Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Diskuse k článku

Dospělí Češi si na slabší dovolí. Dvě třetiny dětí zažijí špatné zacházení

V Česku chybí systém pomoci dětem, které zažívají domácí násilí. S nějakou formou špatného zacházení v rodině se podle průzkumů alespoň někdy setkají zhruba dvě třetiny českých dětí, minimálně šest procent opakovaně. Situaci ale většinou nikdo neřeší. Zlepšit by to mohla síť krajských center pro pomoc dětským obětem neziskové organizace Locika.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I98g95n30á62c 95P97o28s44p52í37š43i86l 9326899714113

Tady se zase chystá pokus o zákaz fyzických trestů, kampaň začíná...

+1/0
22.11.2019 10:37

M91a16r61e55k 74J42a38n41e92č35k83a 1767356483621

Tak v dneší době kultu dítěte bude za domácí násilí považován i výchovný pohlavek, nebo za trest zakáz nějaké oblíbené činnosti dítěte, jako je internet, hry, TV, apod. flákací záliby. Až ty počty oprostí o takové případy, pak budou teprve vidět případy opravdového týrání dítěte.

+6/−1
20.11.2019 12:44

M89a27r84t79i16n74a 47M44a49t53ě36j87k47o64v59á 5165712396266

Zrovna pohlavek fakt jo, do hlavy bít je fakt děsný.

+2/−1
20.11.2019 12:48

M90a44r52t30i86n33a 64S14e92d59l74i11c93k34á 5422725861302

Zákaz činnosti je OK, úmyslné působení bolesti jenom proto, že se mi nechce komunikovat jinak, je hnus.

+1/−1
20.11.2019 12:49

M23a62r18e57k 66J18a29n86e94č72k80a 1867626543601

Výchovná včas je 100x účinější než 1000 planých slov ;-) Mohu porovnat výchovu našich dvou, dnes již plnoletých dětí (obě mají VŠ) a dětí vrstevníků, kteří razili váš naprosto naivní názor. Výsledkem jsou totální rozmazlenci, kteří rodičům doslova kálejí na hlavu a nechají se navíc stále vyživovat, ale už je pozdě, protože už s tím nic nenadělají. Asi málo vysvětlovali ;-D

+1/−1
20.11.2019 18:47

M43a14r19t69i39n60a 25S12e81d87l68i47c58k12á 5552745771392

Ano, zastánce kulturní tradice povyšování a ponižování, to už jsem poznala předtím.

0/0
20.11.2019 20:14

M91a19r31t67i33n 36P33r43á91š59e82k 8265391150233

https://prasek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=554353

0/0
20.11.2019 10:59

M67a89r24t71i42n35a 14M20a80t30ě87j29k59o26v40á 5305942516936

Já vím, že za to schytám mínuska, ale co už. Žijeme v republice, kde většinová společnost schvaluje fyzické tresty. Je prokázaná přímá úměra násilí páchaného na dětech právě v takových společnostech. Zkrátka, čím víc hlásáme "škoda rány, která padne vedle" , tím častěji se tím někdo bude řídit. Přitom myslím, že je fakt potřeba právě děti vést k tomu, hledat jiný způsob řešení konfliktu, než je násilí a pozice moci. Jak by nám to všem prostělo, kdybychom uměli najít smírná řešení, i my dospělí.

+6/0
20.11.2019 10:11
Foto

T53o33m92á19š 76Z85e36m47á11n41e85k 2517824542795

Já právě často vidím děti z lepších rodin. které neznají hranice a často šikanují druhé. A zjevně nepoznaly, co to znamená dostat na zadek.

+4/0
20.11.2019 10:16

M67a86r82t41i52n34a 80M37a11t78ě14j76k16o12v71á 5645412326856

A já si právě myslím, že hranice se dají nastavit i jinak než fyzickým trestem. A nemylme se, dítě hranice nezbytně potřebuje. Ostatně nejen dítě, všichni se cítíme bezpečně ve světě, kde jsou jasná pravidla. Podle mě to vůbec není v kontradikci, jsem ostře proti slabé výchově bez hranic, která nechává dítě zmatené. A on ten fyzický trest funguje okamžitě, takže chápu, že po něm rodiče sahají. Bohužel má mnoho negativních důsledků - například to, že se mě dítě bojí, že nechápe, proč je důležité, aby ony trestané věci nedělalo, že pak už nefunguje nic jinýho, než že ho praštím a tak podobně. A ty negativní důsledky vysoce převyšují tu výhodu, že je hnedka hotovo.

