Ladislav Klíma odmítl komentovat informace některých médií, že nehodu zavinil pilot, když se nad Pelhřimovem předváděl příbuzným.
"Černá skříňka obsahuje řadu údajů. Například křivku přetížení, rychlosti, výšky, úhlu stabilizátoru, úhlu křidélek, otáčky motoru, teploty výstupních plynů. Dále jsou tam jednorázové povely, které signalizují závady na různých agregátech," upřesnil Klíma. První předběžné výsledky vyšetřování slíbil ministr obrany Jaroslav Tvrdík zveřejnit závěrem příštího týdne.
Už ve čtvrtek ministr odmítl jakékoliv spekulace o možných důvodech havárie. "Nemůžete rýsovat přímku mezi Prahu a Náměšť. Máme letové koridory. Já nedokáži říct, jestli tento pilot letěl správným letovým koridorem. Podobně jako u jiných takovýchto tragedií bude otázka letového plánu, který musí být schvalován před letem a vyhodnocován po letu, samozřejmě také přezkoumávána," řekl.
Místo nehody si ve čtvrtek prohlédli kolegové mrtvého pilota, oficiálně proto, že jejich názory mohou přispět k vysvětlení havárie. Spekuluje se však o tom, že Klíma nechal piloty přivést na místo proto, aby viděli následky nezodpovědného chování.
Pojišťovna odškodní majitele poškozených pozemků
Zástupci pojišťovny, s níž má armáda pro podobné případy uzavřenu smlouvu, se již byli podívat na porosty zničené při dopadu letadla. S majiteli poškozených pozemků armáda podle mluvčího generálního štábu Vladimíra Palána vede jednání o náhradě škod. Náhrady budou vyplaceny z rozpočtu resortu obrany, uvedl.
Co je černá skříňka? |
Jedná se o havarijní zapisovač - zařízení zaznamenávající hlavní údaje o průběhu letu, o chodu motorů a další parametry, které mohou pomoci objasnit příčiny havárie letounu (např. hovory v pilotní kabině). Je po určitou danou dobu žáruvzdorná a vodotěsná a z letounu je obvykle automaticky vymrštěna (před déletrvajícím žárem nebo možnými explozemi). |
Následky havárie se už likvidují
Palivo z nádrží zamořilo zem na dvou místech asi do hloubky jednoho metru. "Nejvyšší kontaminace byla prokázána v místě prvního dopadu stroje, druhá nejvyšší v asi 250 metrů vzdáleném místě, kde skončila pilotní kabina," řekl vedoucí odboru vodního hospodářství Okresního úřadu v Pelhřimově Otakar Pejša. Ostatní palivo podle něj vyhořelo.
Zemina v oblasti prvního dopadu je odklizena, na místě dopadu kabiny se stále pracuje. První sanovaná plocha byla asi 140 metrů čtverečních velká, druhá má asi třicet metrů čtverečních.
"Ze dna vzniklé jámy se odebírají vzorky, podle nich se příští týden rozhodne, zda se bude pokračovat v dalším vyhrabávání zeminy nebo se díra překryje ornicí," dodal Pejša.
Výcvik pilotů bude pokračovat 7. srpna
Ladislav Klíma předpokládá, že výcvik leteckých pilotů, který bezprostředně po havárii zastavil, by mohl být znovu zahájen v úterý 7. srpna.
"Piloti se ve čtvrtek a v pátek budou věnovat studiu předpisů a provádění pozemní přípravy. Technický personál bude provádět kontrolu techniky, v pondělí budu organizovat rozbor bezpečnosti letu," dodal ve čtvrtek Klíma.
"Předpokládám, že do té doby budeme znát i částečné výsledky šetření a od úterý 7. srpna předpokládám zahájení dalšího leteckého výcviku," prohlásil generál.
Jak se tragédie stala?
Dvoumístný cvičný proudový letoun L-39 se ve středu v půl páté odpoledne zřítil na volné prostranství v těsné blízkosti Pelhřimova. Osmadvacetiletý pilot byl na místě mrtvý. Podle očitého svědka letadlo letělo nezvykle nízko, pak začalo mít problémy, a poté, co přelétlo panelové sídliště, se zřítilo několik set metrů za okrajem města. Pilot se podle svědka nekatapultoval.
