Devatenáctiletá Eliška během Girls day ve čtvrtek navštívila pražskou společnost Ricardo zaměřenou na navrhování motorů a převodovek. „Zajímalo mě, jak ta firma vypadá a funguje. Chtěla bych ale být spíše klasickým ajťákem, který sedí za počítačem a zabývá se hardwarem,“ popsala aktuální maturantka, která chce studovat informatiku na ČVUT.
Gymnazistka se dva roky věnuje programování, větší zájem o práci s počítači se ale u ní probudil už v devíti letech, kdy si založila blog. „Víc než jeho samotný obsah mě zajímalo, jak se vyvíjí a vypadá,“ vzpomíná Eliška, jež kromě studia pracuje pro neziskovku Czechitas, která podporuje ženy v IT.
Girls dayGirls Day probíhá vždy v dubnu v šestnácti evropských zemích s cílem získat dívky pro vědu a techniku a inspirovat je k výběru atraktivních a perspektivních oborů, které jsou dosud vnímány jako spíše mužské. V Česku ho organizuje nevládní nezisková organizace Gender Studies, která slouží především jako informační, konzultační a vzdělávací centrum v otázkách vztahů mužů a žen a jejich postavení ve společnosti. |
Zhruba 140 dívek si vyzkoušelo práci ve firmách a výzkumných pracoviští v Praze, Brně, Plzni a Mladé Boleslavi a získalo kontakty pro případné budoucí zaměstnání.
„Naším hlavním cílem je motivovat dívky k tomu, aby si ve studiu vybíraly více technické obory. České školství je stále hodně stereotypní a holky často tlačí k humanitním oborům,“ uvedla organizátorka akce Jitka Hausenblasová z neziskové organizace Gender Studies.
Učitelé se podle ní nezbavili předsudku a dívky v technických oborech nadále upozaďují. „Často se od holek dozvídáme, že se k ním učitelé chovají diskriminačně a například na olympiádu z matematiky vyberou kluky, přestože jsou jejich školní výsledky lepší,“ popsala situaci na mnohých školách.
Girls day se snaží tuto situaci alespoň částečně napravit. Účastnice akce měly možnost zjistit, co přesně obnáší jednotlivé profese. „Například při vyvíjení převodovky vidí, že se vlastně vůbec neušpiní, ale naopak pracují v čisté laboratoři, navíc za skvělý plat a dobré zajištění do budoucnosti,“ uvedla organizátorka.
„Všeobecně se ví, že lidí v technických oborech je nedostatek, nikomu ale nedojde, že je potřeba je podporovat už od mladého věku. Kdybychom byli podporovaní například Středočeským krajem nebo ministerstvem práce a sociálních věcí, mohli bychom se školami daleko víc systematicky pracovat, a do projektu by se tak zapojily dívky z celé České republiky,“ doplnila Hausenblasová.