+5/−1
20.11.2019 10:22

M81a30r57t22i38n45a 94S33e72d34l39i47c42k48á 5902385571872

Přesně. Je to pohodlnější pro mlátiče, ale dítě třeba nemusí vědět, co na tom bylo špatně. "Přece mu to nebudu vysvětlovat" = moje vlastní dítě mi nestojí za kus řeči

+2/0
20.11.2019 10:24

M51a26r22t26i32n23a 15M10a78t33ě74j46k10o63v65á 5105332326546

"On dobře ví, proč dostal" :)

0/0
20.11.2019 10:25

M58a46r46t28i61n56a 97S62e46d64l84i77c54k83á 5222245191682

Jj, moc dobře ví, že vše má bát a strnout.

0/0
20.11.2019 10:25

D59a17g51m22a59r 22B30o86b72á70k72o46v18á 9263452796208

přesně a násladejuje povel přestan řvát nebo ti přidám abys měla proč (že jsem řvala protože mě od řemenu bolel zadek měla jsem strach a cítila se poníženě a byla i zmatená protože jsem ano nevěděla za co naářez zřejmě nebyl dostatečný důvod k pláči)

+1/0
20.11.2019 12:10

M51a32r64t65i27n68a 75M49a25t10ě78j90k33o84v53á 5955502266796

Hrozně mě mrzí, že se takové věci dějí a že to pak v tom vztahu, který může jinak být pěkný, furt smrdí jako nějakej záprtek

0/0
20.11.2019 12:22

M42a97r34t25i41n88a 84S34e26d37l48i48c97k44á 5412885591522

Pak není divu, že v dospělosti takový vztah bývá v nejlepším případě vlažný a zdvořilostní.

+1/0
20.11.2019 12:40

M51a90r40t11i96n58a 42M39a63t86ě27j76k94o91v46á 5135802846356

Může a nemusí. Ale to bití a autoritativní přístup rodiče je vždycky překážkou, i když ji třeba obě strany úspěšně překonají

0/0
20.11.2019 12:44

M90a75r80t91i51n48a 11S75e12d44l58i43c35k10á 5532595841772

Jasně, ono záleží, jestli je to "vykompenzováno" světlejšími chvilkami a jestli ty světlé chvilky převažují. Nicméně to, že dospělí lidé své staré rodiče zrovna "nemusí", není až taková vzácnost.

0/0
20.11.2019 12:53

M45a49r91t85i76n11a 66M57a30t44ě11j45k26o58v16á 5965832716586

Není, však my jsme k sobě s rodiči taky hledali cestu. Jen jsem chtěla,aby zaznělo, že to není černobílé, že i milující rodiče svoje děti bijí ve víře, že pro ně dělají to nejlepší. Že i naši rodiče byli vychovávaní v tom, že dítě má být poslušné a jen naplňovali tuhle premisu, přičemž sami jsou poslušní zaměstnanci, občani a tak podobně

0/0
20.11.2019 13:00

M48a91r10t30i55n97a 79S29e61d26l32i45c17k67á 5662405921482

No, jenže zde je potřeba připustit, že tihle "milující" rodiče více milují svůj klid a svoje image před veřejností než to dítě. Jak to řekla moje máma "nechtěla jsem, aby si sousedi o vás řekli, že jste rozmazlení".

0/0
20.11.2019 15:41

M24a73r23t44i30n13a 98M39a85t84ě52j45k51o37v94á 5205912776246

Často to tak je. Sice si všichni říkáme, že děláme pro děti to nejlepší možné, ale spousta z nás si taky říká "ále, však ono ho/ji to nezabije". No, často nezabije, ale přesně jak píšete, je fér nalít si čistého vína. Já třeba kolikrát řvoucí miminko v autobuse taky utěšovala jen pro klid okolí, že aspoň nejsem rezignovaná matka, přestože jsem zatraceně dobře věděla, že se prostě neuklidní a nějaký "šušušu notak, miláčku, hajej dadej" mu je úplně u zadele. A zase mě strašně potěšilo, když náš táta konečně zahodil tu tvář naprostého suveréna a když už byl z obliga, tak upřímně příznal, že vůbec neví, co dělal blbě, i když ví, že toho dělal blbě dost. To mě rozbrečelo a bylo pro mě snazší ho brát jako normálního člověka a ne jako zborcenou autoritu. I teď z toho brečím, protože to bylo tak normální a lidský a já to potřebovala slyšet tak dlouho

0/0
20.11.2019 15:51

O92n92d15ř56e49j 50Š35r84u37b43a77ř 1845641665826

jenze ono je to casto tak, ze to diteti vysvetlujete a ono vas ignoruje

+2/0
20.11.2019 11:44

M19a58r24t28i88n10a 90M69a22t37ě82j19k87o37v35á 5245882526476

Podle mě je blbost do někoho hučet jako do dubu. Jestli chci s někým mluvit, musím taky být ochotná vyslechnout jeho stranu. A případně ochotná hledat kompromis. Jsou pravidla, která se neporušují například z důvodu osobní bezpečnosti. Ale jsem rodič, abych odhadla zralost vlastního dítěte osobní bezpečnost ohodnotit. A radši mu zabráním se ohrozit než abych ho bila (teď narážím na argument "jedna na zadek, ať nevběhne do silnice", což ode mě není úplně stopro fér, protože Vy jste ho nepoužil, tak to berte spíš jako vytyčení teritoria než nějak osobní osočení). Podle mě je fakt důležitý si uvědomit, že fyzickej trest, byť mírnej, je něco, co ustavuju jako normu. Takže dítě ji přijme a příště s ní počítá. Což mě jako rodiče v podstatě nutí ji použít, protože jinak mě to dítě neposlechne. Naštěstí lidi často mají pocit, že se staršími dětmi se dá domluvit a tak postupně na tu domluvu (a fakt domluvu s někým, ne domluvu někomu) přecházejí. Ono by to šlo i dřív, jen je to složitější.

+1/0
20.11.2019 12:02

P98e42t66r33a 72B18r45o74d65o61v10á 7295845625411

jsem ráda, že někdo to chápe.. Já vždycky říkám, jsou děti které bít netřeba, jsou děti, které prostě plácnout občas musíte. A těžko to bude výchovou, když to jedna a táž rodina..

+1/0
20.11.2019 12:18

M78a79r91t13i77n33a 32S80e77d73l40i61c97k58á 5222535341472

Nemusíte. Jenom nemáte emocionální a komunikační schopnosti na to, abyste to zvládla jinak.

0/0
20.11.2019 12:26

P65e33t26r85a 84B15r81o23d44o39v69á 7915515305771

upřímně s dítětem trávím dost času, ale s dvouletým dítětem dvě hodiny diskutovat o problémech světa opravdu nehodlám. Dneska už je téměř pubertální a plácnutí není třeba. Tam bohatě stačí argumenty, které chápe.

+1/−1
20.11.2019 12:30

M18a56r42t21i21n29a 24S28e64d92l92i20c20k85á 5622215361612

No prostě jste měla z domova v mozku zažráno, že dvouleté dítě nestojí za komunikaci. Víte, dvouleté pochopí hodně, ale musíte umět naladit se na jeho způsob chápání. Což je prostě dovednost, kterou každý nezvládne. Vždycky je ale chyba na straně dospělého, který to nezvládl.

+1/−1
20.11.2019 12:33

P63e61t46r55a 92B74r20o89d43o92v62á 7875355525611

Ano za všechno může dospělý, i za nezvládnutou výchovu.

0/0
20.11.2019 13:56

M52a50r26t11i42n15a 32M47a67t32ě92j73k93o94v59á 5325132176386

Za nezvládnutou výchovu rozhodně může rodič

+1/0
20.11.2019 15:04

M88a83r32t24i81n32a 30M76a35t61ě39j39k49o40v67á 5695692606776

A čem Vás třeba ve dvou letech neposlouchal? Kdy jste fyzickej trest použila? (Ptám se vážně, fakt mě to zajímá)

0/0
20.11.2019 12:45

M30a38r26t93i23n62a 29S79e24d39l20i89c54k59á 5452685391372

Dvouleťáci mají typická období vzdoru. Např. se nechtějí oblékat.

Snadná pomoc: přichystám dvě možnosti a řeknu "vyber si". Jako zázrakem si dítě nechá obléknout to, co si SAMO vybralo.

0/0
20.11.2019 13:00

O92n80d64ř78e70j 17Š38r82u61b16a34ř 1355981535816

che, to funguje jen castecne. moje dite je schopno rici, ze nechce nic.

a obdobi vzdoru ma od narozeni az do ted.

+2/0
20.11.2019 13:09

P78e21t94r69a 68B94r12o18d89o66v45á 7175785925791

vím že to zní škodolibě, ale já jsem vždycky byla ráda, když jsem potkala někoho takového podobného, nic mě nebaví, nic nechci, ale mamí já se nudím a budu tě provokovat. Kolikrát jsem si říkala, že chápu že psychický labilní jedinec je schopný svému dítě ublížit (tím to ale neschvaluji)

0/0
20.11.2019 13:25

M78a23r51t67i18n64a 39S10e22d54l87i39c65k17á 5482505971692

Tak to je možná známka PAS. Těžko soudit.

