ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Cermat si dělá, co chce, přijímačky ještě ztížil, stěžuje si EDUin

  • 258
Na podobě letošních přijímacích zkoušek na střední školy se podle neziskové organizace EDUin ukázalo, že Cermat vytváří vlastní vzdělávací politiku, která je odlišná od strategie schválené vládou. Ačkoli ministerstvo školství letos kvůli epidemii covidu-19 uchazečům u zkoušek například prodloužilo čas, obtížnost testů se podle kritiků zvýšila.

Studijní předpoklady dětí tak při přijímání ke studiu nebudou hrát takovou roli jako kvalita distanční výuky či domácí podmínky k učení. V tiskové zprávě to v úterý uvedl programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký. Cermat se proti jeho kritice ohradil. Ministerstvo školství podle své mluvčí Anety Lednové výsledky testů zkontroluje jako každý rok.

Jednotné přijímací zkoušky, které organizuje Cermat, se konaly 3. až 6. května. Zejména test z matematiky v první den zkoušek podle některých dětí a rodičů svou obtížností neodpovídal výuce na dálku. Ministerstvo ale již dříve upozornilo, že testy jsou pro všechny stejné a srovnávají úspěšnost žáků. Úřad si podle Lednové složitou situaci letošních uchazečů uvědomuje. Za kvalitu testů zodpovídá Cermat, zopakovala v úterý mluvčí.

„Cermat je přímo řízenou organizací ministerstva školství, jeho pokyny ale dlouhodobě nezohledňuje. Letošní přijímací zkoušky jsou důkazem toho, že si tvoří vlastní vzdělávací politiku, která se ovšem míjí s dikcí vládou přijaté Strategie 2030+,“ uvedl Hřebecký. „V letošním roce se nebude přijímat na střední školy podle nějakých studijních předpokladů, ale takřka výhradně podle klíče, kdo měl kvalitní distanční výuku, dostupnou techniku a funkční rodinné zázemí,“ řekl. Způsob přijímání na střední školy je proto podle něj potřeba zásadně změnit.

Přijímačky na gymnázia začaly. Na Cermat se už valí kritika

Podle Marka Lehečky z referátu vnějších vztahů Cermatu jsou tvrzení Hřebeckého nepodložená a zkreslující. „Vědomosti a dovednosti ověřované testy jednotné přijímací zkoušky dlouhodobě vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a na něj navázaných specifikací požadavků,“ řekl.

Jedním z hlavním cílů Strategie vzdělávání 2030+, kterou vláda schválila loni na podzim, je snižování nerovností ve vzdělávání. Součástí má být i redukce učiva v rámcových vzdělávacích programech. Školáci by se měli učit méně faktů a lépe se orientovat ve velkém množství informací.

Podle společnosti EDUin se ministerstvo snažilo vyjít letos uchazečům vstříc například tím, že prodloužilo čas na vypracování testu z češtiny o deset minut a u matematiky o 15 minut. Zkoušky se posunuly z první poloviny dubna na začátek května. Kdo se hlásil jen na jednu školu s jednotnými přijímacími zkouškami, mohl psát testy dvakrát jako ten, kdo se přihlásil na dvě školy. Ze dvou pokusů se každému započítává lepší výsledek. Ministerstvo také školy v minulých měsících upozorňovalo, že po návratu z výuky na dálku nemají děti hned testovat či známkovat a mají věnovat pozornost jejich psychice. Cermat to ale podle společnosti EDUin v zadáních testů nezohlednil.

Ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová v lednu uvedla, že ministerstvo mělo požadavek upravit testy tak, aby neobsahovaly látku posledního ročníku, kterou studenti probírali dálkově. Podle ní ale není taková redukce možná. Jelikož neexistují jednotné učební plány škol, nedá se spolehlivě určit, co se v posledním půlroce učilo, vysvětlila.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video