"Nízkoprahové kluby jsou zaměřené na předškolní děti, které vyrůstají v rodinách, kde je nějaký handicap ve vztahu k vzdělávání, tedy že jsou například rodiče dlouhodobě nezaměstnaní nebo nevzdělaní," řekla iDNES.cz koordinátorka projektu Petra Klingerová.
předškolní KlubyPředškolní kluby jsou na tři roky financovány z evropských sociálních fondů. Člověk v tísni dostal na projekt 22 milionů. Kluby jsou určeny dětem od 3 do 6 let. Kapacita klubů je 12 dětí a je zdarma. Kluby najdete v těchto městech: Praha, Liberec, Neratovice, Kladno, Libčice nad Vltavou, Bílina, Jirkov, Ústí nad Labem, Přerov, Sokolov |
Předškolní kluby fungují v deseti městech při pobočkách Člověka v tísni, mimo jiné v Liberci, Ústí nad Labem či Sokolově. Otevřené jsou tři dny v týdnu vždy v dopoledních hodinách.
"Program se hodně podobá tomu, co se dělá v mateřských školách a co je potřeba pro vstup na základní školu. Tyto děti totiž dost často končí ve speciálních (bývalých zláštních) školách a toto je preventivní způsob, aby k tomu nedocházelo," vysvětlila Klingerová.
Kromě poznávání barev či různých komunikačních a sociálních dovedností se děti během docházky do klubu naučí také ráno vstávat nebo si po sobě uklízet. Zvykají si také na kolektiv. Přínos to má i pro rodiče: ráno musí dítě v určitou hodinu někam odvést a dát mu svačinu.
Kluby se otevíraly postupně během června a července. O prázdninách je navštěvovaly děti, které teď v září nastoupily do první třídy. Většinou to byla jejich první zkušenost s trávením času mezi vrstevníky. Do mateřské školy je rodiče předtím neposílali z finančních důvod nebo proto, že byly školky přeplněné či moc daleko. Od září už do klubů chodí i menší děti.
Kromě dětí se v pobočkách Člověka v tísni učí i jejich rodiče. "Maminky odvedou děti do klubu a pak u nás zůstanou. Snažíme se, aby změnily svůj postoj ke vzdělání. Říkáme jim, proč je potřeba se s dítětem učit či proč je nutné se s ním bavit a zprostředkovávat mu okolní svět," uzavřela Klingerová.
Povinná předškolní docházka? Ministerstvo to zvažuje
Na předškoláky nezapomíná ani resort školství. Od loňska funguje na ministerstvu skupina, která se včasnou péčí o děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí zabývá.
průzkUM MINISTERSTVALoňský průzkum ministerstva školství ukázal, že každý čtvrtý romský školák je "onálepkován" jako lehce mentálně postižený. Na školách totiž dochází k záměně mezi mentálním postižením a sociokulturním znevýhodněním. Děti s touto diagnózou v drtivé většině končí ve "zvláštních" školách. Tomu chce ministerstvo zabránit (více čtěte zde) |
Je také možné, že v budoucnu se o dětech ze sociokulturně znevýhodněného prostředí budou učit studenti na pedagogických fakultách.
"Jedná se o metody, jak pracovat se sociálním znevýhodněním, učitelé musí rozumět tomu, v jakém prostředí děti žijí a v čem musí být jejich příprava jiná," dodala Marksová Tominová s tím, že se ale zatím jedná pouze o pracovní návrhy.