„Konkrétním krokem bylo zahájení jednání s cílem dosáhnout co nejnižší ceny a zároveň co nejkratšího termínu dodání,“ uvedla ministryně obrany Jana Černochová. Česká armáda by podle ministerstva nákupem získala letoun na střední a velké vzdálenosti s dobou doletu minimálně 12 hodin, který by byl zároveň schopný vzletu a přistání na letištích s nezpevněnou dráhou.
Po lekci z Kábulu chce armáda nové transportní letouny, jedná se třemi výrobci |
„Ministerstvo obrany povede jednání o pořízení dvou kusů těchto letounů, přičemž jedním z cílů vyjednávání bude, aby první letoun přistál v ČR již na konci příštího roku,“ prozradila redakci iDNES.cz Ivana Navrátilová z tiskového oddělení armády.
O možném výběru tohoto typu letounu informovala redakce iDNES.cz již v únoru v článku, který se zabýval velmi omezenou přepravní kapacitou, která se projevila při urychlené evakuace vojáků i civilistů z Afghánistánu. Letoun navíc není v Česku žádným nováčkem. Poprvé zde přistál v roce 2016 po světové premiéře.
Česko se podílí na jeho vývoji, zapojen je i domácí průmysl, hlavně pak Aero Vodochody, které české armádě dříve dodalo podzvukové bitevníky L-159 a v loňském roce byl uzavřen kontrakt na cvičné letouny L-39NG.
Letadlo bylo vyvinuto na objednávku brazilské armády pro plnění celé řady úkolů. Přepraví až 26 tun materiálu, 80 cestujících nebo více než 60 výsadkářů v plné zbroji. Stroj umožňuje i tankování za letu a přes absenci vlastního tankeru je využívána alianční flotila.
Ta se zapojuje nejen do mezinárodních cvičení, ale její kapacity může armáda využít podle domluvy například v rámci leteckých mostů, zejména pak repatriací, či případného nasazení mimo území ČR. C-390 je možné proměnit i v létající nemocnici s kapacitou 74 nosítek.
Embraer je i pravidelným účastníkem Dnů NATO, nechyběl ani tento rok. Jistou indicií zájmu Česka o tento letoun byl i loňský rok, kdy za účasti ministryně obrany Jany Černochové si armáda úspěšně vyzkoušela naložení kolového obrněného transportéru Pandur II, který váží přibližně 21 tun, přičemž maximálně letoun pojme 26 tun nákladu.
Obrana jedná o nákupu dvou transportních letounů C-390 Millennium z Brazílie |
I přes posílení transportních kapacit, které se využijí nejen k převozu vojáků, techniky a materiálu, není stále zacelena díra malých letounů, takzvaných business jetů. Po vyřazení JAK-40 a CL-601 Challenger tento druh armádě zcela chybí.
Embraer C-390
|
Jejich práci částečně supluje CASA C-295M, do které sice lze dát sedačky a využít k přepravě lidí, zejména pak vládních delegací, ale se značně sníženým komfortem kvůli vysokému hluku. Problémem je i nízká rychlost a dolet.
„Ministerstvo obrany se zatím rozhodlo poptávku o pořízení malých dopravních letounů dočasně pozastavit kvůli preferenci jiných investičních akcí v následujících letech. Jedná se ale pouze o dočasné opatření, které může být přehodnoceno, pokud se změní priority armády, operační požadavky nebo ekonomická situace,“ odpověděla na dotaz iDNES.cz Navrátilová. Onou ekonomickou situací může být zvyšování výdajů na obranu.
Podle důvěryhodného zdroje redakce výrobce Embraer nabízí obraně velmi výhodnou cenu na některý z business jetů svého portfolia při nákupu transportních letounů, čímž se zvýší počet uživatelů ve světě a firma se může snáze prosadit na dalších trzích, zejména pak u členských států NATO. Dosud má C-390 jen Brazílie a Portugalsko, v budoucnu Maďarsko, Rakousko, Nizozemí a Česko.
Cena těchto luxusních letadel se pohybuje v řádu vyšších stovek milionů, podle konfigurace směle překročí i miliardu korun. Obrana by tak opět byla schopna přepravy delegací speciálem, důstojně a hlavně rychle. Navíc by nebylo potřeba využívat vládních airbusů A-319 pro malé skupiny politiků. Doposud tak tomu je, případně se využívají komerční lety.