JAK SE ZMĚNILI ŘIDIČI: Lepší silnice, rychlejší auta, ale víc agrese

Seriál   17:22aktualizováno  17:22
Klidnější provoz na českých silnicích za minulého režimu vystřídala divoká porevoluční léta, kdy se krajinou proháněla všelijaká vozidla dovezená ze zahraničí, často ve špatném technickém stavu. Na otázku, zda jsme dnes už na silnicích opatrnější, se těžko hledá odpověď. Jisté je, že v autech umírá mnohem méně lidí.
První škodovácké auto s předním náhonem, Škoda Favorit, se letos prvního ledna stalo pravým veteránem. Tedy alespoň prvních dvě stě kusů, které z montážní linky sjely v roce 1987.

První škodovácké auto s předním náhonem, Škoda Favorit, se letos prvního ledna stalo pravým veteránem. Tedy alespoň prvních dvě stě kusů, které z montážní linky sjely v roce 1987. | foto: ČTK

Vyjížďka automobilem na jaře roku 1989 vypadala zcela jinak než dnes. Vezměme si jako příklad cestu z Prahy do Plzně. Tou dobou tam nebyla kompletně dokončená dálnice D5, která se pro stát stala prioritou až po sametové revoluci. Její dobudování totiž nabízelo do té doby nepotřebné rychlé spojení se západem.

Vozy, které tehdejší řidič po cestě míjel, se jen málo podobaly těm dnešním a hlavně jich ani zdaleka nebylo tolik co dnes. Naopak častěji tehdy na silnici narazil na policejní auto.

Malých rozdílů by člověk napočítal stovky. Pokusíme se alespoň stručně srovnat, jak se zážitek z jízdy za volantem v České republice za posledních 28 let proměnil. A začneme zřejmě tou nejdůležitější změnou: u krajnic ubylo pomníčků, křížků a zapálených svíček. 

1.Nejvíce jsme bourali v devadesátých letech

Loni se na českých silnicích odehrálo 98 864 nehod, při kterých zemřelo 545 osob, dalších 2580 se jich zranilo těžce a 24 501 lehce. Když se podíváme na policejní statistiky nehodovosti z porevolučních let, třeba z roku 1993, najdeme mnohem horší čísla - přes 150 tisíc nehod, 1 350 mrtvých, 5 629 těžce zraněných a 26 821 zraněných lehce.

Seriál o řidičích

Mohlo by se tak zdát, že se 28 let od revoluce situace na českých silnicích uklidnila a že usednutí za volant je dnes mnohem bezpečnější činnost než dřív. A částečně je to pravda. Minimálně úbytek počtu usmrcených a těžce zraněných osob lze jen těžko rozporovat. Na českých silnicích loni skutečně zemřelo nejméně lidí od roku 1989.

U počtu nehod je to však trochu složitější. Faktem je, že v porevolučních letech bylo řízení automobilu pro české řidiče poměrně rizikové. Počet nehod od roku 1989 strmě vzrůstal a vyvrcholil v „černém“ roce 1999, kdy se stalo přes 600 nehod denně, přesně 225 690 za celý rok.

„Důvodem bylo do značné míry uvolnění morálky po změně režimu a i strmější růst intenzity dopravy a zvýšení počtu motorových vozidel dovezených ze zahraničí, často v nevyhovujícím technickém stavu,“ myslí si ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Stejně tak podle něj legislativa jen pomalu reagovala na změny v silničním provozu, ve společnosti a také ve smýšlení a chování řidičů. Tento trend silněji narušil až rok 2001, kdy vstoupil v účinnost nový zákon o provozu na pozemních komunikacích, a pak ještě výrazněji rok 2006. Tehdy byl totiž v České republice zaveden bodový systém.

Řidiči se věnují mobilům čím dál víc

Nepozornost je největším zabijákem, jako v případě mladé řidičky a její spolujezdkyně, která přenášela jízdu na sociální sítě a havarovaly v přímém přenosu.

