náhledy
Česká armáda by v nejbližších dvou letech měla získat dvojici letounů Embraer C-390. O stroji střední kategorie armáda hovoří už řadu let a nyní finišují jednání s brazilským výrobcem. Ten spolupracuje s českou firmou Aero Vodochody, čímž je i zapojen domácí obranný průmysl. Ani zde nebude zřejmě známa výsledná cena.
Autor: Profimedia.cz
Koncepce letounu je stavěna nejen na velký výkon díky dvojici proudových motorů, ale také odolnost. Podvozek umožňuje přistávání na nezpevněných plochách, čímž se výrazně zvyšuje využití letounu pro vojenské účely.
Autor: Profimedia.cz
Embraer C-390 Millennium umožňuje i tankování ze vzduchu. To využívá i Armáda České republiky nejen při aliančních cvičeních, ale tyto možnosti lze v rámci mezinárodní spolupráce objednat u spojenců.
Autor: Profimedia.cz
Letoun pohání dvojice motorů IAE V2500, tedy těch, které známe i z letounů série Airbus A320. Prakticky totožný využívá i vládní A-319 CJ. Pro techniky tak jde o známou techniku, kterou umí servisovat. Jeden motor má tah 139,4 kN a letoun díky nim dokáže letět až bezmála tisícikilometrovou rychlostí.
Autor: Profimedia.cz
Moderní kokpit letounu Embraer.C-390 nabízí řadu obrazovek, pokročilou radarovou techniku, ale také nejmodernější asistenční prvky, které pilotům zpříjemní let.
Autor: Profimedia.cz
Pilotní kabina je prostorná a než vojenský letoun připomíná nejmodernější kokpity dopravních letadel. Rozdílem je ale instalace vojenských technologií, možností například vypouštění takzvaných flér - klamných cílů a tak podobně.
Autor: Profimedia.cz
Knipl tak, jak jej známe z dřívějších dob, dnešní letouny prakticky nepoužívají a ani Embraer Millennium není výjimkou. V současné době jde o multifunkční joystick, kterým letoun řídíte, ale i ovládáte některé funkce.
Autor: Profimedia.cz
Velmi prostorný interiér lze využít nejen pro desítky plně vybavených výsadkářů, až šestadvacetitunový náklad, ale také je možné jej předělat na lůžkovou část pro takzvaný MEDEVAC.
Autor: Profimedia.cz
V případě konfigurace letounu na transport raněných MEDEVAC pojme letoun desítky lůžek. Uživatel, kterým bude pravděpodobně do konce roku Armáda České republiky, může interiér letounu různě konfigurovat. Například kombinovat lehátkovou část pro pacienty a do interiéru i umístit pohodlné sedačky.
Autor: Profimedia.cz
Stejně, jako u letounu CASA i do C-390 lze dát plnohodnotné sedačky. Tím se z letounu stane poměrně rychlý dopravní prostředek na velkou vzdálenost s možností tankování za letu.
Autor: Profimedia.cz
Velká nákladní rampa umožňuje snadnou nakládku materiálu, vojenské techniky, včetně například kolového obrněnce Pandur, nebo nastupování vojáků. Tuto část a několik dalších vyrábí tuzemská firma Aero Vodochody.
Autor: Profimedia.cz
Kolový obrněný transportér Pandur II mizí v útrobách letounu Embraer Millenium. Ukázka se uskutečnila minulý rok za účasti ministryně obrany Jany Černochové. Tento okamžik byl již lehkým náznakem zájmu o konkrétní typ, na jehož výrobě se podílí i Česko.
Autor: Jan Schejbal MOČR
Multifunkční transportní letoun KC-390, na jehož výrobě se podílí Aero Vodochody, umožňuje transport materiálu, raněných, ale i výsadkářů. Ti stejně jako u současného letounu CASA vyskakují ze zadní plošiny.
Autor: Embraer
„Aero spolupracuje s brazilským výrobcem Embraer již od roku 2011. Vyrábíme významné části letounu C-390. Jedná se o kompletní náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu. Některé části jsme pro Embraer u nás v Aero i vyvíjeli a certifikovali,“ sdělila redakci iDNES.cz Radka Černá z Aero Vodochody.
Autor: Aero Vodochody
Transportní letoun C-390 Millennium brazilského výrobce Embraer na Dnech NATO v Ostravě 2023. Zde se představil i při leteckých ukázkách a vzbudil nejen obdiv, ale i zájem široké veřejnosti. Krátce poté vedení obrany oznámilo zájem o dvojici těchto letounů, z nichž by jeden měl rozšířit řady armádního letectva do konce příštího roku.
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Česká armáda po lekci z Afghánistánu, která při evakuaci poukázala na velmi omezené transportní kapacity, zvažovala celou řadu středních transportních letounů. Zmíněný Embaer C-390 Millenium, legendární Lockheed C-130J Super Hercules a výrazně větší a dražší Airbus A400 Atlas.
Autor: Wikimedia, Creative Commons