JAK SE ZMĚNILI ŘIDIČI: Lepší silnice, rychlejší auta, ale víc agrese

Seriál   17:22
Klidnější provoz na českých silnicích za minulého režimu vystřídala divoká porevoluční léta, kdy se krajinou proháněla všelijaká vozidla dovezená ze zahraničí, často ve špatném technickém stavu. Na otázku, zda jsme dnes už na silnicích opatrnější, se těžko hledá odpověď. Jisté je, že v autech umírá mnohem méně lidí.
Fotogalerie1

První škodovácké auto s předním náhonem, Škoda Favorit, se letos prvního ledna stalo pravým veteránem. Tedy alespoň prvních dvě stě kusů, které z montážní linky sjely v roce 1987. | foto: ČTK

Vyjížďka automobilem na jaře roku 1989 vypadala zcela jinak než dnes. Vezměme si jako příklad cestu z Prahy do Plzně. Tou dobou tam nebyla kompletně dokončená dálnice D5, která se pro stát stala prioritou až po sametové revoluci. Její dobudování totiž nabízelo do té doby nepotřebné rychlé spojení se západem.

Vozy, které tehdejší řidič po cestě míjel, se jen málo podobaly těm dnešním a hlavně jich ani zdaleka nebylo tolik co dnes. Naopak častěji tehdy na silnici narazil na policejní auto.

Malých rozdílů by člověk napočítal stovky. Pokusíme se alespoň stručně srovnat, jak se zážitek z jízdy za volantem v České republice za posledních 28 let proměnil. A začneme zřejmě tou nejdůležitější změnou: u krajnic ubylo pomníčků, křížků a zapálených svíček. 

1. Nejvíce jsme bourali v devadesátých letech

Loni se na českých silnicích odehrálo 98 864 nehod, při kterých zemřelo 545 osob, dalších 2580 se jich zranilo těžce a 24 501 lehce. Když se podíváme na policejní statistiky nehodovosti z porevolučních let, třeba z roku 1993, najdeme mnohem horší čísla - přes 150 tisíc nehod, 1 350 mrtvých, 5 629 těžce zraněných a 26 821 zraněných lehce.

Seriál o řidičích

Mohlo by se tak zdát, že se 28 let od revoluce situace na českých silnicích uklidnila a že usednutí za volant je dnes mnohem bezpečnější činnost než dřív. A částečně je to pravda. Minimálně úbytek počtu usmrcených a těžce zraněných osob lze jen těžko rozporovat. Na českých silnicích loni skutečně zemřelo nejméně lidí od roku 1989.

U počtu nehod je to však trochu složitější. Faktem je, že v porevolučních letech bylo řízení automobilu pro české řidiče poměrně rizikové. Počet nehod od roku 1989 strmě vzrůstal a vyvrcholil v „černém“ roce 1999, kdy se stalo přes 600 nehod denně, přesně 225 690 za celý rok.

„Důvodem bylo do značné míry uvolnění morálky po změně režimu a i strmější růst intenzity dopravy a zvýšení počtu motorových vozidel dovezených ze zahraničí, často v nevyhovujícím technickém stavu,“ myslí si ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Stejně tak podle něj legislativa jen pomalu reagovala na změny v silničním provozu, ve společnosti a také ve smýšlení a chování řidičů. Tento trend silněji narušil až rok 2001, kdy vstoupil v účinnost nový zákon o provozu na pozemních komunikacích, a pak ještě výrazněji rok 2006. Tehdy byl totiž v České republice zaveden bodový systém.

Řidiči se věnují mobilům čím dál víc

Nepozornost je největším zabijákem, jako v případě mladé řidičky a její spolujezdkyně, která přenášela jízdu na sociální sítě a havarovaly v přímém přenosu.

Lide nosí svíčky na místo autonehody dvou dívek u Obrnic na Mostecku (8....
Dívky těsně před tragickou nehodou, kterou živě přenášely na Facebook.

Obrovský skok v počtu nehod je vidět mezi lety 2008 a 2009. Jeden rok jich statistiky evidují 160 376 a ten další už jen necelou polovinu, 74 815. Právě zde se skrývá důvod, proč se jen pomocí statistik nehodovost v porevoluční době s dneškem těžko srovnává.

„Razantní snížení počtu dopravních nehod bylo způsobeno přijetím legislativních opatření, kterými došlo k navýšení finančního limitu pro povinnost oznámení dopravní nehody Policii ČR,“ vysvětluje Lerch. Policie od té doby mnoho lehčích nehod vůbec neřeší, takže se do statistik nedostanou.

