"Dnes se staráme o celou Prahu a blízké okolí. Místo několika kočárů máme 110 sanitních vozů a na osmi pracovištích přijmeme přes tisíc telefonátů denně," popisuje práci svých podřízených ředitel Zdeněk Schwarz.
"Na začátku bylo sdružení třiceti šesti dobrovolníků z řad hasičů a několika členů Červeného kříže," přibližuje začátky pražské záchranky Zdeněk Schwarz.
Pro nemocné měli kočáry i nosítka
Sdružení se nazývalo Pražský dobrovolný sbor ochranný a vzniklo na doporučení tehdejšího ředitele c. k. Policie pražské barona Päumana dne 8. prosince 1857.
"Sbor byl vybaven povozy, kočáry, nosítky a sedačkami, v nichž se nosili nemocní," popisuje Schwarz. Cílem tohoto sdružení bylo "ochrániti, co jest ochrany hodno, zachrániti v každém druhu nebezpečí jak životy lidské, tak majetek spoluobčanů dobrovolně, neohroženě a nezištně".
Sdružení působilo zpočátku jen v centru Prahy – na Václavském a Staroměstském náměstí. "Odtud donášeli raněné a postižené do nejbližších nemocnic, jako byla Nemocnice Na Františku nebo do dnešní Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí," říká Schwarz.
Svou činností získal sbor takový věhlas, že v posledních desetiletích 19. století byl žádán o radu a pomoc při zakládání podobných organizací například v Opavě, Olomouci či Lvově. S postupem času pražští záchranáři začali využívat moderní techniku a houkající sanitky se staly součástí metropole. Kromě toho zavedli i několik novinek.
Letecká záchranka a kamion Golem
Například v roce 1987 byl na letišti v Ruzyni zahájen provoz prvního stanoviště letecké záchranné služby.
Ve stejném roce začali pražští záchranáři používat - jako první v tehdejším Československu - systém "rendez-vous". To znamená, že lékař vyráží na místo nehody rychlým osobním vozem, zatímco pomalejší a často vzdálená velká sanitka přijíždí v případě potřeby až za ním.
A od loňského roku má pražská záchranka dokonce unikátní záchranářský kamion Golem pro mimořádné situace. Po rozložení speciálně upraveného návěsu vznikne zdravotnické pracoviště s deseti lůžky a operačním střediskem pro řízení zásahu v terénu. - více zde
Zajímavosti z historie- První pokusy o zorganizování záchranné služby v Praze se datují už s koncem 18. století. Už v roce 1798 byla založena "Humanitní společnost pro záchranu zdánlivě mrtvých a v náhlém nebezpečí smrti se ocitnuvších". - Předchůdce pražské záchranky "Pražský sbor ochranný" byl ustanoven na popud tehdejšího ředitele c. k. Policie pražské. Přihlásilo se do něj 36 dobrovolníků a jen tři členové sboru byli zdravotníky. - První sídlo získal sbor v roce 1890 v dolní části Václavského náměstí. Tehdy byly také získány první dopravní prostředky a zavedena nepřetržitá služba, která trvá prakticky dodnes. - První automobil získal záchranný sbor v roce 1910. V roce 1923 zmizely poslední záchranářské vozy tažené koňmi a v roce 1928 už pražští záchranáři disponovali 15 vozy. - Záchranný sbor se přestěhoval z původních prostor už v roce 1891 do Spálené ulice č. 93. Odtud se po čtyřech letech přesunul do Havlíčkovy ulice a v roce 1911 do staré mincovny na Staroměstském náměstí. Ta však byla v květnu 1945 zničena a sbor dostal prostory v ulici Dukelských hrdinů, které jsou dobře známé z televizního seriálu Sanitka. - Pražská záchranka už v 70. a 80. letech patřila k průkopníkům systému přednemocniční neodkladné péče. Pro své kvality se dokonce stala pořadatelem prvního mezinárodního kongresu o akutní medicíně. Zajímavosti ze současnosti- Záchranáři disponují 110 sanitními vozy. Nejběžnějším typem jsou vozidla Mercedes a kromě klasických sanitek mají i speciální - kamion Golem (modul pro hromadná neštěstí), sanitku XXL (více zde) a terénní sanitní auta Nissan Patrol, která jsou používána spolu s Nissan Primera pro systém "rendez-vous" (RVS). - V pražské záchrance pracuje téměř 500 kvalifikovaných zaměstnanců. - Ročně se tísňová linka ozve kolem 350 tisíckrát. Záchranáři absolvují každoročně téměř 100 tisíc výjezdů. - v Praze je 21 výjezdních stanovišť. Rozmístěna jsou tak, aby byla zajištěna dostupnost péče do 15 minut. - Stanoviště Letecké zdravotnické záchranné služby je dvaadvacáté. Zabezpečuje péči a převoz pacientů v helikoptéře. V Praze je už dvacet let. Zdroj: ZZS HMP |