"Považuji to za vítězství prostého rozumu, logiky a zodpovědnosti před severočeskými spoluobčany," komentoval dohodu Kužvart.
Podle dohody předloží Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, zhruba do 14 dnů studii o vedení dálnice přes chráněnou oblast v tunelu východně od vrchu Kletečná. Tunel má být zhruba 3,5 kilometru dlouhý a jeho trasa bude navíc znamenat zkrácení dosud plánovaného průchodu nejcennější částí oblasti.
Kužvart uznal, že nová varianta bude jistě dražší než původní, rozhodně však podle něj nepůjde o násobky dříve zvažované ceny. Nová varianta je totiž výrazně kratší. Původní verze navíc vedla například územím s aktivními sesuvy, čímž by se podle ministra náklady na její stavbu zvýšily.
Přislíbená varianta, která už ovšem byla na začátku 90. let zvažována, nebude podle Kužvarta zbytečně zasahovat do krajiny ani narušovat trasy volně žijících živočichů.
Dálniční spojení z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan má být dokončeno zhruba do roku 2010. Na české straně je dálnice o délce 92 kilometrů rozestavěna asi z 60 procent. Projekt zatím stál kolem sedmi miliard korun.
Nákres dálnice D8 u Českého středohoří z února 1999 |