Diskuse k článku

Měla práva k účtu i datum svatby. Miliony po příteli však získal stát

Starala se mu o byt, měla práva k jeho účtu a plánovali svatbu. To však ženě z Karlových Varů nestačilo, aby se u soudu domohla dědictví po příteli, který zemřel v domově důchodců v Kynšperku. Byt, chata a dva miliony korun z účtu připadly státu jako odúmrť.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M21i84c13h53a65l 62M37o85t72y76č90k67a 4923540481919

Odúmrť je moc hezký slovo, co se člověk nedozví

0/0
12.12.2016 9:11

I48v53a59n71a 15I84v18a48n96o24v27á 9252987145821

mno tak to se nedivím,že ta žena nic nedostane..to by se pak mohl snadno k majetku dostat kdekdo,jen proto že někoho někde navštěvuje..o muže se staral stát,ne ona osobně fyzicky a doma..

0/0
11.12.2016 17:22

M51i49c30h94a25l 78J12a93r87o47š 7584900412765

Ono to právě celkem jednoduché bylo, na byt stačilo doložit společnou domácnost, a na to většinou stačí oběhnout sousedy s papírem a flaškou.

0/0
11.12.2016 19:06

M49i24c17h58a56l 24J81a93r44o16š 7984940152675

A jak by se právně nahlíželo na to, kdyby v den úmrtí byl zadán převodní příkaz z internetového bankovnictví s přístupovými údaji zemřelého? Zahrnul by se do dědictví stav účtu před převodem, nebo po?

0/0
11.12.2016 13:48

T47o19m69á73š 72N17o25v53o33t53n75ý 4350468598707

Miluju tohle chytračení, co bývala měla a neměla paní udělat ve většině zdejších příspěvků a které má nulovou přidanou hodnotu. To, že to zpackala a jak je do detailu popsané v článku a netřeba se opakovat "shrnovacími" komentáři.

0/0
11.12.2016 13:32

Š34á55r93k75a 70Č57e98c19h66o51v88á 8118576155245

Zpackala ? To jako měla neoprávněně dědit ? Takovýmto skutečně fandíte ?Rv

0/−1
12.12.2016 8:07

M94a30r72t43i56n 77V76í84t28e33k 3609951906

No není z toho článku zřejmé, jak dlouho se vůbec znali, ale vychází mi to tak půl roku. Tak to vypadá podle mě na zlatokopku. A auto dostala.

+2/0
11.12.2016 12:14

J63a81n 31Š77e32s32t19á59k 3158289439204

jak umřel, měla okamžitě všechny dolary vybrat z účtu s tím, že ji přítel ústně požádal, ať mu udělá pěkný pohřeb

+3/0
11.12.2016 10:36

M47a10r12t31i82n 16P67e48c19i57n54a 4611123

Přesně. A ať dokážou, že to tak nebylo.

+1/0
11.12.2016 10:44

D13a91n56i70e75l 51K20r60a18u55s 4841303202774

Potvrzujete, že právní povědomí je u nás malé. Notář, který by pozůstalost řešil, by totiž musel počítat s částkou na účtu, která byla na účtu ke dni úmrtí a paní by musela prokázat použití vybraných prostředků uskutečněné až po úmrtí. A protože by to samozřejmě nemohla udělat, vystavila by se riziku vymáhání ze strany oprávněného dědice.

+5/0
11.12.2016 11:59

J35a94n 64Š89e12s38t32á18k 3778749639444

jistě si už nějakej úředníček koupil za pusu byteček, co státeček zdědil;-D

+3/−3
11.12.2016 10:34
Foto

H27a92n57a 80A15n37t69o75n29o39v62á 6887399764334

Dražba majetku z odúmrti je veřejná. Pokud máte o tento majetek zájem, sledujte příslušné internetové stránky. http://www.uzsvm.cz/nabidka-majetku-274-0-85/

+4/0
11.12.2016 11:12

J59a38n 53Š27e11s71t38á41k 3528549679524

doufejme, byť někdy se to vyvěsí krátce přes víkend, aby tam náhodou nepřišlo víc zájemců

+4/0
11.12.2016 11:17

P32a78v93e23l 81R16y40b34á26ř 7132361509560

Takový příspěvek je celkem k ničemu, snad jen varování. Na lásku papír opravdu nepotřebujete, na dědictví ANO. Kdyby svatbu jen neplánovali, ale udělali, tak stát nedostal nic, manželka by byla dědic a pokud pán neměl děti a rodiče, tak by byla jediný dedic. Nyní s tím nic nenadělá. Šlo by to nahradi závětí, ta asi taky nebyla.

+5/0
11.12.2016 10:29

J59i44ř58í 94O42s74i59n34a 5157722782345

Závěť je to nejjednodušší a nejlevnější řešení, které vám zabere míň nez

+4/0
11.12.2016 10:29

J56i61ř71í 87O60s14i36n46a 5837462952345

Návštěva u zubaře;-D

+1/0
11.12.2016 10:30
Foto

Z26d79e81n97ě51k 16P55o11l12á69k 5507371798468

Každá varianta je lepší než aby to shrábl stát. I kdyby to byla zlatokopka, tak s tím naloží lépe než ti zloději ve vládě. Alespoň by z toho někdo něco měl, zlepšil život sobě a blízkým. Bohužel zase to nevyšlo, stát to rozháže za splácení dluhů rádobypodnikatelů, na zvýšení svých nehorázných odměn a na uplácení voličů socialistickými krávovinami. Všechno špatně :-(

+10/−1
11.12.2016 10:21

V20l78a17d27i27m15í25r 88Z34a53u67š45k65a 5981102137723

Bohužel je to zákon a ten je u nás soudy vykládán hodně formálně, protože "duch zákona" či jeho smysl se definuje obtížně a nevím, do jaké míry to náš právní systém vůbec umožňuje.

+1/0
11.12.2016 10:13

M23a47r33t78i61n 92P61e82c97i27n76a 4311853

Měla hned po jeho smrti vyluxovat účty. Chyba. Stát by sice "zdědil" nemovitosti, ale k penězům by se už nedostal.

+4/−3
11.12.2016 10:01

Z21d44e18n23ě93k 57G39l66a28s 7908198368545

Ani dispoziční právo ji neopravňuje vyluxovat účet ihned po smrti jeho majitele, dědicové nebo v tomto případě stát to mohou po ní vymáhat. Vše patří do pozůstalosti.

+6/−2
11.12.2016 10:29

M37a40r16t50i56n 11P98e96c36i88n55a 4671573

Dispoziční právo je dispoziční právo. Může s penězi nakládat jak uzná za vhodné, dokud není účet zablokován. Mimochodem toto "opatření" po smrti blízkého doporučuji udělat všem, kteří s ním mají jeden společný účet. Takový účet je totož po smrti majitele účtu zablokován a až do vyřízení dědického řízení se k penězům nedostanete. Navíc se tyto peníze na účtu stávají předmětem dědického řízení a zaplatíte tedy i z nich procenta notáři.

+2/0
11.12.2016 10:42

Z84d55e44n29ě87k 47S66k48ř42i32v36a51n 5144520739156

Ano, ale bere se stav ke dni úmrtí.

+1/−1
11.12.2016 10:49

Z94d56e24n51ě17k 65G30l76a56s 7698758328875

Jak psal kolega, den úmrtí je rozhodující. Zablokován není, dědicové mohou určit jednoho, který s účtem může nakládat. Platby jako inkaso atd. probíhají dál podle určení vlastníka účtu při uzavírání smlouvy s bankou.

0/0
11.12.2016 10:58

Z84d55e62n55ě45k 71S82k31ř98i13v70a69n 5164940179786

Nevím, jak je to teď, ale moje máti zemřela před 7 lety, její manžel začal okamžitě vybírat z jejího účtu, měl k němu dispoziční právo. Asi za měsíc byl účet zablokován a nemohl k němu ani on. Dědické řízení (ze závěti) probíhalo asi za půl roku a bral se stav ke dni matčina úmrtí.

0/0
11.12.2016 11:11

M98a51r58t34i90n 41P42e40c26i50n29a 4341673

Přesně tak to bylo i po smrti mého otce. A jedině díky tomu, že jsme věděli od známých jak se zachovat, měli jsme dost peněz na tátův pohřeb a další náklady s tím spojené. Jaký stav účtu se bral ke dni úmrtí nevím, ale je fakt, že za několik hodin tam už moc peněz navíc nebylo - vybrali jsme vše co vybrat šlo a hned jsme založili s mamkou nový účet:-)

+1/0
11.12.2016 11:37

D71a27n71i44e59l 57K76r73a95u67s 4791893822944

Opět jsme u otázky právního povědomí lidí. Dispoziční právo k účtu lze udělit tak, že po okamžiku, kdy se banka dozví o úmrtí majitele buď zanikne, ale i tak, že nezanikne a disponent se bude zpovídat v rámci dědického řízení z použití prostředků - nakolik bylo oprávněné a nakolik účelové. Bohužel ani mnozí bankovní úředníci nejsou schopni klienty o těchto variantách informovat a tak je na místě v některých případech konzultovat to s více lidmi, třeba i placenými poradci či dokonce právníky.

0/0
11.12.2016 12:03

M53a53r80t10i69n 23P97e57c28i26n96a 4961523

Inkaso, příchozí platby atd. samozřejmě funguje dál, ale vybírat ani převádět do ukončení dědického řízení nemůžete.

