Kampaň poběží čtyři týdny a má podobu šedesátisekundových videoreklam, které budou nasazeny na Youtube, Facebooku a Twitteru a cílit budou na širokou veřejnost starší 18 let.
Uvědomujeme si rostoucí problém šíření dezinformací ve střední a východní Evropě a proto společnost Google alokovala 10 milionů dolarů, aby pomohla řešení této výzvy, řekl exekutivní ředitel společnosti Google Sundar Pichai v březnu 2022 během návštěvy ve Varšavě.
Jako hlavní zájem dezinformátorů považuje válku na Ukrajině, a proto prebunkingová kampaň cílí na dezinformace zaměřené proti uprchlíkům z válkou zasažené země. Ty se nejčastěji šíří dvěma způsoby. Metoda obětního beránka svaluje vinu za negativní skutečnosti na určitou znevýhodněnou skupinu. Druhá metoda spočívá ve vyvolávání strachu, který vede k tomu, že příjemce má tendenci neposuzovat reálná fakta, ale reagovat podle svých emocí.
CZ.NIC ukončil blokaci sedmi dezinformačních webů. Aeronet stále nefunguje |
Prebunking se objevil v 60. letech, ale až v současnosti tuto metodu výzkumníci úspěšně otestovali. V srpnu vyšla v časopisu Science Advances studie společnosti Jigsaw a Univerzity v Cambridgi, která potvrdila, že lidé vystavení prebunkingovým videím mají v budoucnosti lepší schopnost dezinformaci rozpoznat a předejít jejímu šíření.
Podle prvotních výzkumů vedených akademiky z Harvardovy univerzity, Massachusettského technologického institutu nebo Univerzity v Cambridge je tato metoda o něco účinnější než běžně využívaný fact-checking. Ten spočívá v ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení až po jejich zveřejnění.
Projekt vznikl v technologickém inkubátoru Jigsaw, který je dceřinou společností Google. Zabývá výzkumem hrozeb, kterým je vystavena otevřená společnost. Za konceptem prebunkingových kampaní stojí Beth Goldbergová. Její tým se spojil s pracovníky Univerzity v Cambridge, aby připravili zmiňovanou studii.
Covid i Ukrajina. Desetina učitelů na českých školách podléhá dezinformacím |
„Metoda fungovala pro konzervativce i liberály. Fungovala i pro lidi, kteří jsou nebo nejsou příjemci konspiračních teorií,“ popsala Goldbergová svůj výzkum pro server Protocol.
Průběh čtyřtýdenní kampaně bude společnost Google sledovat dostupnými marketingovými prostředky. Výsledky bude sdílet na vědeckých konferencích, kde k nim bude mít přístup veřejnost.
Žaloba na Google
Právní společnost Gerardin Partners se jménem vydavatelů chystá v příštích týdnech podat u soudů ve Velké Británii a Nizozemsku žalobu na Google. Požaduje po ně odškodné až 25 miliard eur (614 miliard Kč) kvůli jeho praktikám v oblasti digitální reklamy, společnost se chce proti žalobě bránit.
Reklamní technologie Googlu se v poslední době staly cílem kontroly antimonopolních úřadů kvůli stížnosti od vydavatelů. Francouzský úřad pro ochranu hospodářské soutěže loni firmě vyměřil pokutu 220 milionů eur (5,4 miliardy Kč). Evropská komise a britský antimonopolní úřad vyšetřují, zda podnikání Googlu v oblasti reklamní technologie neposkytuje firmě nespravedlivou výhodu.
„Je načase, aby se Google přiznal k zodpovědnosti a uhradil škody, které tomuto důležitému odvětví způsobil. To je důvod, proč dnes oznamujeme tyto žaloby ve dvou jurisdikcích, abychom získali odškodnění pro vydavatele v EU a Británii,“ uvedl právník Damien Geradin.
Google plán na podání žalob kritizuje a prohlásil, že s vydavateli po celé Evropě konstruktivně spolupracuje. „Tato žaloba je spekulativní a oportunistická. Až ji obdržíme, budeme proti ní rázně bojovat,“ uvedl mluvčí firmy.