Sobota 30. května 2020, svátek má Ferdinand
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. května 2020 Ferdinand

Diskuse k článku

Docházejí dárci kostní dřeně, třetina nemocných na ně čeká marně

Každé tři minuty je někomu na světě diagnostikovaná porucha krvetvorby. Lékaři tak den co den hledají třeba pro pacienty s leukémií vhodné dárce k transplantaci kostní dřeně. Jenže třetině z nich dárce najít nemohou. A to i přesto, že ve více než šedesáti registrech po celé planetě je zapsáno přes 35 milionů lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L47u60b51o93m41í57r 41D22u26f58e98k 7853900160358

Su dárce krve, ale zadarmo to rozhodně není. Dostanu stravenku, cca 300 Kč zpátky na daních a volnej den. To je od státu.

V práci ještě dostanu za každy 100 Kč, za každy 10-tý den volna navíc a k tomu 500 Kč, u 20-tého 1000 Kč, u 30 tého 1500 Kč a u 40-tého 2000 Kč. A pak zas znova.

Jednou sem využil slevu a jako dárce krve sem šel do ZOO Liberec zadarmo.

Plazmu nedávám, nějak se mi to nelíbí, jak to putuje zpět do těla.

A na kostní dřeň su starej.

0/0
3.9.2019 19:39

E11d12a 68S61t59á23r57e43k 6316464392386

Tak ty benefity v práci jsou fajn, ale jinak to jsou dost symbolické odměny, které v mém měřítku nemůžou vyrovnat hodnotu každého darování krve.

+2/0
4.9.2019 0:08

M39i60r97o74s51l10a13v 49B53e86d28n36á39ř 6817739854601

Komu nechodí časopis Naděje domů, ten si ho může přečíst na internetu. Zde je odkaz:

http://nadace.kostnidren.cz/cz/stahnuti-kategorie/casopis-nadeje-17/

+1/0
3.9.2019 10:41

K40a29m90i56l67a 63K98a93l85e20n83s33k13á 9176717947278

Párkrát jsem tady v Česku darovala krev i plazmu, ale z důvodu cestování už poslední dobou nemohu. Nevím zda to cestování omezuje i dárcovství kostní dřeně?

0/0
3.9.2019 10:29

Z12d82e64n60ě34k 43W90e12r84n57h24a50r35t 6307415832578

Lidé, kteří delší dobu pobývají v zemích, kde jsou různé infekce, nebo nemoc šílených krav a podobně, jsou holt větší riziko.

0/0
3.9.2019 10:33

R70o15s20t47i81s92l44a74v 57C23a91h64a 6293837207631

jsou zeme vice a mene rizikove, nektere bez rizika. Takze pokud jste byla v zemich, kde neni karantena tak dlouha, tak by to asi nemel byt problem. Aktualne treba Evropa ma karentenu tyden, ale treba mista, kde se vyskytuje nilska horecka, mesic. Takze pak zalezi, zda se do toho vejdete. Pak jsou na svete oblasti, kde karantena muze byt 6 mesicu az 1 rok.

0/0
3.9.2019 12:45

J44a63n 70U13l94r79i94c56h 9649646779514

Nemocní by teoreticky mohli zkusit najít dárce v místech, kde žili předci z předchozích generací. Zejména na venkově, kde se lidé z jedné malé oblasti po generace brávali mezi sebou a pravděpodobnost genetické shody je tak vyšší. Jiná věc je přesvědčit lidi v místě, aby šli alespoň na testy.

0/0
3.9.2019 9:55

J79i44ř84í 63K91o29u59k 5118881179644

Vzpominam si, jak pred revoluci v CTV se ptali lidi, proc nedavali krev, pry to bylo postojem k minulemu rezimu. Pomyslel jsem si, neco i hlupacich jak te osoby, tak i pracovniku v CTV., Nicmene, daval jsem i pres to i kdyz jsem mel zlatou plaketu. . Potreboval jsem k lekari a zaroven jsem nemel cas. Vyuzil jsem poprve toho, ze na dverich bylo, ze darce krve obslouzi prednostne a predlozil jsem sestre darcivsky prukaz a kdyz obslouzili i 4, co prisli po me a zbyl jsem posledni. Teprve pak me prijmuli. Po vysetreni mu podavali prukaz Cestneho darce a ja jin rekl, ze uz ho nebudu potrebovat a odesel jsem. .. vic neni treba dodavat.. pomohl jsem rad, ale .. nebudu delat vola...

+3/−1
3.9.2019 9:49

M11i71r25o58s85l77a20v 29D38v39o40ř70á84k 4762226549749

Určitá úcta k dárcům krve by měla ze strany lékařů trochu znát. Lékaři se k pacientovi chovají jako k věci která jim vydělává peníze. Chamtivost ze strany lékařů se má nahradit hloupostí dárců??

+1/0
3.9.2019 10:03

P34e25t89r 26F37i65a33l76a 9783166113363

To spíš vypadalo na protivnou zdravotní sestru.

0/0
4.9.2019 8:18

E64d60u62a55r56d 16D11r33á64b45e70k 7867543589239

je rozdíl darovat z přesvědčení a darovat kvůli přednosti u lékaře nebo kvůli ocenění nějakým konkrétním lékařem, to bylo na vás...

+1/−2
3.9.2019 10:03

Z49d14e24n77ě25k 17W14e35r63n91h74a83r43t 6597355182978

On si to nevymyslel, to nabízel ten lékař sám. Stejně jako třeba tady v ČB máme výraznou slevu na MHD. Když to nabízí, proč bych to nevyužil, když se mi to hodí? Kdyby to nenabízeli sami, nežádal bych to.

+3/0
3.9.2019 10:07

E13d28u11a74r79d 17D39r29á16b52e51k 7697783299389

Ja to chápu, ale přestat s dárcovstvím kvůli tomu že jeden lékař z nějakého důvodu, který pan nezná, uprednostnil jiné pacienty je spíš projev urazene ješitnosti a od zaslouzileho dárce dost překvapivý, protože ON (vás neřeším) to jistě nedělal kvůli výhodám.

0/0
4.9.2019 14:27

M82i17r19o37s73l91a32v 20D57v55o37ř90á64k 4402276889149

Drahý pane, jenže v nynější době vidíte chamtivost lékařů tak se máte přesvědčit, že děláte něco lépe? Dříve lékaři s dárcem jednali tak trochu z úctou. Nyní většina ??:-(:-(

0/−3
3.9.2019 10:08

E20d61a 87S50t39á21r73e34k 6176484942106

Pán to dotáhl až na zlatou plaketu, to je kus života, a nic za to nechtěl a pak se mu dostalo čeho? Nedivím se mu, že z toho byl tak znechucen.

+1/0
3.9.2019 10:39

R61o83s92t22i55s55l60a52v 25C80a34h21a 6943897277331

Tak narazit na blba muzete vsude, neni duvod, proc by to u lekaru melo byt jine. Ale nesetkal jsem se s tim, ze by to bylo pravidlo.

+1/0
3.9.2019 12:46

E79d47a 64S74t35á61r65e68k 6666494412766

Jasně, neříkám, že souhlasím s odsouzením celého systému kvůli jednomu... Naopak, třeba personál na transfúzce je vždy fantastický a odcházím z tama nabitý pozitivní energií.

+3/0
3.9.2019 13:49

M97i62c49h83a82l 24P56i93n52d97j51a84k 5703384617947

Na jednu stranu vam rozumim, na stranu druhou ja nechodim darovat pro nejake vyhody, ano potesi to a taky me trosku vytoci, kdyz necham 100Kc za parkovne, protoze pocet mist zdarma pro darce je omezen, ale v konecnem dusledku to nedelam pro sebe.

+2/0
3.9.2019 10:06

A79l63e39n43a 31P55e10t37r11u 4402355350321

já mám zlatou plaketu, nikdy by mne nenapadlo někde mávat průkazem, abych měla jakékoli výhody...to je tak osobnostně malé...

+1/−1
3.9.2019 10:39

E37d53a 87S16t28á74r27e27k 6846364222746

A vy byste tu možnost nevyužil, kdyby to měl lékař napsané na dveřích?

0/0
3.9.2019 10:41

A70l39e36n49a 23P88e63t32r13u 4722865840121

připadala bych si jako blbec, daruji dobrovolně, i přes to mírné nepohodlí, nedělám to pro výhody, byť by mohly být příjemné

0/0
3.9.2019 10:52

E43d75a 17S48t56á81r83e31k 6676304692966

Berte to jako poděkování za to, co děláte a to opravdu není nic, za co byste se měla stydět.

+2/0
3.9.2019 13:46

E96d64u20a85r77d 62D78r12á31b55e84k 7707113619279

Využil, ale s respektem k tomu, že pořadí pacientů určuje lékař, dárcovství není jediné kritérium.

0/0
4.9.2019 14:24

O45n71d98ř34e79j 11Š30r26u41b50a20ř 1455791395906

pojistovny na banku kostni drene opravdu neprispivaji (treba prispevkem za kazdeho vyleceneho pacienta)? To nedava smysl

+1/0
3.9.2019 9:47

E49d71u15a78r25d 91D97r22á26b94e33k 7167983219309

Léčba je něco stojí...

0/0
4.9.2019 14:21

V32i77k55t30o66r 84S94v31o45b26o95d44a 8932548362516

Také hlasuji pro zavedení i placené verze odběrů, jako je to u krve a plazmy. Existuje obrovské množství lidí, kteří nejsou společnosti nijak prospěšní, tak nějak se poflakují životem, jsou mladí a zdraví. Dobrovolně by k odběru nikdy nepřišli, ale za prachy ano.

Ti se silnou morálkou, kteří by přišli klidně darovat klidně každý den a zdarma, jsou většinou nějací starší borci ze sokola, kteří už nemohou darovat ani krev či vlasy.

Pokud na to nejsou peníze v systému, věřím, že každý umírající s leukémií by velmi rád nějak sehnal těch pár tisícovek a zaplatil si to sám.

+5/−2
3.9.2019 9:35

R43o32s91t64i44s97l94a81v 11C52a72h85a 6173837767241

placeni zvysuje riziko zatajeni skutecneho zdravotniho stavu, rizikoveho chovani, apod. A to prave kvuli tomu, ze ti lide jdou pouze po penezich a nic jineho je nezajima.

+9/−1
3.9.2019 9:39

V26i29k29t87o66r 34S19v33o63b75o82d42a 8972958632286

Viz mé reakce na toto téma níže v diskuzi. Třeba HIV může mít i dobrovolný dárce, ani o tom neví. Testovat by se měly všechny vzorky, ty odebrané zdarma i za peníze. Holt to bude o něco dražší, ale v celkových nákladech léčby leukémie je to pár korun navíc. Kdybych umíral na leukémii a nebyl pro mě dárce zdarma, klidně bych dal ze svého jak pár tisíc na odměnu pro dárce, tak pár tisíc na veškeré myslitelné testy, jestli nemá HIV, žloutenku, atd.

+1/−1
3.9.2019 9:43

R71o67s81t71i76s29l65a86v 79C59a47h64a 6423327447381

Testuje se. Ale treba kdyz se nakazite HIV, tak se to nepozna ihned. Proto je potreba vyloucit darce s rizikovym chovanim...

+5/0
3.9.2019 9:47

V41i28k30t76o34r 17S63v75o97b82o40d80a 8322218492126

Jistě, HIV test má smysl po 2-3 měsících od nákazy. Není asi problém nabrat vzorky na test a říct, ať přijde za další 2 měsíce znova na další test a odběr. Šance, ze se někdo zrovna teď ty 2 měsíce nakazí HIV, zatímco během svého dosavadního hříšného života ne, je opravdu astronomická. Asi tak stejná, jako že dobrovolný slušný dárce se zrovna na teambuildingu vyspal s ještě slušnější kolegyní, jejíž manžel chodí tajně do bordelu a něco tam chytil.

Navíc:

1) Třeba toho HIV je u nás opravdu málo, hlavně mezi feťáky, kteří si na drogy musejí vydělávat gay prostitucí.

2) Vyloženou smažku, co si bodá herák do žíly, poznáte na první pohled už od dveří.

3) "Slušnější" rekreační uživatele drog poznáte také snadno - je na to spousta testů. Můžete udělat třeba rozbor vlasů a máte přehled mnoho měsíců zpátky, jestli něco bere.

4) Na drogových testech je dobré to, že vám s hodně slušnou pravděpodobností odhalí třeba i prostitutky. Žijí ve světě, kde většina z nich zároveň i něco bere.

5) Znovu tvrdím, že kdybych umíral na leukémii a nebyl pro mě dobrovolný dárce, tohle bych klidně risknul.

+1/−3
3.9.2019 10:02

V56i19k67t45o26r 94S51v49o10b63o11d86a 8732708682316

Ještě nějaká reálná čísla: V ČR je aktuálně kolem 200 případů nově infikovaných ročně. "Starých" nakažených je asi 3400, ale ti nás teď nezajímají, protože ti už to dávno mají, tj. budou mít okamžitě pozitivní test. Z těch 200 to bude mít v době provedení testu 150 více než 3 měsíce, 50 lidí méně než 3 měsíce, tj. teoretická šance že má HIV a bude mít negativní test. Z 10 mil. lidí je to 0.0005 %. Jak jsem psal výše, minimálně půlka z nich budou nějaké totální trosky z ulice, u kterých poznáte na dálku, že to jsou fetky. Takže máme cca 0.00025 %. I kdyby se úplně všichni z nich rozhodli najednou zapsat do registru dárců dřeně a úplně všichni by byli náhodou vhodní dárci a měli shodu a zároveň by úspěšnost přenosu infekce byla 100%, a 100 % z nich byli muži 18-35 let (z čehož nic není pravda, takže výsledná pravděpodobnost je ještě o několik nul menší), tak kdybych jako pacient s leukémií porovnával pravděpodobnost, že na 80 % do roka umřu na leukémii s 0.00025 % že bych mohl dostat HIV, tak to fakt risknu.

A ještě doplněk: pokud se někdo zapíše do registru, většinou je tam několik let, než je někde nalezena shoda a je povolán k odběru. To není jako s krví, kde prostě přijde někdo anonymní z ulice, daruje a jde domů. Není tedy problém podmínit členství v placeném registru tím, že musí třeba pravidelně 2x ročně docházet na průběžné, alespoň základní testy - drogy, HIV, žloutenka, atd. Pak tedy bezpečně víte, že třeba poslední 4 roky nevzal jedinou dávku drog a máte o tom člověku nějaký průběžný přehled.

0/0
3.9.2019 10:37

R53o48s14t65i76s42l50a46v 60C27a95h78a 6463357157561

Základní omezení testu: test by měl být proveden až po uplynutí tzv. imunologického okna. Délka imunologického okna závisí na typu testu (například u slinného testu je třeba dodržet tříměsíční interval), na momentálním zdravotním stavu testované osoby (například přítomnost žloutenky typu C nebo syfilidy či užívání některých léků (například kortikoidů, anabolik, některých antibiotik a onkologických léků) může imunologické reakce zpomalit) a dalších faktorech.

Nahodilé rizikové chování. Vhodné je provedení HIV testu za 2-3 měsíce po rizikovém chování. Po tu dobu je potřeba se chovat bezpečně (sexuální styk pouze s kondomem nebo abstinence).

http://www.hiv-prevence.cz/kdy-a-proc-jit-na-test.html

0/0
3.9.2019 9:57

M47i97r61o84s23l76a91v 25B33e78d37n34á52ř 6627889334211

Zasílám vám odkaz na internetovou verzi časopisu Naděje, jak jsme se o něm před hodinou bavili. Možná, že už to opravdu neposílají poštou, když si to může každý na netu přečíst..

http://nadace.kostnidren.cz/cz/stahnuti-kategorie/casopis-nadeje-17/

0/0
3.9.2019 10:33
Foto

L71e59n78k72a 44M46a78t75o26u98š64k76o54v70á 9630387946399

Neříkejte mi, že z toho odběru krve se nedělá toxikologický test. Feťák, či alkoholik by byl tím pádem automaticky vyřazen.

+5/0
3.9.2019 9:45

R36o72s16t45i39s70l22a49v 53C63a23h22a 6173647177541

netusim, jake vsechny testy delaji... ale test na promiskuitu asi tezko...

0/0
3.9.2019 9:48

E35d62u54a77r73d 63D25r15á46b59e92k 7607553339669

haha, pohovor v soukromí s vnadnou sestřičkou ;-D

0/0
3.9.2019 10:06

M70i24r66o58s95l48a64v 23B48e11d32n95á35ř 6217139854561

Pouze na HIV, žloutenky a syfilis.

+1/0
3.9.2019 10:10

P22e47t25r 38H74a50j60n61e19r 2892393922214

Jak už tu bylo řečeno, placené odběry přinášejí veliká rizika.

Já dávám dlouhá léta krev. Pokud třeba marodím nebo jsem po operaci nebo jsem byl na dovolené v rizikové oblasti, nemám žádný důvod to před odběrem tajit. "Dárce", který by přišel kvůli penězům, hodně věcí zatají.

Třeba krev se samozřejmě testuje na všechno možné. Ale spousta rizikových věcí se projeví třeba až po několika měsících, na testech jsou nezjistitelné.

Placením odběrů by se riziko pro příjemce zmnohonásobilo.

+3/−1
3.9.2019 9:55

V28l88a97d40a56n 50Č92e97r57n57ý 8852976403396

Ohrnujete nos nad lidmi nad 40 let, kteří by mnohdy rádi kostní dřeň darovali, tak se nedivte...

+3/−3
3.9.2019 9:20
Foto

J72i40n29d79ř34i56c16h 14L43n84ě50n42i49č26k96a 5443381749

Už se to tu popisovalo. Vůbec nejde o nějaký projev neúcty, jen se u starších dárců snižuje úspěšnost transplantací. Když k tomu přidáte omezené prostředky registru, tak je to v tomto okamžiku rozumné opatření.

+7/0
3.9.2019 9:25

V83l54a89d13a16n 37Č80e55r45n63ý 8242886663516

Snižující se pravděpodobnost přijetí kostní dřeně je pořád lepší možnost, než žádná možnost! Zoufalí lidé s rakovinou kostní dřeně by byli vděční i za ni. To, že není registr placen z rozpočtu zdravotního pojištění, je systémová chyba a svinstvo.

0/−2
3.9.2019 9:33

R76o19s31t88i77s69l58a67v 63C21a84h63a 6543157187531

Pokud tem lidem znici pred transplantaci jejich nemocnou kostni dren a neprijmou novou, tak je to problem a hodne velky.

+5/0
3.9.2019 9:40

V80l60a23d57a32n 56Č83e81r36n23ý 8522526113706

Zato když nemocný leukémií nedostane kostní dřeň žádnou, nemá problém žádný...

0/−2
3.9.2019 9:56

R49o28s94t82i90s71l17a75v 54C60a14h34a 6863367917311

ceka dal...

0/0
3.9.2019 10:18
Foto

J72i36n49d36ř19i42c38h 52L92n53ě61n46i16č50k56a 5163241629

S posledním bodem souhlasím. Ale omezování věku dárců je celosvětová praxe (obecně se jako strop pro transplantaci uvádí 60-65 let, ale registry vylučují i mladší dárce). Pravděpodobně by rizika pro příjemce, ale i pro dárce (i takový odběr periferních kmenových buněk je pro tělo celkem náročný) převažovala nad šancí na vyléčení.

0/0
3.9.2019 9:42

M50a44r45t58i32n 27K80ř73í83ž 9683952280327

Hlavním důvodem je ale ekonomičnost. Ve čtyřiceti je ještě šance, že člověk v registru bude ještě třeba dvacet let. TO se vyplatí ty testy udělat. Kvůli pěti letům v registru to smysl nemá.

0/0
3.9.2019 10:12

Z96d55e44n90ě79k 26W60e44r40n85h66a40r96t 6287545382478

Tak proč tedy vyřazují i "dávné" dárce. Já byl v registru dárců krve od dvaceti a ve čtyřiceti mi poslali stručnou čumkartu, že jsem vyřazen.

0/0
3.9.2019 10:15

P20a56v28e71l 72H50o85f36m76a27n 4180383674530

Registr existuje hodně dlouho, času zapsat se do registru bylo dost

0/0
3.9.2019 9:42

M83a96t35ě38j 48P60a15v64l35ů 3971110151140

Nenažrané farmaceutické firmy s bilionovými obraty kasírují kde koho, ale že bychom zaplatili dárcům toho nejcennějšího - tedy krve, dřeně, plasmy, orgánů apod. ? To ne.

To si vezmeme zadarmo ještě za dotace od státu.

Dejte za darování těchto věcí odpovídající peníze na účet a dveře si tam budou lidi podávat. Ne ono stačí apelovat na lidskou slušnost ... ono se lidí najde dost.

+3/−4
3.9.2019 9:17
Foto

J58a91n 90M30a61r28e55č30e85k 2700149349812

finanční odměna není u dárcovství záměrná, aby si z ní rizikové skupiny typu narkomani nedělaly dojnou krávu. Nevím jak dneska, ale kdysi se netestoval na infekční choroby každý jednotlivý vzorek, ale několik najednou a při nalezení patogenu se "vylilo" do kanálu všechno.

+2/0
3.9.2019 9:23

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

Najdete na iDNES.cz