Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát stopne inzerci na dezinfo webech. Konspirátoři si ale našli výdělek jinde

  15:11
„Vědec cestoval v čase do roku 2137 a toto viděl.“ „Nápoj Red Bull byl pozitivně testován na covid.“ Dezinformační a konspirační weby často využívají pro svou inzerci na jiných webech manipulující a lživou reklamu. Nově by se neměly dostat k penězům ze státní kasy. Podle expertů ale těchto webů ubývá, táhnou spíše sociální sítě.
Metodika má podle Ivana Bartoše přispět k tomu, aby peníze z inzerce na státních webech nekončily na účtech provozovatelů konspiračních webů.

Metodika má podle Ivana Bartoše přispět k tomu, aby peníze z inzerce na státních webech nekončily na účtech provozovatelů konspiračních webů. | foto: Anna Boháčová, MAFRA

Ministerstvo pro místní rozvoj k zadávání státní reklamy v pondělí vydalo nové pokyny. „Pozdě, ale přece. Aktivitu ministerstva vítám, i když je trochu s křížkem po funuse, protože největší rozmach měly dezinformační weby v letech 2014 až 2019,“ říká k nové metodice expert na dezinformace Roman Máca.

Počet dezinformačních webů i jejich čtenářů opravdu meziročně klesá, jejich roli v poslední době přebírají jednotlivci a skupiny působící na sociálních sítích. Vyplývá to z analýzy české dezinformační scény pro rok 2022 Bezpečnostního centra Evropské hodnoty (BCEH).

Analýza: Dezinformačních webů ubylo, jejich roli přebírají sociální sítě

„Lidé jsou už často tyto weby líní číst, raději si pustí video některého z dezinformátorů, často se takto natáčejí třeba v autě na mobil a šíří do světa fake news,“ vysvětluje Máca. Dezinformátoři podle něj v takových videích často žádají své fanoušky o finanční příspěvek na svůj „boj proti establishmentu“.

Dezinformační influenceři

Právě sociální sítě jsou také podle Terezy Kráčmarové ze spolku Fakescapes díky svým algoritmům a celkovému dosahu pro dezinformátory nyní lepším nástrojem.

„Dezinformace se tam šíří i organicky, lidé si je přeposílají v různých skupinách. Platformy pro fake news se mění, nyní vedou sociální sítě jako Facebook, Twitter, Telegram a další,“ informuje Kráčmárová, která propaguje mediální gramotnost mezi dětmi a učí je rozpoznávat „fejky“ na internetu pomocí hry.

30. května 2023

Problematický je u dezinformačních webů podle Aleny Zikmundové z iniciativy Fair Advertising hlavně fakt, že peníze vybírané z inzerce jsou dezinformátorům posílány nevědomě.

„Pokud lidé posílají peníze dezinformátorům na účet na základě nějakého videa, je to jejich svobodná volba. Inzerci na webech ale často zadávají lidé z agentur a mnohdy nevědí, že tím podporují šíření fake news,“ vysvětluje Zikmundová.

Nejlepší obranou proti rozšiřování dosahu takových uživatelů či dezinformačních webů je podle Kráčmárové jejich ignorování. „Lidé tam zpočátku často chodili i za zábavou, vysmívat se falešnému obsahu. Tím ale nevědomě dezinformátory podporovali,“ upozorňuje Kráčmárová.

Financování fake news podle expertů nepřichází jen z reklamy. Ti největší tuzemští dezinformátoři se podle Mácy stali již i influencery a mezi svými fanoušky pořádají crowdfunding neboli skupinové financování na jejich soukromé účty.

„Fanouškům slibují, že za peníze budou pokračovat v boji za pravdu. Jsou to ty již známé firmy, Peterková, Tušl, Čermák, Zítko nebo pořadatelé různých demonstrací,“ vyjmenovává analytik.

Příznivci Peterkové napadli kameramana iDNES.tv. To jsem ještě nezažil, říká

„Ti největší dezinformátoři si u nás přijdou na velké částky. Soukromé firmy si to často hlídají, nechtějí si poškodit reputaci,“ doplňuje Zikmundová.

Ministerská metodika proto doporučuje například úřadům nebo státem ovládaným podnikům postupy pro zadávání inzerce, které firmy v soukromém sektoru už delší dobu běžně používají.

Peníze z daní do fake news

Část prostředků z veřejných zakázek na online inzerci putuje i k provozovatelům konspiračních a dezinformačních portálů. Na těchto internetových stránkách měly často nevědomky svoji inzerci například ČEZ, České dráhy, Česká pošta nebo Český rozhlas.

„Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu, pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků,“ napsal místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

Státní podniky si podle svých slov jsou vědomy rizik spojených s inzercí na dezinformačních webech. České dráhy (ČD) si například pravidelně aktualizují seznam „toxických“ webů.

„Už před časem jsme přijali opatření s cílem tomu předcházet a průběžně si aktualizujeme seznam webů s tímto toxickým obsahem. Můžeme tedy garantovat, že se inzerce ČD s naším vědomím na dezinformačních webech neobjevuje,“ uvádí národní dopravce.

