
Jak se chovat na sjezdovce podle FIS1) Ohled na ostatní lyžaře - Každý lyžař nebo snowboardista se musí neustále chovat tak, aby neohrožoval nebo nepoškozoval někoho jiného. 2) Zvládnutí rychlosti a způsobu jízdy - Každý lyžař nebo snowboardista musí jezdit s přiměřeným odstupem a s ohledem na vzdálenost, na kterou vidí. Svou rychlost a svůj způsob jízdy musí přizpůsobit svému umění, terénním, sněhovým a povětrnostním podmínkám, jakož i hustotě provozu. 3) Volba jízdní stopy - Lyžař nebo snowboardista přijíždějící zezadu musí svou jízdní stopu zvolit tak, aby neohrožoval lyžaře jedoucí před ním. 4) Předjíždění - Předjíždět se může, shora nebo zespodu, zprava nebo zleva, ale vždy jen s odstupem, který poskytne předjížděnému lyžaři či snowboardistovi pro všechny jeho pohyby dostatek prostoru. 5) Vjíždění a rozjíždění - Každý lyžař nebo snowboardista, který chce vjet do sjezdové tratě nebo se chce po zastavení opět rozjet, se musí rozhlédnout nahoru i dolů a přesvědčit se, že to může učinit bez nebezpečí pro sebe a pro ostatní. 6) Zastavení - Každý lyžař nebo snowboardista se musí snažit, aby se zbytečně nezdržoval v úzkých nebo nepřehledných místech sjezdové tratě. Lyžař nebo snowboardista, který upadl, musí takové místo co nejrychleji uvolnit. 7) Stoupání a sestup - Lyžař nebo snowboardista, který stoupá nebo sestupuje pěšky, musí používat okraj sjezdové tratě. 8) Respektování značek - Každý lyžař nebo snowboardista musí respektovat značení a signalizaci. 9) Chování při úrazech - Při úrazech je každý lyžař nebo snowboardista povinen poskytnout první pomoc. 10) Povinnost prokázání se - Každý lyžař nebo snowboardista, ať svědek nebo účastník, je povinen v případě úrazu prokázat své osobní údaje. |