Naproti tomu se od roku 2009 do dnešních dní zvýšil počet nehod o více než dvacet tisíc. Nehodovost se tak v posledním desetiletí opět zvyšuje, ač se to při srovnání dnešních statistik s těmi z devadesátých let tak nemusí jevit. 

Dopravní nehody a jejich následky 1993-2016
RokPočet nehodÚmrtíTěžkých zraněníLehkých zranění
1993152 1571 3555 62926 281
1994156 2421 4736 23229 590
1995175 5201 3846 298 30 866
1996201 6971 3866 62131 296
1997198 4311 411 6 63230 155
1998210 1381 2046 15239 225
1999225 6901 3226 09328 747
2000211 5161 3365 52527 063
2001185 6641 219 5 49328 297
2002190 7181 3145 49229 013
2003195 8511 3195 25330 312
2004196 470 1 2144 87929 536
2005199 2621 1274 39627 974
2006187 9659563 99024 231
2007182 7361 1233 960 25 382
2008160 3769923 80924 776
200974 8158323 53623 777
201075 5527532 82321 610
201175 1377073 09222 519
201281 4046812 98622 590
201384 3985832 78222 577
201485 5896292 76223 655
201593 0676602 54024 427
201698 8645452 58024 501

2. Po silnicích jezdí víc než dvakrát tolik osobních aut

Jedním z hlavních „viníků“ vyšší nehodovosti je zcela jistě stále se zvyšující počet aut a řidičů, kteří po českých silnicích jezdí. Těch přibývá zejména proto, že jsou dnešní vozy mnohem dostupnější než dřív.

Když třeba přepočítáme cenu Peugeotu 309 v roce 1989 na úroveň dnešních cen, dostaneme se někam ke dvěma milionům korun. Tak drahého osobního Peugeota dnes zákazník nesežene, ani kdyby se hodně snažil. A například Škoda 105L v roce 1989 stála 57 780 Kčs, přitom průměrná měsíční mzda byla tou dobou 3 170 Kčs. A to byla ještě ta levnější varianta, Favorit 136 L přišel na 84 600 Kčs, tedy na asi sedmadvacet průměrných měsíčních platů.

Dnes má možnost vlastnit alespoň ojetý automobil téměř každý. Z následující tabulky je vidět, jak se díky tomu počet v Česku registrovaných vozidel vyvíjel od šedesátých let minulého století do loňského roku.

Počet registrovaných vozidel 1961 - 2016
RokPočet obyvatelPočet motorových vozidelPočet osobních automobilů
196113,746 milionu1 326 801291 680
197114,419 milionu2 931 6291 041 137
198110,306 milionu3 449 3001 872 694
199010,365 milionu4 039 6062 411 297
200010,267 milionu5 230 8463 720 316
201010,533 milionu6 036 5764 494 425
201410,538 milionu6 693 2844 908 462
201510,554 milionu6 990 5425 130 266
201610,579 milionu7 265 7665 346 182

Loni už tak vlastnil automobil v průměru každý druhý obyvatel České republiky. Podobný nárůst je proto možné logicky pozorovat i v počtu kilometrů, který všechna česká auta každý den ujedou. 

Dopravní výkony 1990 - 2016
Rokmilionů vozokilometrů / průměrný pracovní den
199080,9
2000131,2
2010140,9
2014147,0
2015154,9
2016159,4

Navzdory mnohem hustějšímu provozu je však jisté, že na silnicích dnes v Česku umírá mnohem méně lidí než dřív. Největší zásluhu na tom zřejmě má obměna vozového parku. Nové vozy totiž disponují mnohem pokročilejšími prvky pasivní a aktivní bezpečnosti.

Dnešním standardem jsou vozy jako Škoda Octavia a Škoda Fabia a ty jsou s auty jako Škoda 105 a 120, ale třeba i Škoda Favorit, takřka nesrovnatelné. Zejména pokud jde o bezpečnost, kterou cestujícím nabízejí.

„Počínaje bezpečnostními pásy přes množství airbagů, deformační zóny, lepší stabilitu po účinnější brzdy. Dnes začíná být při nákupu auta i důležitý počet hvězdiček EuroNCAP,“ vysvětluje dopravní expert Jiří Landa. 

3. Kvalitu silnic jsme zlepšili, ale zbytek Evropské unie nám utíká

Podle Landy jde samozřejmě o pozitivní trend. „Bohužel ho kalí skutečnost, že v oblasti bezpečnosti komunikací neplníme dané cíle a v porovnání s průměrem Evropské unie se propadáme do nejhorší třetiny z 28 zemí,“ říká. Největším trnem v jeho oku jsou masivní pevné překážky jako stromy, sloupy a pilíře, které stále lemují české silnice a představují pro řidiče obrovské nebezpečí. 