+3/0
11.12.2016 11:29

Z23d32e38n94ě51k 58G63l36a84s 7978348568465

Nejsme právník, ale četl jsem, že dispoziční právo platí i po smrti vlastníka účtu, pokud s tím vlastník účtu podepsal v bance souhlas. Na podílech pozůstalosti se ale nic nemění.

+1/0
11.12.2016 11:45

Z39d14e12n82ě77k 44S17k45ř87i86v44a49n 5594210699236

Manžel mé matky dispoziční právo měl (viz výše můj příspěvek), přesto byl asi po měsíci účet zablokován. Pamatuji si to velice dobře, protože m.j. si objednal výměnu oken v bytě, za tím účelem vybral z matčina účtu 40.000,-Kč (záloha). Firma výměnu oken provedla, chtěla doplatek, ale on už k matčinu účtu nemohl, tak mne požádal o půjčku a firmě jsem poslal doplatek já. Po dědickém řízení byl účet odblokován a on mi peníze vrátil.

+1/0
11.12.2016 11:57

J98o55s47e62f 14Š63l51o66u72f 1389417298671

Je to tak, jak píše pan Glas. Vlastník učtu, který manželé užívají společně musí dát ještě za života v bance souhlas, aby i po smrti vlastníka účtu mohl druhý manžel/ka s účtem nakládat.

0/0
12.12.2016 11:10

J67o54s56e53f 33Š82l92o54u44f 1489627888161

Dispoziční právo platí pouze za života vlastníka účtu. Musí být i souhlas nakládání s účtem po smrti vlastníka.

0/0
12.12.2016 11:21

Z34d44e93n55ě91k 46S93k23ř85i52v86a92n 5414750629456

Jasně. Proto jsem psal, že jakmile se peněžní ústav dozvěděl, že majitel účtu zemřel (matka), tak účet zablokoval.

0/0
12.12.2016 14:06

M20i48r12o87s77l30a41v 87K94o35č37í 5751671642163

Paní samozřejmě lituji, ale na druhou stranu lze v mnoha případech velmi těžce posuzovat případnou vypočítavost osob z blízkosti zemřelého a spoléhat na různá tvrzení ...že pomáhali, že uklízeli, že navštěvovali ...je problém.

+3/0
11.12.2016 10:00

L83u73c97i39e 16A71. 26S46u93l34o54v81s11k68á 5590907177393

Však manželství je "jen nějaký papír".

+5/0
11.12.2016 9:58

J18a33r98d59a 10S38o13k12o16l 1596658191271

Vždyť stát s těmi penězi a majetkem bude určitě hospodařit lépe než pani;-D

+5/−3
11.12.2016 9:48

R54a31d45e12k 29Č43i45h55á73k 7920116172634

Klasický případ, kdy je nelidská hovadina řešit vše jen dle litery zákona. Kde je normální rozum? Pokud existuje doklad, svědectví o rozhodnutí zemřelého si družku vzít, pro mě je to jakoby se stalo. Že nežili v jednom bytě? Vždyť to nešlo, dokud byl v péči zdravotních sester, zatímco ta družka bydlela jak nejblíž mohla. To se kvůli němu nebo vlastně kvůli státu měla svěřit do péče domova důchodců? To je padlé na hlavu! Že jí nedají vůbec nic - a takovým soudcům jsme vystaveni? A ten frajer, co to státu přisunul, se ještě hrdinsky holedbá, že nežádali o náhradu soudního řízení - to je výsměch humanitě.

+15/−1
11.12.2016 9:32

Ř45e44h30o45ř 59V40l16a34s72á68k 2354134641666

Měl napsat závěť nebo se měli nechat oddat. Obojí lze udělat poměrně rychle.

Pokud jsou to přesvědčení anarchisté a písemně uzavřená smlouva je pro ně sprosté sousloví, tak holt smolík.

+2/−1
11.12.2016 10:16

M24i30l88o81š 94B89r38a77d56í73k 3196529187368

Pokud není vyhotovena závěť, tak opravdu nic nenadělá a pokud na to nemyslel před smrtí, tak teď už asi těžko něco vymyslí. Ostatně kdyby jí to chtěl odkázat, tak člověk v domově důchodců by to myslet měl.

+1/0
11.12.2016 9:27

R30a32d56e31k 86Č74i61h15á87k 7580616242114

No jasan, to je prostě zákon. Ale prostě zemřel dřív než to stihl a udělat to chtěl tím, že si ji vezme. Na to tedy existují svědectví a k tomu by měl soud přihlédnout. Takhle je to o tom, že si stát mne ruce, že borec umřel dřív. Jak si má teď ta paní připadat? Borec jí slíbil svatbu, dal jí práva nakládat s penězi. Ona místo, aby je vybrala, tak se mu o ně starala a teď to shrábne stát, aby z toho hradil příspěvky pro politické strany nebo aby se tam o to někdo podělil? Na nějakém odúmrtí nemůže přece stát rozpočet státu. Jestli to vůbec měl dostat někdo jiný než ta paní, tak mě by přišlo logičtější to dát tomu domovu důchodců nebo naopak nějakému dětskému domovu. Cokoli, jen ne to poslat do té bezedné jámy

+6/−1
11.12.2016 9:40

M19i81l36o62š 69B40r77a52d59í94k 3346159697358

Taky si myslím, že stát až příliš natahuje ruce a potom si páni poslanci můžou od nového roku zvýšit platy. Není to jen o těch odúmrtích, ale prostě ze všeho stát inkasuje peníze a pak je páni poslanci a ministři rozdělují ve státních dotacích svým oblíbencům nebo sami sobě.

+3/0
11.12.2016 9:49

L87a82d82i60s41l35a13v 76L28a88k83e77r 2963349195426

Cituji: "O trvalé soužití ve smyslu příslušného paragrafu zákona podle nich nemůže jít, jestliže spolu dvojice fakticky nikdy nebydlela."

To je naprostý nesmysl. Nevím, zda jej napsal soudce či jde o výmysl autora článku.

Společná domácnost definovaná v tehdy účinném Občanském zákoníku č. 40/1964 Sb. se nezmiňuje o žádném společném bydlení v jednom bytě. To totiž není podmínka společného žití dvou či více osob. Podle § 115 ObčZ platilo (do 31.12.2013), že domácnost tvoří fyzické osoby, které spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby. Společné žití však neznamená společné bydlení v jediném bytě! Společná domácnost samozřejmě existuje bez ohledu na to, zda osoba je umístěna do nemocnice, do rehabilitačního ústavu, či do domova pro seniory.

Takže abych to shrnul: Paní se nestala dědičkou - nikoliv proto, že nebydlela s partnerem v jednom bytě. To je nesmysl, Nestala se dědičkou proto, že spolu s ním neměla jeden společný rozpočet, ze kterého by oba uhrazovali běžné náklady.

Stát je jako smrt: bere všechno, A nový Občanský zákoník č. 89/2012 to ještě více domotal, protože už neobsahuje žádnou definici domácnosti ani příslušníků domácnosti.

+6/0
11.12.2016 9:24

J40a29r79o88s29l94a30v 20K49a21d40l82e69c 5361329262271

A tak je to správné. Nezapomeňte také, že je zakázáno si cokoli s sebou brát do hrobu.

0/0
11.12.2016 9:01

D48a73g31m14a96r 30Č87a97m42k62o46v78á 6910426527439

Paní redaktorko, doučte se mateřštinu: ...měla práva k mužovu účtu, nikoli mužově.

+2/0
11.12.2016 8:59

E27v64a 14K35a80p16l91a62n71o21v29a 4943291165918

Tento případ je dost poučný pro všechny nesezdané páry i pro Ty kdo neudělají poslední vůli. Stát má hned nataženou ruku a ani žádní svatí vám nepomohou.

+10/−1
11.12.2016 8:40
Foto

J66a67n 59H58a60ž86m37u43k98a 6903906865

Ono je tu dost zvláštní, proč bydlela na ubytovně, když jeho byt byl prázdný.

+1/0
11.12.2016 8:50

P42a82v41e56l 77L87e49p52e71n27k90a 5466421815673

Protože žili ve společné domácnosti.

+1/0
11.12.2016 9:07

H42a84n10a 92P77a36u70l 2789204413838

v clanku je, ze to bylo blizko jeji prace. Treba ten byt byl hodne daleko?

+5/0
11.12.2016 9:27

R91a55d88e31k 15Č43i88h28á59k 7790396642514

To ano, ale nedivil bych se, kdyby jí to byl nabízel, ale jí to bylo žinantní, dokud tam nebude s ním. Jasně je to jen konstrukce, ale vypovídá k tomu to, že mu nic nevybrala z jeho účtů pro sebe. prostě to brala poctivě a slušně.

+10/0
11.12.2016 9:48

S16t79a62n29i49s76l23a26v 77P29ř94i57b98y96l 1229608701146

Myslím si, že zrovna na tomhle byznysu stát nestojí.

+1/0
11.12.2016 8:53

M30a24r93c95e92l63a 49H22o56r56á23č32k87o12v29á 7587852973728

Mohla to být zlatokopka, na druhou stranu také ne. Jak má normální člověk skutečně žijíci tzv. na hromádce vlastně prokázat, že má na dědictví nárok? Taky chodím s přítelem 10 let a zajímalo by mě, jak by to dopadlo kdyby se nedejdbože něco stalo. Asi začnu rychle přemýšlet o svatbě :-)

+1/−2
11.12.2016 8:07

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

Najdete na iDNES.cz