"Zatímco jinde ve státě vyřizují agendu spojenou s řidičskými průkazy a evidencí automobilů okresní inspektoráty, v Praze musíme kvůli centrální počítačové evidenci vyřizovat všechno u nás v Kongresové ulici. Údaje o pražských řidičích zanesené do centrální databáze se nedají jednoduše rozdělit, a proto vše musíme evidovat na jednom místě," uvedl Václav Kotrch z dopravního inspektorátu.
Dodal, že některé úkony spojené například se schvalováním technického stavu automobilů vyřizuje i pět detašovaných pracovišť inspektorátu, ale pro řidičské průkazy musí lidé chodit jen do Kongresové ulice.
"Jsme omezeni i kapacitou budovy, protože v době, kdy se dopravní inspektorát stavěl, nikdo nepočítal s tak enormním nárůstem počtu vozů, rozvojem podnikání a s tím spojené úřední práce. Například společnost Telecom se v posledních letech přejmenovala třikrát. Tato firma má přitom šest tisíc vozů, které se musely u nás přeevidovat a to také zabere dost času. Podobných případů je ovšem víc," doplnil policista.
Policii však patrně agenda spojená s řidičskými průkazy a evidencí automobilů dlouho nezůstane, protože parlament připravuje zákony, podle kterých budou tuto práci zastávat okresní úřady. Tedy v případě hlavního města úředníci magistrátu, stejně jako už vedou evidenci a vydávání občanských průkazů. Zákony by měly začít platit už od prvního ledna příštího roku, ale doposud není jasné jak bude převod agend vypadat v praxi.
"Je v podstatě jedno, jestli budeme vést agendu my na policie nebo lidé z magistrátu, ale především v evidenci vozidel musí být absolutní pořádek. Jinak by to vedlo k nárůstu trestné činnosti spojené s podvodnými machinacemi s převody aut," uvedl zástupce ředitele pražské dopravní policie Miroslav Rajchart. "Zatím ale není jisté ani to, kde budou úředníci magistrátu novou agendu vyřizovat," dodal.
Podle tajemníka magistrátu Zdeňka Zajíčka bude práce městských úředníků s řidičskými průkazy i evidencí automobilů vypadat alespoň zpočátku velmi podobně jako nyní na policii. "Věříme ale, že v budoucnosti se situace zlepší a lidé nebudou muset stát ve frontách," uvedl tajemník s tím, že doposud není definitivně rozhodnuto o tom, kde budou úředníci s agendou od dopravní policie sídlit.
"Bude to zřejmě v Kongresové ulici. Jednáme o tom, že bychom celý dům získali a vlastně by se ve vyřizování různé agendy nic nezměnilo. Pouze by příslušní pracovníci přešli pod nás," dodal tajemník.
Představitelé města musí vyřešit i problém s placením služeb, protože doposud řidiči platili za úřední úkony kolky - tedy přímo do státní pokladny. Přitom jenom za státní poznávací značky utratí pražský dopravní inspektorát přes milion korun měsíčně. "O těchto záležitostech jednáme. Víme, že placení kolky je velký problém. Chceme, aby placení probíhalo v hotovosti, protože jen tak nám tyto peníze zůstanou a my je budeme moci využít na zkvalitnění služeb," soudí Zajíček.
Dopravní inspektorát na Pankráci opět zahlcují žadatelé
Velmi dlouhý, až stohlavý zástup lidí se objevuje v poslední době každé ráno před policejní budovou v Kongresové ulici v Praze 4, kde si řidiči potřebují vyřídit své záležitosti na dopravním inspektorátu. Podle policistů se dlouhé fronty tvoří především kvůli tomu, že v létě prudce stoupá počet žadatelů o mezinárodní řidičský průkaz. Mezinárodní doklad však motoristé potřebují nezbytně jenom pro řízení v Albánii, Řecku a Turecku.
"V ostatních evropských státech by podle mezinárodního práva měl platit i náš národní řidičský průkaz, ale je pravda, že například v Itálii někteří policisté náš řidičák někdy neuznávají a vznikají z toho zbytečné komplikace. Proto řidičům doporučujeme, aby si raději vyřídili mezinárodní doklad," uvedl Richard Böhm z policejního prezidia s tím, že řidiči potřebují k vydání mezinárodního dokladu mimo českého řidičského a občanského průkazu předložit pouze vyplněnou žádost, fotografii a padesátikorunovou kolkovou známku.
Fronty se před budovou v Kongresové ulici tvoří také proto, že sem musí docházet se svými záležitostmi týkajícími se agendy spojené s řidičskými doklady lidé z celé Prahy.
Vyjma Kongresové ulice jsou dopravní inspektoráty i v deseti pražských obvodech, ale ty vyřizují pouze drobnější agendu: dopravní nehody, přestupky řidičů a dozor nad dopravou v daném obvodu.
"Evidence řidičských průkazů máme v Kongresové ulici centrálně pro celou Prah u. A to nám šetří i počet zaměstnanců. P okud bychom tuto agendu řešili na každém inspektorátu, potřebovali bychom minimálně 70 lidí, zatímco teď na tom pracuje asi třicet zaměstnanců," řekl Václav Volf z inspektorátu v Kongresové ulici.
Podle něj by všichni řidiči, kteří přijdou na inspektorát ráno, měli být odbaveni zhruba do hodiny. "Samotné vystavení prů kazu přitom trvá asi patnáct minut," dodal.
Dopravní inspektoráty (adresa, úřední hodiny)
P4, Kongresová 2 po, st 7-17 út, čt 7-15
P 1, Bartolomějská 14 po-pá 8-16
P 2, J. Masaryka 19 út-čt 9.30-11a 12.30-15
P 3, Přemyslovská 2 út-čt 8-12 a 13-15
P 4, Kaplanova 2056 po, st 8-12 a 13-15 čt 8-12
P 5, Nádražní 16a po 8-16, st 8-17
P 6, Dejvická 4 po, st 14-17
P 7, U Výstaviště 66 po, st 8-12 a 13-17
P 8, U chaloupek 11 po,st 8-17
P 9, Bohušovická 485 po, st 8-16.30
P 10, plk. Mráze 13 po-čt 8-12 a 13-16