Ústav obvinil autory učebnice z ideologického zaměření. Upozornil například na charakteristiku komunistického režimu, ve které autoři zmiňují i pozitivní stránky komunismu. Podle ÚSTR se jedná buď o neznalost učení marxismu-leninismu, nebo o ideologickou motivaci autorů.
Podle jednatele nakladatelství Lukáše Tykala však nebyla důvodem stažení kritika obsahu, ale snaha předejít možným soudním sporům.
Výběr některých sporných pasáží podle ÚSTRSporná pasáž podle ÚSTR: (str. 16) „Co to znamenalo přihlásit se k české, německé, slovenské či romské národnosti v meziválečném Československu“ (s následně na str. 17) – „podmínka domovského práva ovšem ztěžovala situaci kočovným Romům“ Sporná pasáž podle ÚSTR: (str. 30) zdroj 2 – Sudetští Němci údajně nepoznali pravou tvář nacismu Sporná pasáž podle ÚSTR: (str. 42) kapitola Odboj a kolaborace jsou vyzdviženy pasivní formy odporu na okupovaném území Sporná pasáž podle ÚSTR: (str. 58) K demisi v únoru 1948 se nepřipojil dostatečný počet ministrů Zdroj: ÚSTR |
„Naprosto odmítáme, že by nová učebnice měla jakýmkoli způsobem propagovat komunismus nebo zlehčovat jeho zločiny. Naopak otevírá řadu témat, o kterých se doposud děti neučily, propojuje výuku s moderními prvky a umožňuje dětem zjistit si co nejvíce informací. Jsme proto rádi, že ministerstvo školství nesmyslnou teorii o obhajobě komunismu nepotvrdilo,“ reagovala před časem šéfredaktorka Nakladatelství Fraus Radka Šmahelová.
Výuka moderních dějin se má ve školách změnit, míní Plaga po schůzce s BIS |
S vyučujícími, kteří momentálně používají k výuce Soudobé dějiny, bude nakladatelství Fraus v kontaktu. „Na vývoji každé výukové sady, a to se týká všech předmětů na základních školách, budeme vždy spolupracovat především s vyučujícími, kteří budou podle těchto učebnic na základních školách reálně učit. V nejbližší době od nás obdrží podrobnější informace o Soudobých dějinách a o licenci k elektronickému produktu,“ uvedl Tykal.
Chyby a chybějící pasáže:Zcela v učebnici chybí: Například chybí informace o Terezínu, norimberských zákonech, ale i norimberském procesu, o Janu Palachovi, táborech nucených prací, nebo uranových dolech v Jáchymově. Učebnice zcela rezignuje na jakékoliv vysvětlení Železné opony, popis normalizační kultury, nátlaku normalizačního režimu na obyvatelstvo apod. (str. 50-51) Holokaust: Problematika připomínání holokaustu je podstatně širší. Zde jsou uvedeny jen nevhodné příklady, chybí například přehled současných velmi povedených projektů: memoriálu Yad Vashem, připomínkové pochody, pomníky v ČR atd. (str. 65, 67) Vulgarismy: V učebnici by vulgarismy opravdu neměly být používány. Zdroj: ÚSTR |
Podle ministerstva školství učebnice neobsahuje zásadní chyby a není důvod pro odnětí schvalovací doložky. Nicméně ve čtyřech případech doporučilo opravy nepřesností v dalším vydání. „Nakladatelství Fraus je soukromé nakladatelství, které rozhoduje o vydávání a případném stažení jím vydávaných učebnic samostatně,“ uvedla mluvčí ministerstva Tereza Fojtová.
Schvalovací doložku uděluje ministerstvo školství učebnicím, které školám proplatí. Před udělením doložky musí mít učebnice nezávislé recenze odborníků. Školy mohou učit podle jakýchkoliv učebnic, bez doložky jim na ně ale ministerstvo nepřispěje.