V programu ale Tržil nemá jen přísnější pokutování chodců nebo pojízdné technické kontroly. Co všechno chce nový šéf dopravní policie změnit?
1. Passaty na dálniční piráty
Policie nakoupila šestnáct vozů Volkswagen Passat, což je asi nejrychlejší policejní auto, jaké kdy v českých barvách jezdilo. Tržil slibuje, že budou nasazena na dálnicích prakticky 24 hodin denně, aby chytala piráty silnic včetně účastníků "tajných závodů". Tržil neprosazuje, aby byla "účast na tajném závodu" zvláštním přestupkem. - čtěte Policie bude honit silniční piráty v nejrychlejších passatech
2. Více policistů na hlídce
Nejenže policisté budou vyjíždět k méně nehodám, ale zkrátí se také vyšetřování havárie. "Zkontrolují formulář, který musí řidiči vyplnit, případně udělají dechovou zkoušku," slibuje Tržil. V ušetřeném čase budou policisté na hlídce.
3. Retardéry a více radarů
Nový ředitel dopravní policie je příznivcem zpomalovacích prahů a jiných "vychytávek", které řidiče přinutí zpomalit. Dosud dopraváci některých okresů měřili výhradně v obcích. Tržil chce změnit strategii a víc kontrolovat mimo vesnice, kde se jezdí rychleji. K prosazení návrhu mu postačí přesvědčit starosty.
Ředitel dopraváků plánuje také změny při měření v obcích. "Přijde starosta a prosí, abychom u něj měřili. Můžeme měřit jednou dvakrát, a když se to nezlepší, doporučíme zpomalovací práh," argumentuje Tržil.
Starostka moravských Vizovic Alena Hanáková však upozorňuje, že retardér má i slabiny. "Mohl by dopravu zahustit. Jednoznačně pomůže v bočních ulicích, na sídlištích u škol. Jedinou výhodou retardéru je to, že na rozdíl od policistů ho máte na silnici pořád," komentuje Tržilovu ideu starostka.
4. Tresty pro motorkáře
Policie nakoupí sedmdesát rychlých motorek vybavených radarem a kamerou, které budou projíždět po oblíbených trasách neukázněných jezdců na motocyklech. Nebudou je nutně muset dohonit, stačí, když zadokumentují přestupek. "Na motorkáře platí zase jenom motorkáři," vyslovil se Tržil.
5. Jak na mladé řidiče
Nový ředitel dopravní policie podporuje ideu "řidičáku na zkoušku". Vyslovil i myšlenku, že by se povinné ručení neplatilo za auto, ale za řidiče. Více by platili mladí, ale mohli by si sazbu snížit absolvováním školy smyku.
Návrh se zamlouvá i pojišťovně, i když prosazení bude složité. "Je to určitě spravedlivější způsob vybírání pojistného než ten dnešní," reaguje Dagmar Koutská z tiskového odboru České pojišťovny.
6. Mobilní STK
Zavedení pojízdných technických kontrol, které si Tržil přeje, by musela posvětit změna zákona. "Přepadovky" by měly chytat řidiče přímo na silnicích a zaměřit se hlavně na autobusy a kamiony. Ale měly by samozřejmě právo kontrolovat i osobní auta.
Tržil nyní vyjednává s českou firmou, která dopravákům nabízí, že stanici mobilní technické kontroly vyvine a vyrobí. Podobné zařízení, které vypadá jako nákladní auto s rozkládacím kontejnerem, už jezdí po Slovensku a Rakousku.
Od Rakušanů měla jihomoravská policie jeden model půjčený na testování. "Kontrolovala by se hlavně účinnost brzd," říká Tržil. Kontrola jednoho auta trvá v terénu asi půl hodiny.
7. Kontroly chodců
Zatímco počet mrtvých na silnicích klesá, přibývá nehod, které zaviňují chodci. Od letošního ledna do října při nich zemřelo o sedm lidí víc než loni. "Chodci si často myslí, že mají absolutní přednost na zebře. Často vbíhají na přechod těsně před autem a řidič prudce brzdí, takže málem proletí sklem," popisuje Tržil. Prosazuje kontroly, při kterých dostane pokutu i ten, kdo na zebru vběhne bezprostředně před autem a ohrozí tak sebe i řidiče auta. Vyhláška to umožňuje.
8. Boj proti korupci
Dřívější vedení dopravní policie prosazovalo jako protikorupční opatření diktafony a kamery, které by nahrávaly průběh silniční kontroly. Dokonce se i testovaly.
Tržil jde jednodušší cestou. Podle něho eviduje měření v paměti i radar a digitální tester na alkohol, takže šéfové by ho měli kontrolovat po návratu hlídek a ptát se na každé nepokutované auto, které radar zaznamenal.
9. Zimní pneu celoplošně
První zasněžený víkend ukázal, že značka "zimní výbava" nestačí. Dálnici zavřela nehoda na úseku, kde se smí jezdit i na letních. (Řidiči klouzali na zavátých silnicích, na Vysočině se na dálnici D1 srazilo 15 aut) Tržil by zavedl celoplošnou povinnost jezdit v zimě na zimních gumách, ale dodává, že by tento přestupek trestal mírněji v teplých dnech.
10. Důraz na kritické úseky
Tady hodně Tržil pokračuje v linii svého předchůdce Martina Červíčka. Jeho policisté nebudou pořádat velkolepé akce Kryštof, ale potkáte je na nebezpečných úsecích.