"Kupujeme, protože získáme právo přímého účastníka stavebního řízení. Budeme moci nahlédnout do návrhů a budeme mít poslední slovo v tom, kudy trasa povede," vysvětlil Kuna.
Aktivisté míní, že při jednání s investorem budou v jiné pozici než ostatní vlastníci pozemků.
"Nejde nám o peníze. Pozemky neprodáme za žádnou cenu.
Soudní pře se mohou táhnout roky," prohlašuje Kuna.
Investora protestní krok ekologů příliš netrápí. Tvrdí, že když to bude nutné, pozemky vyvlastní. Další etapu stavby dálnice u Libice nad Cidlinou hodlá zahájit na podzim roku 2000. "Pokud je stavba takzvaně veřejně prospěšná, tak se pozemek podle zákona může vyvlastnit," uvedl ředitel výstavby pražského Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.
Po vyvlastňovacím řízení řeší případné odvolání nadřízený orgán, kterým je okresní úřad. Pokud úředníci nezjistí procesní chyby, odvolání zamítnou. Zdržení nemusí být podle investora dlouhé, protože rozhodnutí úředníků jsou pravomocná.
"Zákonné lhůty jsou v těchto případech třicet až šedesát dnů.
Rozhodnutí mohou sice vlastníci napadnout žalobou, ale než soudy rozhodnou, mohou práce pokračovat. Nesouhlasný postoj vlastníků pozemků může přinést určité zdržení, ale roky to určitě nebudou," prohlásil Laušman.
"Vyvlastnění nebude tak jednoduché, chceme se obrátit až k mezinárodnímu soudu," oponuje Kuna. Netají se tím, že ekologové chtějí stavbu maximálně oddálit.
"Jde nám o čas, protože právě čas ukáže, že některé současné prognózy rozvoje silniční dopravy nejsou správné," tvrdí Kuna.
Radnice východočeských měst, které chtějí stavbu naopak maximálně urychlit, s aktivisty nesouhlasí. "Lidé v Chlumci dýchají zplodiny. Městem projede v průměru devatenáct tisíc aut denně," prohlásil vedoucí stavebního odboru chlumecké radnice Václav Pokorný.
Členové sdružení nemají nic proti obchvatu Chlumce, ale dálnice je podle nich zbytečná. "Použijeme všech zákonných prostředků, aby se pouze rozšířil stávající hlavní tah na Prahu," dodal Kuna.
"Agresivita ekologických hnutí je přehnaná, vidí problematiku až příliš jednostranně," prohlásil dopravní náměstek královéhradeckého primátora Bedřich Koros. Dodal, že ekologická hnutí by měla útočit na státní instituce, a ne bojkotovat rozvoj regionů.
"Dálnice zatraktivní Královéhradecko a podpoří zaměstnanost. Máme signály od investorů v Praze, kteří by už měli rádi Hradec rychle v dosahu. Čekají v regionu levnější pracovní sílu," dodal Koros.