"Linky příměstské dopravy budou očíslovány tak, jako mají svá čísla i autobusy a tramvaje," popisuje první změny ředitel marketingu Českých drah Aleš Ondrůj.
Do Kolína linkou číslo S1
Hlavní město se tak připojí k evropským velkoměstům, kde je takzvaná S-Bahn nedílnou součástí městské hromadné dopravy.
Například po trati z Masarykova nádraží přes Dolní Počernice a Běchovice do Kolína pojede linka číslo S1, do Čelákovic a Nymburka zase linka číslo S2. Celkem pod novým označením pojede jedenáct linek do všech směrů.
Dopravní podnik také městské železniční linky zanese do svých map.
"Železniční síť bude zvýrazněna na pláncích ve stanicích metra a zastávkách povrchové dopravy. V tramvajích, metru i autobusech uslyší cestující hlášení na zastávkách, kde je možné přestoupit na vlak," vysvětluje pražský radní Radovan Šteiner (ODS).
Hlášení bude i ve vlacích a na nádražích. "Chceme upozornit cestující, že mohou jet po železnici. Často je to totiž ani nenapadne," uvažuje Ondrůj.
Nové hlášení uslyší lidé na více než třiceti místech v Praze. "Třeba ve Vysočanech mohou lidé přestupovat z vlaku na metro. Nádraží je od stanice metra asi sto metrů, ale nikdo o tom neví," míní Ondrůj.
Jezdí častěji než tramvaj
Od prosince budou také některé spoje navíc posíleny. Například na trase Praha–Říčany se cestující mohou těšit na kratší intervaly. Přitom po některých tratích jezdí soupravy už po patnácti minutách, což je srovnatelné s tramvajovými linkami.
Dopravní podnik také hodlá pozměnit jízdní řády tramvají a autobusů tak, aby spoje navazovaly na vlaky.
Přitom jízdné ve vlacích bude stejné jako dnes. Po železnici mohou lidé jezdit na jízdenky MHD, předplatné kupony platí jen na území hlavního města. Město provoz vlaků podpoří příští rok asi 250 miliony korun.
Dráhy nasazují na příměstské linky moderní klimatizované soupravy i půl století staré "panťáky". Nových vlaků už je téměř třicet, kompletně by měly staré soupravy nahradit za sedm let.
České dráhy také odmítají výtky cestujících, že vlaky mívají často zpoždění. Později, než mají, prý přijedou jen zhruba tři soupravy ze sta.
Doslova revoluce čeká městskou železnici na konci příštího roku, kdy bude dostavěn železniční uzel pod Vítkovem. Dráhy pak zavedou několik dalších nových vlakových linek.
Vlaky převezou nyní po městě asi 100 tisíc cestujících denně, Dopravní podnik 2,75 milionu.
S-Bahn může u lidí podle zastánců získat důvěru zejména velmi hustou železniční sítí a také rychlostí – vlaková doprava je podle odborníků dokonce rychlejší než metro.
Nové vlaky v PrazeS1 Praha – Kolín |