1. Dalo se železniční nehodě předejít?
Ano, kdyby stavbaři požádali Správu železniční dopravní cesty o výluku na trati. Vlak by zde jel mnohem pomaleji, nebo by byl provoz zcela zastaven. Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty uvedla, že stavbaři od dubna, kdy opravu mostu zahájili, požádali o takzvaný dohled celkem jedenáctkrát.
Na stavbu vždycky přijel pracovník správy a ve spolupráci s výpravčím zvolili pro stavební práce vhodný čas, kdy na trati nebyl žádný provoz, případně zajistili, aby vlaky jezdily pomaleji. Na kritický pátek však stavbaři o dohled nepožádali.
2. Fungoval záchranný systém správně?
Podle zraněných cestujících a jejich blízkých, zdravotníků i vedení Moravskoslezského kraje záchranáři zareagovali rychle a profesionálně. Lékaři z urgentních příjmů ostravských nemocnic potvrdili, že byli na příjem velkého počtu zraněných dobře připraveni - po železniční nehodě využili i zkušenosti z tragické srážky tramvají, při které v dubnu v Ostravě zahynuli tři lidé a desítky cestujících byly zraněny.
3. Kdo je za nehodu ve Studénce odpovědný?
Existuje více verzí. Vyšetřovatelé zatím odmítají sdělit, ke které z nich se přiklánějí. První informace o průběhu vyšetřování chtějí poskytnout dnes. Jisté však je, že opravu mostu na zakázku Moravskoslezského kraje prováděla společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve spolupráci s firmou Bögl & Krýsl.
Vedení obou firem včera uvedlo, že příčiny zřícení mostu zatím neznají. "Intenzivně prověřujeme všechny možnosti a hypotézy, jestli za samovolným zřícením ocelové mostní konstrukce do kolejiště stojí technická závada na stavebním zařízení, selhání materiálu nebo nějakého člověka," uvedl mediální zástupce firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava Dan Šabík.
4. Je sedm obětí konečný počet?
V nemocnicích ještě leží pětadvacet zraněných cestujících, na pozorování je v nemocnici i jeden ze stavbařů, který při pádu mostu utrpěl zranění. Minimálně čtyři zranění jsou stále ve velmi vážném zdravotním stavu, který ohrožuje jejich život. Jsou mezi nimi například dítě s mnoha zraněními, Polka s vážně poraněnou hlavou nebo muž, který utrpěl vážná poranění končetin.
5. Kolik peněz bude všechno stát?
Předběžné škody byly krátce po nehodě odhadnuty na 160 milionů korun, je ale pravděpodobné, že budou ještě vyšší.
6. Jak budou odškodněni pozůstalí a zranění?
Přímé příbuzné obětí odškodní České dráhy, které vyplatí 240 tisíc manželům, partnerům, rodičům či dětem obětí a 175 tisíc sourozencům mrtvých. Odškodnění v zatím nezveřejněné výši chce vyplatit také společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, o vyplácení odškodného nyní uvažuje také společnost Bögl & Krýsl.
7. Jak mají pozůstalí a zranění postupovat?
Od včerejšího rána je v provozu speciální telefonní linka Českých drah 97 22 11 111. Zde se mají přihlásit zranění, pozůstalí i ti, kteří při nehodě utrpěli materiální újmu. V pondělí na speciální linku volaly téměř čtyři desítky lidí.
8. Jak dlouho potrvá vyšetřování?
Policie předpokládá, že vyšetřování páteční nehody neukončí dříve než za tři měsíce, možná až za půl roku. Například vyšetřování tragické srážky tramvají z letošního dubna v Ostravě trvalo kriminalistům téměř čtyři měsíce.
9. Může se podobná nehoda opakovat?
Podle Ředitelství silnic a dálnic jsou v České republice dva tisíce mostů, které je nutno opravit. Jednapadesát z nich je v havarijním stavu. Naprostá většina takových mostů je na silnicích druhých a třetích tříd, jeden most v havarijním stavu je však podle údajů Ředitelství silnic a dálnic na silnici první třídy a jeden dokonce na dálnici.
10. Co hrozí viníkovi železničního neštěstí?
Pokud havárii způsobila vina konkrétního člověka, například někoho, kdo vydal pokyn k posunování mostu nad koleje, přestože to neměl domluveno se Správou železniční dopravní cesty, pak mu hrozí za obecné ohrožení až desetileté vězení. Zatím však není vyloučeno ani to, že most spadl kvůli závadě technického zařízení. Ani tak není jasné, proč si stavbaři tentokrát nevyžádali dohled od železničářů.