Na nultém až třetím kilometru mirošovického úseku jsou rozesety hypermarkety Hypernova, Makro či Gigasport, stojí tu průhonické sportcentrum. Denně tudy projede sto tisíc aut.
Před sjezdem auta zpomalují, odbočují z pruhu do pruhu. "Stačí, aby řidič ladil rádio, a už je malér," říká vedoucí Dálničního oddělení Mirošovice Jaroslav Malý.
Téměř všechny nehody tu pramení z nepozornosti a vysoké rychlosti jízdy po nově potažené vozovce.
Stejný problém je i na konci cesty: nová nákupní centra na jižním okraji Brna. Počet automobilů neúnosně vzrostl. "U Kývalky denně projede přes čtyřiačtyřicet tisíc aut, u Holubic ještě o dva tisíce více. Norma je čtyřicet tisíc," uvedl Evžen Cigoš z Ředitelství silnic a dálnic. Ředitelství silnic a dálnic se proto rozhodlo dálnici rozšířit. "Od Kývalky až po Rohlenku plánujeme v obou směrech tři proudy dálnice, za Rohlenkou na Holubice možná i osm proudů," uvedl František Šenekl z ředitelství. Nebude to však dřív než za deset let.
POZOR NA UZAVÍRKY
Minul-li řidič Průhonice, pokračuje v jízdě po mirošovickém úseku. Jeho hlavním problémem jsou opravy dálnice. S každou uzavírkou se pravděpodobnost nehody mnohonásobně zvyšuje.
Díky tomu, že loni například nebyla na 45 kilometrů dlouhém mirošovickém úseku žádná uzavírka, poklesl tu počet nehod o třetinu. Letos budou uzavírky tři.
Kolony se netvoří ani tak kvůli hustotě dopravy, ale spíše kvůli nehodám. Naposledy včera. Stačilo jen pár centimetrů sněhu a na dálnici D1 nastal před sedmou hodinou ranní kolaps. Na 45. kilometru ve směru na Prahu se při jízdě z kopce srazily dva kamiony s návěsy a přehradily silnici. Třetí kamion sice smykem zastavil, ale také zatarasil silnici. Silnice zůstala tři hodiny neprůjezdná. Auta stála v koloně šest až sedm kilometrů dlouhé. Odtahová a vyprošťovací technika se k místu nemohla dostat stejně jako policie. Někteří řidiči se snažili odstavným pruhem vrátit zpátky, tím však situaci ještě zhoršovali.
Na dálnici nebourají jen auta.
Loni v dubnu u obce Všechlapy propadl ve tmě mezerou mezi dvěma mosty přes Blanici lékař spěchající pomoci raněným ze řetězové nehody. Ze všech raněných dopadl nejhůře - utrpěl zlomeninu lebeční kosti.
MLHA A MRÁZ
Po čtvrtině cesty přicházejí místa, kde mají řidiči největší strach z počasí. Bernartická část dálnice se často halí do mlžných oparů, v zimě namrzá. Dva mosty přes údolní nádrž Švihov na Želivce se v zimě potahují zledovatělým filmem, řidič musí absolvovat i třísetmetrové převýšení. Policisté tam vyšetřují v průměru pět set nehod ročně.
"Období četnějších střetů přichází s prvními mrazy nebo sněhem," říká vedoucí Dálničního oddělení Bernartice Jaroslav Doležal. Zácpy jsou na silnici pouze kvůli nehodám. Průměrně projede úsekem 23 až 25 tisíc aut denně.
Asi nejproslulejším místem nehod bernartického úseku je 88. kilometr, kde v roce 1992 zahynul Alexander Dubček.
POZOR VŠUDE!
Nepříznivé počasí provází dálnici i na území Českomoravské vrchoviny. Pozor je třeba dávat všude. "Nehody jsou rozmístěny po celé délce komunikace rovnoměrně, ale může se stát, že někde namrzne most, a přihodí se deset nehod tam, kde jsme jich nikdy tolik neměli," vysvětluje Jaroslav Novák, vedoucí Dálničního oddělení policie Velký Beranov.
Pár kritických míst však je.
Nový sníh nebo námraza bývají znatelné například v okolí Větrného Jeníkova, který je vysoko položený. Pokud jde vítr nebo sněhová bouřka z druhé strany, první nehody se stávají na kilometru 139-141 nebo na zlomu za Velkým Beranovem v úseku 126. 128. kilometru.
Řidiči posypových vozů exponovaná místa speciálně hlídat nemohou. "Sypače vyjedou odsud ze střediska u Velkého Beranova oběma směry. Projedou celou trasu a vrátí se zpět pro nový posypový materiál," popisuje situaci Josef Báňa, vedoucí střediska správy a údržby dálnic Velký Beranov. Sypače se již nemohou otáčet přímo na dálnici a trvá jim příliš dlouho, než úsek projedou. Jen sjetí z dálnice a přesun stroje do opačného směru jízdy trvá dvacet až třicet minut. "Často by stačilo pár minut a nemusela by se nehoda stát," domnívá se Josef Báňa.
ZRÁDNÝ BILLBOARD
Řidiče čeká na cestě do Brna posledních zhruba osmdesát kilometrů. Počasí už zdaleka tolik nezlobí. Nehod je přesto hodně. Na jihomoravském úseku dálnice se loni stalo šestnáct set havárií, při nichž zemřelo deset lidí. "Nebezpečné je to před křižovatkou Kývalka ve směru na Prahu. Je zde ukončen stoupací pruh pro pomalá vozidla těsně před vrcholem.
Ihned poté začíná vyřazovací pruh na Rosice a k Velké ceně. Je to nepřehledné. Druhým nejkritičtějším místem na Jižní Moravě je dlouhá rovinka ve směru od Prahy za odbočkou Domašov. V poli je zde umístěn velký billboard, který svým nasvícením ve tmě hned každého upoutá. Dálnice však nevede směrem k billboardu, ale stáčí se v ostrém úhlu jinam," uvedl Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.
Kolony aut a zácpy vznikají hlavně kolem Brna. "Nejhorší je to v létě, když se koná Velká cena. Dálnice je nepropustná také při větších veletrzích," uvedl František Šenekel z Ředitelství silnic a dálnic. Řidiči by si měli dávat pozor na 194. až 198. km ve směru od Prahy. Kříží se zde dálnice D1 s dálnicí D2, navíc zde projíždí velké množství automobilů do hypermarketů. Pokud všechno zmíněné řidič zdárně absolvoval, dojel právě do Brna.