Lide nosí svíčky na místo autonehody dvou dívek u Obrnic na Mostecku (8....
Dívky těsně před tragickou nehodou, kterou živě přenášely na Facebook.

Obrovský skok v počtu nehod je vidět mezi lety 2008 a 2009. Jeden rok jich statistiky evidují 160 376 a ten další už jen necelou polovinu, 74 815. Právě zde se skrývá důvod, proč se jen pomocí statistik nehodovost v porevoluční době s dneškem těžko srovnává.

„Razantní snížení počtu dopravních nehod bylo způsobeno přijetím legislativních opatření, kterými došlo k navýšení finančního limitu pro povinnost oznámení dopravní nehody Policii ČR,“ vysvětluje Lerch. Policie od té doby mnoho lehčích nehod vůbec neřeší, takže se do statistik nedostanou.

Naproti tomu se od roku 2009 do dnešních dní zvýšil počet nehod o více než dvacet tisíc. Nehodovost se tak v posledním desetiletí opět zvyšuje, ač se to při srovnání dnešních statistik s těmi z devadesátých let tak nemusí jevit. 

Dopravní nehody a jejich následky 1993-2016
RokPočet nehodÚmrtíTěžkých zraněníLehkých zranění
1993152 1571 3555 62926 281
1994156 2421 4736 23229 590
1995175 5201 3846 298 30 866
1996201 6971 3866 62131 296
1997198 4311 411 6 63230 155
1998210 1381 2046 15239 225
1999225 6901 3226 09328 747
2000211 5161 3365 52527 063
2001185 6641 219 5 49328 297
2002190 7181 3145 49229 013
2003195 8511 3195 25330 312
2004196 470 1 2144 87929 536
2005199 2621 1274 39627 974
2006187 9659563 99024 231
2007182 7361 1233 960 25 382
2008160 3769923 80924 776
200974 8158323 53623 777
201075 5527532 82321 610
201175 1377073 09222 519
201281 4046812 98622 590
201384 3985832 78222 577
201485 5896292 76223 655
201593 0676602 54024 427
201698 8645452 58024 501

2.Po silnicích jezdí víc než dvakrát tolik osobních aut

Jedním z hlavních „viníků“ vyšší nehodovosti je zcela jistě stále se zvyšující počet aut a řidičů, kteří po českých silnicích jezdí. Těch přibývá zejména proto, že jsou dnešní vozy mnohem dostupnější než dřív.

Když třeba přepočítáme cenu Peugeotu 309 v roce 1989 na úroveň dnešních cen, dostaneme se někam ke dvěma milionům korun. Tak drahého osobního Peugeota dnes zákazník nesežene, ani kdyby se hodně snažil. A například Škoda 105L v roce 1989 stála 57 780 Kčs, přitom průměrná měsíční mzda byla tou dobou 3 170 Kčs. A to byla ještě ta levnější varianta, Favorit 136 L přišel na 84 600 Kčs, tedy na asi sedmadvacet průměrných měsíčních platů.

Dnes má možnost vlastnit alespoň ojetý automobil téměř každý. Z následující tabulky je vidět, jak se díky tomu počet v Česku registrovaných vozidel vyvíjel od šedesátých let minulého století do loňského roku.

Počet registrovaných vozidel 1961 - 2016
RokPočet obyvatelPočet motorových vozidelPočet osobních automobilů
196113,746 milionu1 326 801291 680
197114,419 milionu2 931 6291 041 137
198110,306 milionu3 449 3001 872 694
199010,365 milionu4 039 6062 411 297
200010,267 milionu5 230 8463 720 316
201010,533 milionu6 036 5764 494 425
201410,538 milionu6 693 2844 908 462
201510,554 milionu6 990 5425 130 266
201610,579 milionu7 265 7665 346 182

Loni už tak vlastnil automobil v průměru každý druhý obyvatel České republiky. Podobný nárůst je proto možné logicky pozorovat i v počtu kilometrů, který všechna česká auta každý den ujedou. 