0/0
20.11.2019 14:48

P65e84t89r97a 42B63r38o45d12o60v75á 7335585295401

když se nechce oblékat, tak se nebude oblékat vůbec, natož aby si něco vybral...

+1/0
20.11.2019 13:19

M40a21r12t39i40n68a 82M56a29t59ě10j37k41o40v52á 5805392976446

To oblekání je u nás aktuálně taky problém. A co funguje nám konkrétně je, že je zvyklý chodit ven a že venku je zima. Prostě se ráno oblíkneme a jdeme. Když se náhodou stane, že to nejde (což se stává, protože jsem znovu těhotná a je mi poměrně dost blbě), tak pak další den má hysterák, že se oblíkat nebude. Co nám napak nefunguje absolutně, je plácnutí přes zadek, to když se neudržím, tak si můžu být natuty jistá, že se ven nepůjde, že bude hysterák takovej, až z toho únavou usne v předsíni v mým náručí nebo když ho fakt donutím a jdeme ven (třeba když někam musíme), tak se neuklidní až do té doby, dokud zase nejdeme domů a už z toho měl i horečku. Takže mě asi chápete, že jsem zastáncem jasného systému a rutiny :)

0/−1
20.11.2019 13:26

P90e88t24r18a 13B79r29o37d48o46v30á 7395205345761

ano přesně, jak se vybočí z zaběhnutých kolejí problém další tři dny.. Při našem způsobu života nepřekonatelný problém.. U nás hodně pomohlo, že ráno bylo vždy stejné, pak diskuze co se bude dít, buď to prošlo nebo ne, ale i tak měl někdy smůlu, ale pak to většinou byl těžký nápor na nervy.. Přežili jsem naštěstí oba :-)

0/0
20.11.2019 13:41

M63a45r20t67i11n58a 19M64a39t96ě15j32k96o92v30á 5315762886666

:) jj, to nám přesně pomáhá. Plus ještě máme plánovací tabuli, magnetickou s obrázky. To když si třeba nechce čistit zuby, tak se zeptám, jestli to má na tabuli. Ono co je psáno, je dáno, na lidi to zkrátka platí :) já si myslím, že to je hodně o nějakém nastavení mysli. Mě rodiče bili a tak k tomu mám blízko a odpor zároveň (to je paradox, co?). Manžela rodiče nebili nikdy a vůbec k tomu netíhne a ani se proti tomu neprofiluje. Prostě to do jeho světa nepatří a tečka.

0/0
20.11.2019 13:45

P40e25t32r17a 31B20r13o29d45o35v89á 7495745605761

tabuli jsme měli taky :-) Naši nás nebyli, nebo teda občas jsme jednu chytli, ale spíš v afektu, bez varování. Tohle jsem nedělala nikdy, vždy s chladnou hlavou a po varování.

0/0
20.11.2019 13:54

M93a41r23t38i49n34a 36S58e27d12l79i82c36k16á 5272695411712

Vy jste to asi nezkoušela, že. ;-D Ale víte předem, že to nefunguje.

0/0
20.11.2019 14:59

P78e19t53r55a 23B10r64o80d23o82v74á 7885325535551

Představte si že zkoušela:-P

0/0
20.11.2019 15:10

M13a60r17t91i37n63a 40M81a97t29ě37j48k82o95v11á 5755932276706

Marti, teď si to prosím neberte nijak zle. Chtěla jsem aby mi odpověděla Petra. Chci, aby zazněl její hlas a já na něj třeba mohla nějak reagovat. Protože má pravdu v tom, že každé dítě je jiné a neexistuje jedna univerzální rada. Já ani neaspiruju na to bejt univerzálně nejlepším rodičem na světě, chci být jen nejlepší možnou verzí matky svých dětí. Petřiny děti neznám a pevně věřím, že i ona se svým dětem snaží být dobrou mámou, protože proč by to mělo proboha být jinak. Tak ji prosím taky nechejte promluvit. Ono se špatně reaguje, když někdo odpovídá za Vás.

0/0
20.11.2019 13:21

P65e16t30r79a 41B57r56o36d51o60v68á 7935585345781

už je velký, ale teda příklad.. Kamna pálí víš, bude tě to bolet.. Nechám ho k nim přiblížit, lehce ucukne, řekne au, ale za půl hodiny to zkouší znovu, co kdyby náhodou přišla nějaká změna? Takže to vysvětlíte podruhé, že ještě teď to má trochu červené, za půl hodiny po třetí.. Opravdu nemám čas to řešit celý den.. Takže u nás byla metoda tři a dost, potřetí prostě jednu chytnul, v té chvíli věděl že tohle je pro maminku konečná a netřeba ji dále provokovat. Možná že by to šlo nějakým zákazem, ale to bych těch zákazů za den bylo tolik, že by asi seděl celé dny v ohrádce. U nás to byla čistá provokace, neustálé zkoušení hranic...

0/−1
20.11.2019 13:34

M75a97r34t41i76n40a 95M20a34t28ě74j26k67o78v46á 5885562286656

Děkuju, líp Vás chápu. A je jasné, že dítěti člověk nemůže v jednom kuse stát za zadkem, přesně jak říkáte. Musím říct ,že mně osobně tenhle konkrétní případ jako provokace nepřijde, prostě zkoumá a zjevně má ten práh bolestivosti vyšší, než jiné děti. To tak někdo má, některý děti jsou sebevražednější než jiný. A ty halt vyžadují buďto neustálý dozor, nebo bezpečnější prostředí, aby se matka nezbláznila. Teď už Vám nechci říkat, co jste měla dělat, to už je dávno, tak to tak neberte. Nedala bych dítě do ohrádky, ale ohrádku okolo kamen. Ostatně dřív se například v kuchyních montovaly trouby k zemi, dnes už jsou ve výši očí, což je pro děti mnohem bezpečnější. Odborně se tomu říká připravené prostředí :) lidsky se tomu říká holobyt :)

0/0
20.11.2019 13:41

P47e34t32r28a 59B45r11o22d79o23v13á 7705125685171

já zase nesouhlasím s tím, že budu nestále ochraňovat dítě, musí si i nabít čumák.. Ono je rozdíl plácnout dítě v afektu a plácnout dítě po důrazném upozornění s chladnou hlavou. Určitě věřím, že bychom to zvládli i bez toho, ale pro mě to byla cesta nejmenšího odporu, navíc dítě s tím bylo plně srozuměno. Sice teď začíná mít pubertální řeči, jestli taky chci řešit 3x a dost, ale to už je provokace a k tomu se v jeho věku už nesnížím.

0/0
20.11.2019 13:50

M97a76r43t26i86n74a 55M80a11t15ě24j88k76o88v62á 5135492386206

Dítě určitě potřebuje poznávat svoje hranice. Klidně ho nechám spadnout. Ale nenechám ho spadnout že schodů. Nenechám ho polít se vroucí vodou, prostě proto, že ho to může vážně ohrozit. Ale děti holt padají a mají modřiny, to je úplně normální

0/0
20.11.2019 15:07

M98a56r56t48i88n40a 64S60e82d16l63i26c15k19á 5692125131712

Plácnout dítě s chladnou hlavou - to zní děsivě. Ale možná je to u něj fakt nějaká vrozená odchylka emočního fungování, kdy je mu všechno jedno.

0/0
20.11.2019 15:10

M69a53r20t65i33n26a 13M69a67t21ě59j75k72o74v59á 5135222596596

Kamarádka má syna, u kterého je podezření na adhd, je fakt neskutečně impulzivní. Ale nebije ho. Vůbec nechápu, jak to zvládá, ještě má k tomu malý miminko, rok a půl od sebe je má. Asi nespí

0/0
20.11.2019 15:54

P86e13t61r35a 90B49r27o84d10o15v28á 7735855905431

A ještě jsem dítě občas byla nucena placnout když byl v afektu, to mi připomnělo diskuzi níž.. Prostě jsem mu jednu lupla jako moment překvapení, většinou pak fungoval. Jak já říkám hodně nadneseně, útok musí být cílený :) u nás to je pořád kdo k koho, zatím rodič vyhrává :) Nechci ho nějak shazovat, ponizovat, ale nějaké mantinely mít musí.

0/0
21.11.2019 7:36

M95a28r54t75i40n52a 77M31a28t14ě84j20k40o13v23á 5925582206256

Ano, různé děti potřebují různý přístupy. Ale fakt si nemyslím, že bití je nezbytný. Jen se těžko bavit hypoteticky, kdybyste uvedla příklad, možná bych Vás líp pochopila.

0/0
20.11.2019 12:34

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

Najdete na iDNES.cz