„Nejvíce opomíjenou oblastí bezpečnosti silnic je okolí komunikace, které velmi rozhoduje o následcích nehod,“ říká Landa. O hranici mezi životem a smrtí totiž často rozhoduje, jestli řidič poté, co opustí vozovku, narazí na  stromy, nebo na rovinu, kde má ještě šanci svou řidičskou chybu napravit. Rozhodně nejde o žádný marginální problém, jen loni se s pevnou překážkou srazilo 21 020 řidičů.

Jedním z nejčastějších současných přestupků je podjíždění odstavným pruhem

Od revoluce se naopak značně zlepšilo dopravní značení, které je obecně kvalitnější, reflexní a pravidelně obnovované. „To ale neznamená, že i na něm nejsou často konkrétní nedostatky,“ říká Landa. Naopak kvituje, že díky nižším rychlostem v obcích končí jen malé procento tamních nehod fatálně a dodává, že mnohem bezpečnější než klasické silnice jsou dálnice a směrově dělené silnice, které část z nich od roku 1989 nahradily.

Díky kvalitnějším přejezdům ubývá také srážek s vlaky. Zatímco ještě v roce 2007 zažilo nehodu s lokomotivou 243 řidičů, loni jich už bylo jen 145.

A nakonec podle Landy počet mrtvých řidičů a pasažérů ovlivňuje ještě jeden faktor, o kterém se příliš často nemluví. „A to sice podstatně lepší úroveň ponehodové péče, o jaké jsme před rokem 1989 slyšeli spíše jen z doslechu ze Západního Německa,“ říká Landa. Například transporty zraněných vrtulníkem a existence traumacenter mají podle jeho názoru velmi významný vliv na počet usmrcených, samozřejmě v případě, že nezemřou přímo na místě na následky nehody. 

Pokud však jde o samotné silnice, Česká republika podle Landy dlouhodobě zaostává za plány, které byly formulovány v 80. letech minulého století. A to i přesto, že se kvalita silnic obecně zlepšila. „Dostavba dálniční sítě, výstavba obchvatů, modernizace hlavních tahů a přestavby křižovatek - seznam nenaplněných plánů je velmi dlouhý,“ říká. 

4. Uspěchaný životní styl odsouvá úctu k ostatním řidičům

Samostatnou kapitolou je chování českých řidičů na silnicích, o kterém pro iDNES.cz podrobně hovořil šéf českých dopravních psychologů Alois Hudeček (jak jsou řidiči nejnebezpečnější, když chtějí ostatní poučovat, čtěte zde).

Pravdou zůstává, že stále více lidí dojíždí vozem denně do práce a obecně auta používáme častěji. „Mentalita řidičů je dnes zcela jiná. Dnešní doba je extrémně uspěchaná a hlavně si část řidičů myslí, že jim silnice patří,“ říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Stejně jako Hudeček si také myslí, že by prospělo, kdyby byli policisté na silnicích k vidění častěji, jako tomu bylo dřív.

Podobný názor má na české řidiče i Vladimír Zajíc, který už od roku 1970 pracuje jako instruktor v autoškole a pod jehož rukama prošly tisíce žáků. „Do pozadí byla všeobecně odsunuta úcta jednoho k druhému. To se přenáší i na silnice. Stále častěji je tak vidět bezohlednost, arogance a nerespektování základních pravidel pro provoz na komunikacích," říká. Podrobněji o českých autoškolách a čerstvých řidičích hovořil pan Zajíc v seriálu iDNES.cz Lidé Česka.

Nejčtenější

Obří výpadek elektřiny ochromil velkou část Česka. Energetici řekli příčinu

Sledujeme online

Velkou část Česka včetně Prahy a dalších velkých měst postihl masivní výpadek proudu. Bez elektřiny zůstaly nejenom domácnosti, firmy a doprava, výpadek způsobil i druhotné problémy. Mnoho lidí...

Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys

Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a na druhém jezu, který vodáky od Lipna čeká, se tvoří fronta. Širokých raftů s neohrabanými...

A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko

Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce lidí doufající v jediné: že jim chlapíci s emblémem OSN zachrání život. Ale nestane se tak. Píše se...

Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů

Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní filmový festival v Karlových Varech. Jednou z nich je topmodelka Hana Soukupová. Rodačka z Karlových Varů...