Zadavatelé si mohou ve formě obchodní podmínky stanovit konkrétní pravidla, podle kterých se jejich inzerce zobrazí pouze v médiích, jež dostatečně splňují etické nebo žurnalistické standardy. Jako vodítko si mohou vybrat z palety nástrojů, které jsou v daném okamžiku aktuální.

V současné době jsou to například MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, přehled dezinformačních webů spravovaný spolkem Nelež nebo výstupy tzv. jednotných měn měření návštěvnosti médií v Česku. Mezi tyto měny patří například NetMonitor, MediaProjekt nebo RadioProjekt a TVmetry.

„Nejúčinnější obranou proti dezinformacím je samozřejmě vzdělávání už od nejmladších let. Je potřeba zvyšovat schopnosti lidí dezinformace rozpoznat, o což se snažíme i v programech Digitálního Česka. To je ale běh na dlouhou trať, oproti tomu naše metodika může přinést pozitivní efekt velmi rychle, protože doporučuje už zavedené a osvědčené nástroje,“ doplnil Bartoš.

Statisíce měsíčně za lži na webu

„Touha vydělat peníze na strachu, obavách nebo frustraci by měla být co nejvíc potlačovaná. Vždyť největší české dezinformační weby si vydělají nižší jednotky statisíců za měsíc právě na reklamě, velmi často díky nevědomosti inzerentů. Ti tak podstupují nejen finanční, ale i reputační rizika,“ říká spoluzakladatel spolku Nelež Roman Číhalík.

To dokazuje také výzkum Prague Security Studies Institute (PSSI), podle kterého si pomocí reklamy mohou dezinformační weby vydělat až 190 tisíc korun měsíčně.

„Přestože to nemusí působit jako obrovská částka, pro malé týmy řídící dezinformační weby jde o solidní výdělek za relativně málo práce, vzhledem k tomu, že nedodržují novinářské standardy ohledně etiky či kvality výstupů a často přebírají obsah z jiných domácích a zahraničních médií,“ doplňuje projektová manažerka PSSI Kristína Šefčíková.

Tyto weby podle ní ale využívají vícero způsobů získávání financí, jako vybírání příspěvků od čtenářů, které není vždy transparentní, nebo prodej produktů pomocí e-shopu.

Otázkám spojeným s inzercí na dezinformačních a konspiračních webech se dlouhodobě věnují také komunikační agentury. Podle Kateřiny Hrubešové, výkonné ředitelky Asociace komunikačních agentur, znamená zveřejnění metodiky hlavně to, že stát bere problematiku dezinformací vážně.

„Nicméně doporučujeme, aby stát nezůstal jen u tohoto kroku, ale aby použil veškeré možné prostředky v boji s dezinformacemi, jako je například podpora mediální gramotnosti, transparentnost jeho rozhodnutí, spolupráce s novináři nebo podpora výzkumu dezinformací,“ konstatuje Hrubešová.

  • Nejčtenější

Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje

Sledujeme online

Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily stav nebezpečí. Opava evakuuje tisíce lidí, blíží se stoletá povodeň. V pohotovosti je armáda....

14. září 2024  7:45,  aktualizováno  15.9 2:20

Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku

Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy v několika obcích. Od začátku povodní se v celé zemi muselo evakuovat na 12 tisíc lidí, jen v...

15. září 2024  3:31,  aktualizováno  23:41

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat

Sledujeme online

Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech dnech. Vítr může mít od pátečního večera v nárazech až 90 kilometrů v hodině, na horách i více. Na...

12. září 2024  9:57,  aktualizováno  22:36

V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku

V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však vážně. U jednoho ze strojvedoucích byla pozitivní dechová zkouška, nadýchal 1,96 promile alkoholu....

18. září 2024  7:59,  aktualizováno  14:33

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady

Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle. Největší srážkové úhrny čekají v oblasti Jeseníků, kde během této doby naprší až přes 300 milimetrů....

11. září 2024  11:26,  aktualizováno  13:32

Podezřelé mosty. Policie podezírá manažery a pražské úředníky z korupce

Premium

Opravu Barrandovského mostu a stavbu nového Dvoreckého mostu v Praze, dohromady za více než dvě miliardy korun, provázela korupce, kradení a vynášení informací z jednotlivých firem. To je podezření,...

19. září 2024

Moskva nečeká, až se Biden rozhoupe. Letectvo uklidila mimo dosah raket

Premium

Zatímco západní politici se stále dohadují, zda Ukrajině povolí útoky svými zbraněmi na území Ruska, Moskva se na novou realitu už adaptovala. V posledních týdnech a měsících přesunula letouny mimo...

19. září 2024

Volby budou těžké, ovlivní je poslední dny. Babiš o povodních i budoucnosti

Bývalý premiér a předseda největší opoziční strany Andrej Babiš doufá, že lidé v krajských a senátních volbách nebudou ovlivněni jen posledními dny, kdy Česko zasáhly mohutné povodně. Věří, že si i...

19. září 2024

Škody z povodní skokově rostou. Největší nápor pojišťovny teprve čekají

Když do Česka během víkendu dorazily nevídaně silné srážky, telefony ve všech tuzemských pojišťovnách se hlasitě rozezněly. „Pro představu, v pondělí jsme odbavili 1 300 hovorů, což je čtyřikrát více...

19. září 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá...