Diskuse k článku

Lidé v hmotné nouzi budou dostávat až dvě třetiny dávek jen v poukázkách

Lidé, kteří pobírají příspěvek na živobytí přes půl roku, budou od prosince dostávat část dávky v poukázkách. V nich jim mohou úřady práce vydat zhruba třetinu až dvě třetiny částky. Ve středu to sdělil pro ČTK mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Petr Habáň. Změnu do novely o hmotné nouzi prosadili poslanci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32o69s90e28f 68H59o28n61e82š 7351912960893

Co je to za ptákovinu?Vždyť hrstka "vyvolených"bude těmto nešťastníkům prodávat předražené zboží místo toho aby si zboží třeba koupili v akci v hypermarketu.To už jsou lepší Drábkovy S-karty,kde lze sledovat co si nakupuji

+2/0
16.11.2017 11:25

A48d50a25m 93Ž89í32d65e96k 8925832585233

Nevím jestli to tak je, nebo ne. Ale poukázky by měly být na jméno, aby se s nimi nedalo obchodovat!

Překupníci by si samozřejmě nechali desátek a pobírači by zase byli znevýhodnění.

+1/0
16.11.2017 7:56

M61i30l31o39s56l61a44v 33S85e52d82l27á38č54e65k 6774764864321

Poukázky nic nevyřeší. Koupí si boty nebo něco jiného co lze bez problému vrátit že jim to nevyhovuje, A poukázky jim určitě nevrátí.

+4/0
15.11.2017 22:37

M41a45r37t34i30n 78B97u43r75á48k 2460183172690

ja si jen nedovedu predstavit, jak nekdo, kdo bydli v horni dolni a pobira davky v hmotne nouzi jede 80km do obchodu, kde za tytou poukazky nakoupi.

to zas bude kecu, ze si chudaci pro to jezdi autem, zatimco ti co musi makat na auto ani nemaji ;-D

+2/−1
15.11.2017 17:18

J96i39t13k66a 27K59o48c48á23n72o20v94á 6581269232

Nevíte někdo, jestli prodej drogerie, cigaret a alkoholu za stravenky omezuje nějaký zákon nebo je to věcí prodejce? Vím minimálně o dvou obchodech v okruhu 5 km s různými majiteli, kde se to za stravenky nakupovalo běžně a bez problémů. Pravda, je to cca tři roky nazpět, nevím, zda se to od té doby nezměnilo. Ale myslím si, že ve specifických lokalitách se tací prodejci objeví.

+1/0
15.11.2017 15:39

D45a42n65a 56P55o34l92a82n32e86c62k17á 3256365257265

Proto to budou asi jen vybraní prodejci, patrně větší obchodní řetězce, kde to hlídá pokladna.

+2/0
15.11.2017 15:51

J55i53t23k71a 37K16o38c37á73n59o31v50á 6771179162

Aha

0/0
15.11.2017 15:55

J43i64ř77í 28N91o22v24o34t46n19ý 6755947516906

Paní Kociánová se ale ptala, zda existuje nějaký zákon, který byl prodej nepotravinářského zboží za stravenky zakazoval. Nevím, nejsem právník, ale takový zákon asi neexistuje. Bývaly doby, kdy na stravenkách jisté stravenkové firmy bylo malým písmem napsáno něco v tom smyslu, že se jedná o poukázku na "jedno hlavní jídlo". Teď už to tam, myslím, ani uváděno není. Ale obchodní řetězce, evidentně na základě předchozího zásahu příslušných státních orgánů, si před pár lety do svých počítačových programů zavedly, že nákup alkoholických nápojů, cigaret, drogistického zboží novin a časopisů a žrádla pro domácí mazlíčky, prodávaných v potravinářských prodejnách, nebude možno platit stravenkami. Ale předpokládám, že toto byla jejich "dobrovolně povinná" aktivita, aniž by byla podpořena konkrétním zákonným ustanovením.

+3/0
15.11.2017 16:00

A43l32e92n68a 58S47a67s51k87o85v71a 6823441163772

Ano, dokonce Zákon o daních z příjmů. Stravenka jako zaměstnanecký benefit je určena na jedno teplé jídlo denně, dnes se to bere s rezervou, obecně na jídlo, včetně marketů. Stejně tak volnočasové poukázky jsou určeny na nákup služeb dle zákona - sportovních, kulturních, vzdělávacích... Hlídat to musí prodávající.

Tyto "chudinské" poukázky ale nejsou zaměstnanecký benefit, čili toto použít nejde, nevím, jak si to stát zabezpečí, zřejmě nějak smluvně s těmi prodejci.

+1/0
15.11.2017 16:25

J26i86ř49í 67N19o44v25o12t21n90ý 6785457776286

Souhlas. Chudinské poukázky na jídlo nejsou totéž, co stravenky jako zaměstnanecký benefit. Ale rozsah možností jejich použití v obchodech by zřejmě měl být zhruba totožný.

+1/0
15.11.2017 16:30

J30i45t72k15a 43K14o10c82á81n36o29v30á 6701809422

Děkuji, ano, to jsem měla na mysli.

0/0
15.11.2017 17:10

D21a24n94a 37P84o78l10a41n79e48c78k52á 3536565907405

Ono je to normálním lidem fuk. U řezníka si za to nakoupím maso, v sámošce základní potraviny a nemusím nic řešit. Na tu sedmičku vína sem tam stravenky fakt nepotřebuju.

0/0
16.11.2017 9:47

K27a31r78l81a 51N66o82v60á33k50o95v65á 4774852755327

Jasně. Dostávám od zaměstnavatele stravenky výslovně na potraviny a nealko nápoje a v řetězcích si za ně nekoupím ani drogerii. Toto bude ale jiný typ poukázek, bude za ně možno koupit i jiné potřeby, mimo alkoholu a cigaret.

0/0
15.11.2017 16:59

D10a17n82a 15P98o45l45a48n81e65c29k61á 3866225687655

V tom nebude problém, drobná úprava SW podle typu stravenky.

0/0
16.11.2017 9:50

P56e47t77r 13K97r81e86j72s97a 6701161921331

To víte, že se objeví. V Brně na rušné třídě v centru města existovala ještě před nedávnem kamenná trafika, ve které kartony cigaret a lahve s vodkou frčely jak po másle.

0/0
16.11.2017 9:27

P18e78t41r 94V46e53l20e54b91i45l 6646589292645

To je sice hezke, treba to pomuze efektivnejsimu pouzivani tech penez, ale z hlediska statniho rozpoctu je to pakatel, lze si snadno vygooglit, ze vydaje na hmotnou nouzi cini cca 10 mld., kdezto treba na starobni duchody cca 350 mld. Jenze bohuzel vsechny snahy o reformu duchodoveho systemu jsou neustale blokovany..

+1/−3
15.11.2017 15:07

J54a23n 94C72e93p58e87k 1734866930

Jaká snaha? Co je blokované? Jediné, co jsem zatím viděl bylo to, že pravicová vláda dala peníze daňových poplatníků na účty soukromých bank, které z toho měly mít velmi tučné provize. Opravdovou snahu tu žádnou nevidím.

+1/−1
15.11.2017 15:23

P45e36t18r 22V98e16l21e37b68i49l 6706829182755

Pokud konstatujeme, ze snaha neni zadna, tak je situace jeste horsi.

0/0
15.11.2017 15:30

J66a76n 30C95e96p27e23k 1584836850

Ale ono to tak bohužel je. 25 let zatím pořádná snaha na nějaké změny, zlepšení, nebyla.

0/0
15.11.2017 16:48

J42a15n 39L71u51k33á82š 7477463973272

Snahu o skutecnou reformu jsem u politiku zatim nikdy nezaznamenal.

Puvodni navrh z poradni komise pro druhy pilir byl smysluplny, jenze pote se toho chopili politici a z reformy, ktera mela pomoci, se po jejich zasazich a kompromisech stala dyka do zad stavajiciho penzijniho systemu.

0/0
15.11.2017 18:33

P65a10v81e64l 26Š26t86í44p70e76k 5499523344125

Dali si je tam sami, protože to tak chtěli. Odkdy banka dostává provize za vklad, proboha? A co je vám po tom, že někdo raději spoří soukromě s větším výnosem?

0/0
15.11.2017 17:56

J31a15n 34L70u47k21á46š 7827173183272

Problemem nebyly ty banky, ktere si navic kazdy volil sam a nesl za to dopovednost.

Problemem bylo, ze hodne bohati touto "reformou" dokazali ze systemu vytahnout pomerne dost penez, aniz by zaroven systemu poklesly adekvatne zavazky. Kdyby byl system povinny, tak by to dorovnali a zaplatili mene vydelavajici (Pominme nyni moralni aspekt.), jenze on byl dobrovolny.

Je to dano tim, ze vyse duchodu reaguje na snizeni/zvyseni vasich odvodu do systemu o 3% naprosto jinak, kdyz mate maly prijem a kdyz vysoky. U hodne vysokych prijmu prakticky nedojde pri snizeni o 3% k poklesu, ale ty 3% z vysokeho prijmu ve stavajicim systemu pote chybely.

0/0
15.11.2017 18:31

J32i50ř93í 64N53o80v46o26t61n16ý 6775167406506

Slušná demagogie, pane Velebile. Ano, výdaje dávek na hmotnou nouzi jsou podstatně nižší, než na výplatu starobních důchodů. Jenže zatímco výplata starobních důchodů je podmíněna předchozími povinnými odvody důchodových pojištěnců v rámci důchodového pojištění, výplata dávek v hmotné nouzi není ze strany jejich příjemců podmíněna žádnými obdobnými odvody. Prostě stačí, že dotyčný přijde na ouřad s tím, že vyplní formulář, že nemá příjmy, které by mu zaručovaly životní či existenční minimum. Trošinku rozdíl, nemyslíte?

+5/0
15.11.2017 15:51

P21e47t92r 49V74e74l36e49b53i64l 6956839742595

Jisteze tam je rozdil v zasluhovosti a duchody jsou "spravedlivejsi", ale ja jsem spravedlnost tech davek vubec neporovnaval.. Slo mi o to, ze pokud hospodarim s nejakym rozpoctem a jedna polozka mi tvori jeho ctvrtinu, budu se snazit co nejdriv zreformovat tuhle obrovskou polozku, pac pak usporim jednotky procent penez.. Samozrejme i tahle snaha neco udelat s hmotnou nouzi je chvalihodna, ale z hlediska rozpoctu to jsou desetniky a nic to neresi..

0/0
15.11.2017 18:47

S30y48l97v59a 24Š32p61o42r63k34o60v86á 9466569940894

jak můžete srovnávat důchody, na které si všichni jejich příjemci v podstatě sami vydělali (ano, je tu o průběžný systém, ale jde o princip, že nejdřív odvádějí a pak dostávají) s dávkami, které dostávají lidé, co nepracovali a nepracují - tedy žijí z peněz, které vyděláváme my oststní ??

+6/0
15.11.2017 16:29

J63a23n 33C53e70p71e18k 1804686730

Tohle je od vás ale demagogie. Netvrdím, že tací lidé, co nikdy nepracovali, tyto dávky nepobírají, ale divila by jste se, ale hmotnou nouzi pobírá třeba i mnoho důchodců, kteří celý život pracovali. To samé příspěvků na bydlení a tak dále. Nelze paušalizovat, jak se tu někteří snaží všem vnutit, že veškeré dávky berou jen nemakačenkové.

+1/0
15.11.2017 16:50

J47i35ř65í 29N14o33v42o47t66n47ý 6825267736766

Nezlobte se, ale motáte páté přes deváté. Omlouvá Vás jen to, že obdobně si plete dávky hmotné nouze (doplatky na bydlení) s dávkami státní sociální podpory (příspěvky na bydlení) mnoho lidí u nás. Takže abychom to shrnuli. Důchodci, kteří celý život pracovali a pobírají starobní důchod, nejsou obecně poživateli dávek v hmotné nouzi. Z prostého důvodu. V hmotné nouzi z hlediska zákona o hmotné nouzi nejsou, protože pobírají starobní důchod. Je ovšem mnoho důchodců, kteří mají nárok na příspěvek na bydlení z titulu dávek státní sociální podpory, protože jejich náklady na bydlení přesahují 30% (v Praze 35%) jejich důchodů. Takže ještě jednou. Dávky hmotné nouze jsou určeny nemakačenkům. Dávky státní sociální podpory jsou naproti tomu určeny těm, kterým příjmy (nejen starobní důchody, ale i mzdy či platy) nestačí na pokrytí jejich životních potřeb.

+1/0
15.11.2017 17:01

S26y60l59v56a 92Š78p83o71r36k30o20v34á 9216669770614

Četl jste článek, pod kterým diskutujete?? Pokud ano, tak víte, že není řeč o příspěvku na bydlení, ale o penězích, za které si lidé kupují živobytí. Absolutní většina důchodů nemá na jiné dávky (kromě toho příspěvku na bydlení) totiž nárok - stačí si zjistit výše většiny důchodů a hranici, od které máte na takový příspěvek nárok. Takže ano. většinu těchto dávek, které mají být vypláceny v poukázkách, berou dlouhodobě skutečně pouze nemakačenkové

+1/0
15.11.2017 17:03

N74o60v33o57s13a56d 19M31i85r92o49s62l39a31v 9238479628729

...včera bylo vážení pozdě...;-O;-O!!!!

+4/0
15.11.2017 14:42

R96o76b91e33r19t 41N53e36t11r54v62a36l 7708667861422

Už tak dávno udělali. Poukázky, které dosud dostávali, prodávají na bazarech a sociálních sítích způsobem: Stravenky v hodnotě 1400 prodám za 1200.

+3/0
15.11.2017 14:19

L88u79d69ě63k 55N39ě66m20e92c 8633570701336

To ale prodávali i mnozí ne potřební.

+1/0
15.11.2017 14:25

J72a56n 23C56e28p42e68k 1294316340

Naprosto zbytečné. Téměř každý menší obchodník vám poukázky vezme, dá vám za ně chlast a cigára, má kšeft a vykáže na ně prodej u úplně jiného zákazníka. Neb nikde není vazba Poukázka - paragon - konkrétní zboží.

+3/0
15.11.2017 15:25

E32v13a 50S30v47o63b98o60d59o82v69á 2663672171955

Ti, kdo léta nepracují, protože prostě nechtějí, by měli dostat postel v ubytovně a právo odebrat tři jídla denně ve veřejné vývařovně.

+14/0
15.11.2017 14:16

D62a13n23a 44P61o84l68a95n23e53c35k29á 3666515457625

Já bych je posílala do školní jídelny, to by je rychle vyléčilo.

+3/0
15.11.2017 14:19

Z20d85e38n49ě26k 90M40o15r59á20v92e90k 5137268768933

V extrému ano, ale chtělo by to nějaký motivační faktor, aby ti, kteří to tak neplánovali měli nějakou možnost na postup do lepšího stavu.

+1/0
15.11.2017 14:20

D19a42n83a 79P82o60l34a21n77e77c30k62á 3956275467495

No proto dostávají ty poukázky. Pokud si za ně nakoupí jídlo a drogerii, tak mohou postoupit do lepšího stavu, nikdo jim v tom nebrání. Nezaměstnanost je prakticky nulová, nepracují akorát ti, kdo opravdu nechtějí.

+3/0
15.11.2017 14:23

Z73d53e29n50ě75k 76M89o12r92á29v52e58k 5687908118133

Jenže tohle byla reakce na postel na ubytovně a tři jídla denně.

0/0
15.11.2017 14:25

D20a50n48a 83P89o20l50a42n17e17c86k29á 3726925657855

No nevím, pro mne by ubytovna a tři jídla denně v nějaké jídelně byly opravdu dost motivační. Pro některé je to zase nedosažitelný luxus.

+2/0
15.11.2017 14:29

Z65d72e49n37ě48k 86M90o25r22á40v31e23k 5697338178663

Varianta "postel a tři jídla" už neobsahuje žádné straveny natož peníze. Aby to navíc mohlo fungovat, tak by to znamenalo také nějaká pravidla, která ale někteří nebudou akceptovat a raději spí pod mostem.

+1/0
15.11.2017 14:32

D37a80n77a 15P17o94l17a65n45e42c30k12á 3826345267365

V tom případě je to čistě jejich problém. Ale chtělo by to, aby je policie držela dostatečně daleko od civilizace.

0/0
15.11.2017 14:33

S56y13l31v29a 13Š19p86o96r19k27o70v30á 9866439740794

no proto taky pí. Svobodová píše "ti kdo LÉTA nepracují", nikoliv někdo, kdo zrovna přijde o práci a za pár měsícu má už novou

+4/0
15.11.2017 14:26

Z35d18e24n65ě97k 57M29o30r40á28v34e65k 5627748888653

Jo, to je pravda.

0/0
15.11.2017 14:34

K37r10y92š65t23o29f 68L28a63n17í83k 1299600425845

ale tu ubytovnu si budou sami uklízet a v kuchyni aspoň pomáhat varit. jinak zaracha na TV.

+1/0
15.11.2017 14:26

D19a34n16a 46P83o75l96a16n25e83c95k63á 3506445977415

Jen aby na to nevlítla Ombudsmáńa...

+2/0
15.11.2017 14:29

Z80d27e76n64ě73k 24Š15m61e71r11d40a 6450461251430

A s ní tlupa neziskovek. Všechno lidé, kteří nevytváří absolutně žádné hodnoty. Hlavně ne ty finanční.

+2/0
15.11.2017 14:40

D20a16n22a 87P80o85l77a81n49e52c13k39á 3246775307375

R^

0/0
15.11.2017 15:00

K46r45y39š28t54o46f 36L32a47n32í74k 1109460605625

ale zase mají nejakou spotřebu, takze ostatní mají praci :-)

0/0
15.11.2017 15:01

J94a19n 71C18e81p64e66k 1264906370

Začnou vám krást, neb nebudou mít na chlast a cigára. Jim je to jedno. Akorát se tím zvýší kriminalita.

+1/0
15.11.2017 15:26

L24u47k50á95š 92M77u25s36i70l 1212894108877

Koukám že Češi si závidí i to ubohé existenční minimum pár tisíc na měsíc, neuvěřitelné.

Ve finále nás to bude stát mnohem více, protože se na tom napakují kamarádi od poukazů, stejně jako u sociálního bydlení, kde stát vydá 15 tisíc a rodina žije v pokoji na ubytovně, za který by nikdo z nás dobrovolně nedal ani trojku.

Chce to koncepční změnu a ne dále nepodporovat přisáté parazity, lichváře a exekutory, ale opravdu s těmi lidmi pracovat a pomoci jim.

Zatím děláme pravý opak, vyloučené lokality se zvětšují a počet lidí v nich hodně stoupá.

Všichni voláte po tvrdším přístupu a represi, ale to nikam nevede.

Co z bezdomovce, co z vězně a děcka v ústavu. Ten člověk bude nadosmrti přítěž a vězeň či dítě v ústavní péči jsou pro stát obrovské výdaje, místo příjmu z daní.

A není to jen jejich vina, to si přiznejme, to dítě co se narodí na ubytovnu nic neumí, nevidí příklad, pak ho strčí skoro automaticky do pomocné, takže nemá vzdělání, díky tomu a i pro svoji barvu nesežene pořádnou práci, takže dělá za minimální mzdu, což je sotva na přežití. Stačí aby něco nezvládl zaplatit a dorazí ho exekutor, co mu z pár korun udělá desetitisíce a nezabavitelné minimum 6500 nadosmrti.

A tohle je logický výsledek, vlastně to ani nemůže skončit jinak a lépe, v těchto podmínkách.

Přitom za ty prachy, co už nyní investujeme, by šlo mnohé změnit. Jen nesmí skončit v kapse kamarádů politiků a podvodníků jako dnes.

A teď mě klidně umínusujte, i když raději bych diskuzi a argumenty.

+5/−8
15.11.2017 14:11

Z20d72e82n46ě86k 43M34o25r85á39v80e93k 5567588218143

Tohle není o závisti. Oni dostanou v podstatě stejný příspěvek jako dřív, ale omezí se jim možnost si koupit chlast. Jestli chtějí chlastat, měli by si na něj vydělat, ale to se jaksi vylučuje.

Jinak ale souhlas, chtělo by to něco udělat. Třeba by se příspěvky mohly vyměřovat podle toho, jak se jejich děti učí ve škole. Ale ne jen podle známek, od "hrozbami motivovaných učitelů" ale na základě nějakého pravidelného přezkoušení před nestrannou komisí. Docela rád bych pak viděl člověka, který v životě nepracoval, jak přesvědčuje své dítě, že se musí učit. To by byla dobrá komedie, ale mohlo by to k něčemu dospět.

+1/0
15.11.2017 14:18

Najdete na iDNES.cz