OBRAZEM: Stano odhalil Bartoškův poslední portrét. Dakota si napravila reputaci

Jak naposledy zvěčnil renomovaný fotograf Tono Stano Jiřího Bartošku, se můžete jít podívat do karlovarské Sparkasse Gallery. V neděli zde totiž sám tvůrce odhalil svou novou fotografii již zesnulého...

Šéfka sítě X odstoupí z funkce. Muskovi jsem nesmírně vděčná, uvedla

Generální ředitelka sociální sítě X Linda Yaccarinová odstupuje z funkce. Informovala o tom agentura Reuters. Síť tehdy známou jako Twitter v roce 2022 koupil miliardář Elon Musk. Yaccarinová...

9. července 2025  17:20,  aktualizováno  18:05

Číňané mají smůlu. Trump jim chce ztížit vlastnictví zemědělské půdy

Administrativa prezidenta Donalda Trumpa se rozhodla zasáhnout proti čínskému vlastnictví zemědělské půdy ve Spojených státech. Američtí ministři uvedli, že zpřísní kontrolu jak dřívějších akvizic...

9. července 2025

Vaše standardy zabíjejí populární rasy psů. Ochránci se vrhli do boje s chovateli

Organizace na ochranu zvířat PETA žaluje Americký klub chovatelů psů (AKC). Činí tak kvůli jeho standardům pro některá psí plemena včetně oblíbeného francouzského buldočka. Ochránci zvířat AKC viní z...

9. července 2025  17:52

D3 na Benešovsku zablokoval hořící kamion, dálnici už částečně zprůjezdnili

Dálnici D3 u Mezna na Benešovsku ve středu dopoledne v obou směrech uzavřel požár kamionu. Podle první verze u něj došlo k defektu pneumatiky, jehož následkem prorazil středová svodidla a po nárazu...

9. července 2025  9:02,  aktualizováno  17:33

Vláda odmítla produkty čínské DeepSeek. Kompenzace kvůli blackoutu nebudou

Vláda zakázala ve státní správě všechny produkty a aplikace využívající AI čínské společnosti DeepSeek. Rozhodla se pro to na základě doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační...

9. července 2025  5:05,  aktualizováno  17:30

Když tu byl Douglas naposledy, svezl se kočárem. Nyní mohl jet i elektromobilem

Ještě před pár lety se hvězdy ve Varech vozily v kočárech taženými koňmi a fotografové za nimi běhali v oblecích. Doba se změnila a dnes přijíždějí v tichých elektromobilech s klimatizací, krátce se...

9. července 2025  17:24

D49 je téměř hotová, ale neotevřou ji. Brání tomu nové rozhodnutí ministerstva

Ministerstvo dopravy zrušilo stavební povolení na sjezd z dálnice D49 na výpadovku do Zlína. Termín zprovoznění je nejistý. Starostové měst a obcí, přes které vede přetížená silnice z Holešova do...

9. července 2025  17:19

Jen jsem se bránila, řekla žena viněná z vraždy muže při hádce o kuřecí stehna

Na konci loňského roku se v rodinném domě v brněnské Slatině strhla hádka, která vyústila ve smrt jednasedmdesátiletého muže. Obžalovaná Danuše V., která jej podle obžaloby dvakrát bodla kuchyňským...

9. července 2025  16:15

Zásah na Benešovsku. Po smrti muže padlo podezření na nebezpečnou drogu

Po intoxikaci doposud neznámou látkou zemřel v nemocnici muž z obce Pyšely na Benešovsku. Kvůli podezření z otravy extrémně nebezpečným opioidem vyjeli ve středu odpoledne do bydliště zemřelého...

9. července 2025  16:11

ČSSZ přestane posílat oznámení o zvýšení penze poštou. O dopis se musí požádat

Lidé, kteří pobírají starobní, invalidní či pozůstalostní důchod, už nebudou informace o jeho navýšení dostávat poštou. Místo dopisu údaje o valorizaci své penze nově najdou na portálu České správy...

9. července 2025  16:11

Další verdikt v kauze konopného magazínu, soud snížil peněžité tresty

Krajský soud v Ostravě za šíření toxikomanie znovu uložil šéfredaktorovi magazínu Legalizace Robertu Veverkovi i časopisu peněžité tresty. Veverkovi však trest snížil ze 100 tisíc na 80 tisíc korun a...

9. července 2025  16:02

Rusko stojí za sestřelením letu MH17, rozhodl poprvé mezinárodní soud

Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku (ESLP) dospěl k závěru, že Rusko má na svědomí četná porušení lidských práv v konfliktu na Ukrajině. Rovněž rozhodl, že Rusko stojí za sestřelením letu...

9. července 2025  14:08,  aktualizováno  15:57
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.