E-mail, který měli zřejmě vidět pouze členové sociální demokracie, rozeslal neznámý člověk mezi několik českých redakcí. V jeho příloze jsou dva dokumenty. Jeden z nich je souhrn faktů o kauze vicepremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše a komunikační doporučení straníkům, ve druhém konkrétní příklady příspěvků na Twitteru nebo Facebooku.
Pod původní zprávou je podepsaný Mikuláš Klang, který od letošního února působí jako nový vedoucí PR a marketingu ČSSD. Redakci iDNES.cz jeho pravost potvrdil. „Tiskové oddělení takovýchto přípravných materiálů vytváří každý týden k různým tématům celou řadu, často na žádost samotných poslanců,“ napsal ve vyjádření redakci.
„Rozhodně ale nejde o ‚kuchařku‘ pro útočení na Andreje Babiše, ale o určitý podklad pro ty poslance, kteří se třeba v té dané věci dopodrobna neorientují. Pan ministr Babiš v tomto případě hledá problém, kde není, a snaží se odvést pozornost od vlastních problémů,“ dodal Klang.
Připomíná to chování malého školáka, tvrdí ČSSD
Co měli psát poslanci ČSSD na twitter
|
„Kdo jiný by měl bojovat s daňovými úniky a karusely než ten, kdo je nedávno vymýšlel a využíval. Jen jedna maličkost tu trochu hapruje. DiCaprio se ve filmu přiznal,“ odkazuje jeden z navržených facebookových příspěvků na známý americký film Chyť mě, když to dokážeš.
Ukázkový příspěvek na Twitteru by pak měl vypadat následovně: „@AndrejBabis ala chytrá horákyně. Svlékl se donaha, pindíka neukázal. Zadal audity, nejsou to audity. Dotažené jsou jen ty nezaplacené daně.“
„Mlžení a vykrucování Andreje Babiše v kauze nezdaněných korunových dluhopisů připomíná chování malého školáka (...) Čím více se sám do celé kauzy zamotává, tím více nám dává nahlédnout pod dlouhé prsty miliardářů a jejich praktik při neplacení daní,“ uvádí se dále v komunikačním manuálu.
Návrhy na Facebook
|
Podle Andreje Babiše je to ukázka organizované kampaně, která se prý proti němu vede od začátku letošního roku. „Stojí za tím bývalí zaměstnanci vydavatelství MAFRA, kteří jsou součástí všech dezinformací. Vše řídí známá socanská agentura (lobbistická agentura Bison and Rose, pozn. red.). Zajišťuje, aby tato pseudokampaň byla stále při životě,“ řekl Babiš iDNES.cz.
Korunové dluhopisy za 1,5 miliardy
Manuál reaguje na kauzu korunových dluhopisů Agrofertu. Ty nakoupil Babiš za 1,5 miliardy už jako politik v letech 2013 až 2014 a dostal na ně šestiprocentní úrok. Kvůli nim svolala Sněmovna minulý týden jednání, ve kterém vyzvala Babiše, aby „věrohodně“ vysvětlil své příjmy, které použil na nákup těchto dluhopisů (více o průběhu jednání Sněmovny čtěte zde).
„Všechno jsem vysvětlil a jsem jediný politik, který za posledních 20 let zveřejnil všechna daňová přiznání,“ reagoval tehdy Babiš s odkazem na auditorské společnosti EY a PWC. Ty potvrdily, že Babiš měl v letech 1996 až 2005 příjmy 2,4 miliardy korun, a měl tak dostatek prostředků na nákup dluhopisů od svého koncernu (více o auditech zde). Zároveň však firmy upozornily, že jejich audity nepředstavují prověrku Babišových majetkových prohlášení, účetních závěrek, majetku nebo finančních toků.
Do podezření z daňových podvodů se Babiš dostal také za prodej akcií svých firem Profrost, Afeed a Afeed CZ. Akcie byly údajně předražené (více jsme psali zde). V rozhovoru pro MF DNES z konce minulého týdne Babiš odmítl, že by Agrofert za firmy platil příliš mnoho peněz. „Je to porovnávání hrušek s jablky,“ prohlásil (celý rozhovor najdete zde).