U východu metra na pražském Andělu stojí sympatické děvče, zhruba dvacetileté. S milým úsměvem na všechny strany opakuje: "Znáte Jana Fischera?" Trochu připomíná strojek, který se zasekl na jediné větě. Takhle to vypadá ve dvě hodiny odpoledne, ve čtyři, v šest... Stále na stejném místě. Ptám se: "Co by mě mělo přesvědčit, abych se podepsal zrovna panu Fischerovi?"
Kdo jsou lidé, kteří dobrovolně pracují pro prezidentské kandidátyČtěte v pondělí, 13. 8.
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
"Tady máte letáček, tam je všechno napsané," dívka hbitě odkazuje na hezká slůvka v propagačním materiálu. Září na něm nepřirozeně "odvrásčený" Jan Fischer a všudypřítomné heslo Změna. Vše zatím působí dost uměle. S tím se nespokojím. Chci vědět víc. Přímo od té slečny, která má přesvědčovat ostatní, že Jan Fischer je ten pravý a že stojí za to se mu podepsat. "Hlavně je to nezávislý kandidát, není tu za žádnou stranu," vysvětluje slečna po chvíli naléhání.
Člověk musí dobrovolníky nutit, aby zjistil, co chce Jan Fischer změnit. Změna je moderní slovo. Change bylo ústřední motto plakátů s Barackem Obamou. Changement, c’est maintenant (Změna přichází teď) si letos vybral jako předvolební slogan francouzský prezident François Hollande. Vypadá to, že si stačí napsat na leták slovo změna, a vítězství máte v kapse.
Ve volebním štábu se kupodivu dovíte, že "o program zatím tolik nejde".
"Teď jde hlavně o ty podpisy. Nejdřív musí kandidát sehnat podpisy a pak teprve může ten program vysvětlovat," tvrdí koordinátorka dobrovolníků Jana Fischera Adéla Cicvárková. Zatím největší favorit voleb má okolo padesáti dobrovolníků, k tomu ještě disponuje stovkou placených brigádníků, kteří jsou od dobrovolníků k nerozeznání.
A jak se vůbec dobrovolníci, většinou mladí lidé, dostanou k myšlence agitovat pro politika? "Byla to nabídka, která se neodmítá. Letní brigády nejsou v dnešní době moc přitažlivé," říká jedna z dobrovolnic kampaně Miloše Zemana Monika Jarolímová.