Dopravní výkony 1990 - 2016
Rokmilionů vozokilometrů / průměrný pracovní den
199080,9
2000131,2
2010140,9
2014147,0
2015154,9
2016159,4

Navzdory mnohem hustějšímu provozu je však jisté, že na silnicích dnes v Česku umírá mnohem méně lidí než dřív. Největší zásluhu na tom zřejmě má obměna vozového parku. Nové vozy totiž disponují mnohem pokročilejšími prvky pasivní a aktivní bezpečnosti.

Dnešním standardem jsou vozy jako Škoda Octavia a Škoda Fabia a ty jsou s auty jako Škoda 105 a 120, ale třeba i Škoda Favorit, takřka nesrovnatelné. Zejména pokud jde o bezpečnost, kterou cestujícím nabízejí.

„Počínaje bezpečnostními pásy přes množství airbagů, deformační zóny, lepší stabilitu po účinnější brzdy. Dnes začíná být při nákupu auta i důležitý počet hvězdiček EuroNCAP,“ vysvětluje dopravní expert Jiří Landa. 

3.Kvalitu silnic jsme zlepšili, ale zbytek Evropské unie nám utíká

Podle Landy jde samozřejmě o pozitivní trend. „Bohužel ho kalí skutečnost, že v oblasti bezpečnosti komunikací neplníme dané cíle a v porovnání s průměrem Evropské unie se propadáme do nejhorší třetiny z 28 zemí,“ říká. Největším trnem v jeho oku jsou masivní pevné překážky jako stromy, sloupy a pilíře, které stále lemují české silnice a představují pro řidiče obrovské nebezpečí. 

„Nejvíce opomíjenou oblastí bezpečnosti silnic je okolí komunikace, které velmi rozhoduje o následcích nehod,“ říká Landa. O hranici mezi životem a smrtí totiž často rozhoduje, jestli řidič poté, co opustí vozovku, narazí na  stromy, nebo na rovinu, kde má ještě šanci svou řidičskou chybu napravit. Rozhodně nejde o žádný marginální problém, jen loni se s pevnou překážkou srazilo 21 020 řidičů.

Jedním z nejčastějších současných přestupků je podjíždění odstavným pruhem

Od revoluce se naopak značně zlepšilo dopravní značení, které je obecně kvalitnější, reflexní a pravidelně obnovované. „To ale neznamená, že i na něm nejsou často konkrétní nedostatky,“ říká Landa. Naopak kvituje, že díky nižším rychlostem v obcích končí jen malé procento tamních nehod fatálně a dodává, že mnohem bezpečnější než klasické silnice jsou dálnice a směrově dělené silnice, které část z nich od roku 1989 nahradily.

Díky kvalitnějším přejezdům ubývá také srážek s vlaky. Zatímco ještě v roce 2007 zažilo nehodu s lokomotivou 243 řidičů, loni jich už bylo jen 145.

A nakonec podle Landy počet mrtvých řidičů a pasažérů ovlivňuje ještě jeden faktor, o kterém se příliš často nemluví. „A to sice podstatně lepší úroveň ponehodové péče, o jaké jsme před rokem 1989 slyšeli spíše jen z doslechu ze Západního Německa,“ říká Landa. Například transporty zraněných vrtulníkem a existence traumacenter mají podle jeho názoru velmi významný vliv na počet usmrcených, samozřejmě v případě, že nezemřou přímo na místě na následky nehody. 

Pokud však jde o samotné silnice, Česká republika podle Landy dlouhodobě zaostává za plány, které byly formulovány v 80. letech minulého století. A to i přesto, že se kvalita silnic obecně zlepšila. „Dostavba dálniční sítě, výstavba obchvatů, modernizace hlavních tahů a přestavby křižovatek - seznam nenaplněných plánů je velmi dlouhý,“ říká. 