Protože se ze začátku nevědělo, jestli byl pilot v letounu sám, záchranáři pátrali v okolí letadla. "Na místě je letecká záchranná a pátrací služba, která zjišťuje, zda někdo havárii přežil," potvrdil chvíli po havárii zástupce náčelníka generálního štábu František Padělek. Dodal, že do akce byly zapojeny i vrtulníky. První z nich dosedl na uzavřené prostranství krátce před půl šestou.
Vojenský letoun z Čáslavi letěl z Kbel na letiště v Náměšti nad Oslavou. "Zhruba v 16.30 jsme ztratili spojení s letounem L39, na jehož palubě byl jeden pilot. Letoun se zřítil severozápadně od Pelhřimova, letadlo je zcela zničeno. Podle mých informací nebyl nikdo jiný při havárii raněn. Na místo vyrazila vyšetřovací komise. Nejdůležitějším úkolem samozřejmě bude najít černou skříňku," uvedl ve středu mluvčí vzdušných sil České republiky Petr Fajl.
V letadle zahynul středně zkušený pilot
Při havárii cvičného letounu L-39 Albatros zahynul nadporučík českého letectva, pilot 2. letecké třídy ze základny v Čáslavi. Čeští vojenští piloti mají celkem tři letecké třídy, pilot byl tedy středně zkušeným letcem. Pilot byl zařazen do programu podzvukového bitevníku L-159.
Mluvčí jihočeské policie Jana Kameníková řekla, že mohla být naplněna skutková podstata trestného činu obecného ohrožení. Havarované letadlo totiž dopadlo asi jen pět set metrů za posledními obytnými domy Pelhřimova, poblíž osady Peklo.
Co viděli svědci havárie?
Především rekreanti opalující se u rybníka Stráž na okraji Pelhřimova byli svědky podivného letu vojenského letadla, které o několik vteřin později spadlo na otevřené prostranství o několik set metrů dál, když stačilo přelétnout pouze panelové sídliště na severovýchodní straně okresního města.
Svědkem posledních okamžiků letu byl i Alexandr Pulkrab, který krátce před půl pátou venčil na sídlišti psa. "Letadlo letělo nezvykle nízko, pak udělalo vývrtku, prudce vzlétlo vzhůru a pak se zlomilo a nezadržitelně padlo za město. Rozhodně jsem neviděl, že by se pilot katapultoval nebo na zmíněné události jakkoliv reagoval," popsal událost muž ze sídliště, který okamžitě po návratu domů zavolal hasičům.
Ti byli na místě, ještě když trosky stroje hořely. Vzápětí dorazila na místo neštěstí i pelhřimovská záchranná služba. "Naše snaha o záchranu tady byla už zbytečná. Podařilo se nám najít pouze zbytky těla pilota, který podle všech zatím známých údajů seděl v letadle sám," uvedl lékař záchranné služby Lukáš Nevšímal.
Další svědci popisují událost takto:
"To letadlo letělo nad krajem Pelhřimovem, nad starou výpadovkou na Prahu, v těsné blízkosti největšího sídliště ve městě, které se jmenuje Pražská. Připadalo mi, že se chce vyhnout městu, proto pilot udělal manévr a myslím si, že chtěl udělat takzvaný loping. Přišlo mi, že se chtěl obrátit. V té chvíli narazil do malého kopce. To, co jsem viděl, mne fascinovalo, viděl jsem najednou velký oheň, kouř. Byl vítr, takže zvuk výbuchu byl tlumený," řekl Zdeněk Paul, průvodce vyhlídkové věže v Pelhřimově, těsně před tím, než jej jako klíčového svědka celé události odvezla policie k výslechu.
"Slyšel jsem to ze svého bytu a potom mi už jen sousedé říkali, že byl velmi blízko místního supermarketu, benzinové pumpy, trafostanice a sloupu vysokého napětí. Tomu se chtěl asi pravděpodobně vyhnout," soudil Stanislav Kejval, obyvatel sídliště.
Jitka Sloupová popisovala místo neštěstí: "Část pilota je v kokpitu támhle dole v houští, jeho přílba leží na cestě u bramborového pole více než sto metrů odsud a kusy jeho těla jsou blízko trosek. Lemují tu černou čáru po letadle, která jde po tom zeleném kopci."
|