"Původní koše byly odstraněny jak z prostor nástupišť, tak z vestibulů metra v rámci bezpečnostních opatření po teroristických útocích 11. září 2001 na obchodní centrum v New Yorku," řekl náměstek primátora Rudolf Blažek, který má bezpečnost v metropoli na starosti.
Nové speciální koše budou mít dva ocelové pláště, které mají zabránit tomu, aby se při výbuchu jakékoliv trhaviny roztrhl a zranil okolostojící cestující. Vnitřní plášť výbuch zpomalí a ten vnější ho má zastavit.
Nové koše v metruPočet nových košů: 90 kusů Rozmístění košů: trasa A 20 košů, trasa B 25 košů, trasa C 45 košů Cena košů i s instalací: 7 826 000 korun Cena jednoho koše: 86 955 korun Hmotnost koše: 500 kilogramů Objem koše: zhruba 95 litrů Z čeho koš bude: z ocele, bude mít dva pláště Zavedení košů: od 1. března 2010 |
Vybíralo se ze tří typů košů. Bezpečnostní experti rozhodovali podle několika kritérií, těmi hlavními byla bezpečnost, objem a velikost.
První možností byly průhledné drátěné koše, které jsou nyní k vidění na nástupišti stanice metra Dejvická. Už předloni totiž Dopravní podnik testoval senzory hlídající pohyb v kolejišti a chtěl zabránit tomu, aby lidé odhazovali odpadky na zem. Papíry poletující v kolejišti totiž zkoušku rušily.
Další dvě varianty počítaly s nákupem nízkokapacitních a velkokapacitních ocelových košů s tlumicím účinkem při případném výbuchu.
Koše budou stát 7,8 milionu
Pražský magistrát uvolnil Dopravnímu podniku na nákup 90 košů 7,8 milionu korun, každý koš tak i s osazením ve stanici vyjde bezmála na 87 tisíc korun.
Podle bezpečnostního ředitele pražského Dopravního podniku Antonína Fedorka je nákup košů dobrou investicí. "Když koš ve stanici chybí, zvyšuje to náklady na úklid nejen ve stanicích, ale i v tunelech, kam průvan odpadky odnáší," vysvětluje Fedorko.
Jsou koše bezpečné?Na video, které zkouší bezpečnost košů, se podívejte zde |
Za úklid podlah vestibulů ve všech šedesáti stanicích platí dopravce ročně 750 tisíc korun. Díky odpadkovým košům by se tato částka mohla snížit.
Obsah koše je skoro sto litrů a úctyhodná je i jeho hmotnost. Bude vážit 500 kilogramů. Technici Dopravního podniku nyní musí vyřešit otázku, jak půltunová monstra na nástupiště dostanou.
Koše nebudou zatím umístěny ve všech stanicích. Na trase A jich bude 20, na trase B 25 a na "céčku" celkem 45 protiteroristických odpadkových košů. Nejvíce jich bude ve třech přestupních stanicích, na konečných a ve stanicích, kudy prochází nejvíce cestujících.
"V budoucnu bychom je rádi instalovali všude. Je to celosvětový trend, aby koše v takových prostorách byly bezpečné," dodává bezpečnostní ředitel Dopravního podniku Antonín Fedorko.
Prvních 90 košů by mělo být na svých místech nejpozději 1. března příštího roku. Podle Fedorka jsou ale koše jen první věcí, která má v budoucnu výrazně zlepšit bezpečnost v metru.
V metru bude bezpečněji
Bezpečnostní opatření ale mohou zajít ještě dál. Třeba ve washingtonském metru umí speciální koše výbušninu i odhalit.
V Praze se cestující zatím musí spolehnout hlavně na dispečery ve stanicích. Ti si mají všímat, zda na nástupištích neleží podezřelé předměty. Bezpečnostní experti navíc sázejí na turnikety. Dopravní podnik už na jejich zavedení vypsal výběrové řízení a chce je začít instalovat příští rok.