4.Uspěchaný životní styl odsouvá úctu k ostatním řidičům

Samostatnou kapitolou je chování českých řidičů na silnicích, o kterém pro iDNES.cz podrobně hovořil šéf českých dopravních psychologů Alois Hudeček (jak jsou řidiči nejnebezpečnější, když chtějí ostatní poučovat, čtěte zde).

Pravdou zůstává, že stále více lidí dojíždí vozem denně do práce a obecně auta používáme častěji. „Mentalita řidičů je dnes zcela jiná. Dnešní doba je extrémně uspěchaná a hlavně si část řidičů myslí, že jim silnice patří,“ říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Stejně jako Hudeček si také myslí, že by prospělo, kdyby byli policisté na silnicích k vidění častěji, jako tomu bylo dřív.

Podobný názor má na české řidiče i Vladimír Zajíc, který už od roku 1970 pracuje jako instruktor v autoškole a pod jehož rukama prošly tisíce žáků. „Do pozadí byla všeobecně odsunuta úcta jednoho k druhému. To se přenáší i na silnice. Stále častěji je tak vidět bezohlednost, arogance a nerespektování základních pravidel pro provoz na komunikacích," říká. Podrobněji o českých autoškolách a čerstvých řidičích hovořil pan Zajíc v seriálu iDNES.cz Lidé Česka.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Bylo to hrozné, líčí turistka. Při bouři zemřeli v Chalkidiki dva Češi

Převrácený autokaravan v řecké vesnici Sozopoli, v němž zemřeli dva čeští...

Silná bouře na řeckém poloostrově Chalkidiki si ve středu večer vyžádala sedm obětí, šest z nich byli turisté. Mezi...

Misionářka chtěla tak pomáhat Africe, až údajně zabila sto malých dětí

Lékařáská péče v Ugandě

V Ugandě běží soud s americkou misionářkou, která si podle obžaloby hrála na lékařku, přestože medicínu nikdy...

V penzi spolu chtěli procestovat svět. Na řecké pláži je zabila bouře

Na pláži na řeckém poloostrově Chalkidiki v noci na čtvrtek zemřeli dva Češi....

Manželé z Vysočiny si na stáří koupili zánovní obytný automobil. Chtěli procestovat Evropu, být na důchod co možná...

Bouřky, déšť a zima. Počasí kazí Čechům dovolenou v Chorvatsku

Silná bouřka provázená přívalovým deštěm v Praze (6. června 2019)

Chorvatsko je pro Čechy nejoblíbenější letní destinací, každoročně jich tam za mořem vyrážejí stovky tisíc. Na tento...

Expremiér Nečas si koupil byt. Finanční transakce však nahrávají spekulacím

Manželé Petr a Jana Nečasovi přicházejí na slavnostní  recepci, kterou...

Byt o velikosti téměř sto metrů čtverečních s terasou o výměře 37,66 metrů čtverečních v sedmém patře Rezidence Na...

Další z rubriky

Brno se stává městem důchodců, mladí odcházejí do nových bytů v okolí

Stavba nového parkovacího domu v Kopečné ulici v Brně finišuje.

Developeři staví v okolí Brna stovky bytů. Do nich se z velké části stěhují mladé páry a rodiny z krajského města. Ceny...

Pálenice spustily kotle, slivovice však po rekordní sezoně poteče méně

Roman Rajský z pěstitelské pálenice v Ostravě-Plesné při destilaci třešňového...

Konec hojných časů. Poté, co loni na podzim a letos na jaře pěstitelské pálenice doslova zavalily ovocné kvasy,...

V devíti nezaplatila pokutu, teď dluží 130 tisíc. Pomůže jí nový zákon

ilustrační snímek

Michaela se v šestnácti letech dozvěděla, že proti ní úřady vedou exekuce. V devíti nezaplatila pokutu, a když k...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz