Zúžená D1 jako magnet na nehody. Řidiči tam bourají až pětkrát častěji

  0:05aktualizováno  0:05
Statistika hovoří jasně. Zatímco v průměru připadá letos na jeden kilometr dálnice D1 mezi Prahou a Brnem 3,6 nehody, na řadě míst v opravovaných úsecích dálnice se jich odehrálo už mnohem více. Podle odborníků je na vině špatná disciplína řidičů, rozptýlení pracemi na silnici, ale i nedostatečný dohled ze strany silničářů a policie, píše se ve čtvrteční MF DNES.

Nehoda v zúžené části D1 znamená často kolonu na několik hodin. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Dálnice mezi Prahou a Brnem měří zhruba 200 kilometrů. Od začátku roku se v tomto úseku odehrálo už 735 dopravních nehod. To znamená 3,6 nehody na jeden kilometr.

Úplně jiné číslo ale ukazuje statistika třeba ze 30. kilometru D1 - ten se nachází kilometr za začátkem prvního zúžení ve směru na Brno u Hvězdonic, doprava je tam vedena ve dvou zúžených pruzích. Nehod už tam letos policie napočítala osmnáct.

Častým místem dopravních nehod bývají ale zejména úplné začátky a konce opravovaných úseků, kde se auta ze tří pruhů zipují do dvou a naopak. Třeba na 34. kilometru, kde končí zúžení u Ostředku, došlo ke 12 nehodám. Na 178. kilometru, kde končí zúžení u Ostrovačic, se zas bouralo jedenáctkrát.

Řidiči v těchto místech často nedokáží vhodně reagovat na provizorní podmínky jízdy a vlivem zmatku a nervozity dochází ke střetům. Jako třeba v pondělí u Hvězdonic na Benešovsku, kde na konci opravovaného úseku „slisovaly“ dva kamiony osobní auto.

„My nehody neovlivníme, je to o disciplíně řidičů,“ brání stavaře Iveta Štočková ze společnosti Eurovia, která se na opravách dálnice podílí. Omezení provozu však nehody zjevně přitahují. Přitom i malá kolize může na frekventované komunikaci způsobit několikahodinové zdržení pro tisíce cestujících.

Proč chybí kamery?

Podle Miloslavy Pošvářové, bývalé šéfky kvality na Ředitelství silnic a dálnic, kterou si nedávno na obdobnou práci najal podnikatel Radim Jančura (více čtěte zde), jsou na vině v prvé řadě řidiči. „Problém je, že neumějí po užších úsecích jezdit. Kamiony v širokém pruhu překračují vodorovné dopravní značení a často přesahují do zúženého pruhu, kde jezdí osobní auta. Řidiči osobních aut se často zaleknou, brzdí, další za nimi troubí,“ uvádí Pošvářová v rozhovoru ve čtvrteční MF DNES.

Zlepšení by ale podle ní mělo přijít i od silničářů a policistů, kteří by podle odbornice na dopravní stavby měli na rizikových úsecích na provoz více dohlížet. „Chce to více postihů pro řidiče kamionů, provádět kontroly a vůbec bych se nebránila umístění kamer. Stojí to pár korun a na informačních portálech jsou stejně kamery umístěny. Tak v čem je problém? Když řidiči budou vědět, že je sledují kamery, budou se chovat jinak,“ míní Pošvářová.

Aktuální dopravní omezení se týká pěti úseků dálnice D1 v celkové délce 28,9 kilometru. Každá z oprav je podle přehledu omezení Ředitelství silnic a dálnic plánována na tři až čtyři měsíce.

Současné uzavírky na D1
Autor:

Nejčtenější

Lidé létali jeden přes druhého, líčil strojvedoucí havarovaného vlaku

Kabina vlaku po srážce s kamionem na přejezdu v Uhříněvsi (6. září 2019)

Jednal rychle a pohotově. Strojvedoucí Tomáš Kadlec minulý týden u Uhříněvsi zabránil neštěstí. „Od prvního momentu,...

Známe výherce soutěže, který se vydá na exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Sedm her velké soutěže, kterou uspořádaly iDNES.cz a CK S.E.N u příležitosti třiceti let svobody, připomnělo v průběhu...

Jak obejít povinnost. Majitelé psů přemýšlejí, jak čip vyříznout z kůže

Strážníci kontrolují povinné očipování psů v Ostravě.

Do povinného čipování všech psů zbývají poslední tři měsíce. Na internetu už ovšem lidé vymýšlejí, jak nařízení obejít....

Vyhrál nad sázkovkou. Ta nechtěla vyplatit výhru kvůli chybějícímu písmenu

ilustrační snímek

Až u soudu skončila sportovní sázka na zápas dvou tenistek loni v dubnu. Marek Vach si tehdy vsadil na vítězství jedné...

Údiv mladého rybáře: jeho úlovek z hlubin připomínal spíš mimozemšťana

Devatenáctiletý rybář Oscar Lundahl se svým úlovkem - parybou chimérou podivnou.

Vydal se lovit platýse černé, místo toho vytáhl rybu, jejíž vzhled mu připomínal spíš mimozemšťana. Mladý norský rybář...

Další z rubriky

Trolejbusy se vracejí do módy, městům se hodí při boji s emisemi

Setkání trolejbusových generací v Opavě.

Dopravní podniky postupně nahrazují klasické autobusy vozy s alternativními zdroji paliva. Redakce iDNES.cz oslovila ty...

Na smíchovském břehu Vltavy cvičně vyrostly protipovodňové zábrany

Celodenní protipovodňová cvičení v Praze odstartoval ráno test vrat na...

Zejména na smíchovském břehu Vltavy proběhl v sobotu nácvik stavby protipovodňových zábran. Cvičení Voda 2019 se kromě...

VIDEA TÝDNE: Chyby při třídění, zákeřná zlodějka a vtipkující Schwarzenegger

Obecně platí, že znečištěné výrobky do tříděného odpadu nepatří. Proto tam...

Třídění odpadu je sice záslužná činnost, ale ne všichni to děláme správně. Reportér Matěj Smlsal vysvětluje, jakých...

Boj o Vidkun. K soudu míří jedna z největších kauz posledních let

V kauze Vidkun míří před soud vlivný olomoucký podnikatel Ivan Kyselý (vlevo),...

V kauze Vidkun podle obžaloby unikaly od policie informace směrem k politikům a podnikatelům. Při policejní razii byli...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz