S kamerami se už setkáte při cestách tramvajemi v Brně, snímají prostor před autobusy Student Agency a na Slovensku jsou i ve vlacích. Na téma narazil iDNES.cz při přípravě článku o tom, jaká data sbírají úřady o lidech (více zde).
"Například jednotky CityElefant jezdí v Česku bez kamerového systému, ale například na Slovensku stejný typ vlaku kamerový systém má. I nadále hledáme řešení, aby bylo možné bezpečnostní kamerové systémy do vlaků instalovat," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle mluvčího už vagony s kamerami dodává škoda Transportation, takže technické řešení by pro železnici nebylo nijak komplikované.
Ochránci dat železničářům kamery zamítli z prostého důvodu. "Povolili jsme kamerový systém v brněnské městské hromadné dopravě, protože má k záznamům přístup jen policie. Zatímco České dráhy k nim chtěly mít přístup samy,“ vysvětluje mluvčí ochránců dat Hana Štěpánková.
Šťáhlavský oponuje, že železničáři přístup k záznamům mít musejí, protože vlak zajíždí do depa třeba až po několika dnech. Policie by se po incidentu nemusela k záznamu dostat včas, pokud by ji neměl možnost vyzvednout i pracovník drah, než se záznam zase přemaže.
Bezpečnost v Brně
V Brně už jezdí pod kamerami 29 tramvají dodaných rovněž plzeňskou škodovkou mezi roky 2009 a 2011. Záznam se uchovává dva dny. "V každém voze jsou čtyři kamery," uvedla mluvčí tamního dopravního podniku Linda Hailichová. Dopravní podnik dostal povolení uchovávat záznamy loni v říjnu a mažou se vždy po dvou pracovních dnech. Do října kamery předávaly pouze on-line přenos do kabiny řidiče.
Další v řadě je brněnská společnost Student Agency, která chce snímat kamerou přední část interiéru autobusu, kde sedí řidič a stevardka. Ochránci dat to však nepovolili, protože by tím firma sledovala své zaměstnance.
Podle Štěpánkové firma Radima Jančury dostala jen povolení na snímání prostoru před autobusem a zavazadlového prostoru tak, aby se například předešlo krádeži cizího kufru při vystupování. V části žlutých autobusů taková kamera opravdu funguje.
Firma se s tím však nespokojila a s Úřadem na ochranu osobních údajů se soudí. "Nám přijde důležitější ochránit cestující. Chceme předejít tomu, aby řidiči za jízdy telefonovali či si s někým povídali a nedávali pozor. Záznam může posloužit jako důkaz po případné stížnosti," vysvětluje majitel Student Agency Radim Jančura. Pro vlaky RegioJet kamery nechce. "Na rozdíl od Českých drah máme v každém vagonu stevardku," dodává Jančura.