Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

ČSA školily podezřelé muže

  0:18aktualizováno  0:18
Tajné služby prověřují podezření, zda se na speciálním trenažéru Českých aerolinií neproškolili lidé napojení na teroristické skupiny. Ve školicím středisku ČSA si loni a začátkem letošního roku zaplatili několik lekcí na trenažéru letounu Boeing 737 dva lidé s libanonskými cestovními doklady.

Šéf výcvikového střediska ČSA - Šéf výcvikového střediska ČSA Miloš Kvapil. České aerolinie vlastní trenažér letu s Boeingem 737, který věrně simuluje chování skutečného stroje. Existuje podezření, že školením na něm prošli i příslušníci extremistických skupin. (říjen 2001) | foto: mp, cizMF DNES

"Byli v Praze na dovolené a jako zpestření si objednali výcvik. Byli tu asi třikrát, poprvé loni v červnu a naposledy letos v únoru," potvrdil vedoucí školicího střediska Miloš Kvapil.

Školení zprostředkovala libanonská cestovní kancelář. Nyní se do případu vložila Bezpečnostní informační služba, která chce o cizincích zjistit bližší informace. "V tuto chvíli nejsme schopni říct, zda tito lidé byli napojeni na nějakou teroristickou organizaci. Právě to se teď ve spolupráci se zahraničními kolegy ověřuje," uvedl pracovník tajné služby, který má o případu informace.

Podezření vzbudila i skutečnost, že cizinci platili nezvykle hotovostí, což potvrdil i mluvčí ČSA Dan Plovajko. Podle Kvapila se kromě mužů z Libanonu další soukromé osoby z arabských zemí ve středisku neškolily. Prověrka cizinecké policie, kterou si ČSA předem vyžádaly, nemohla odkrýt, zda cizinci nejsou napojeni na teroristy.

Trenažér věrně napodobuje provoz letadla. Vyškolení piloti, kteří dříve létali třeba se sportovními stroji, z něj mohou rovnou přejít na pravidelné linky. Sebevražedné útoky v USA spáchali teroristé s letouny Boeing 757 a 767, tedy s většími stroji, než je trenažér v Ruzyni.

Rozdíl mezi těmito letouny však podle pilotů není tak velký, mají totiž společné všechny základní ovládací prvky. Přeškolení na větší typy tedy netrvá tak dlouho. Až do teroristického útoku ve Spojených státech si lekci na trenažéru ČSA, ale i v dalších téměř třech tisících podobných zařízení po celém světě, mohl zaplatit prakticky kdokoli.

Po jedenáctém září, kdy teroristé unesli čtyři boeingy a spáchali s nimi vražedné útoky v USA, se však pravidla velmi zpřísnila. "Nyní již proškolujeme pouze vlastní piloty a letce z leteckých společností, které si u nás lekce zaplatí," říká Kvapil. Dva muže z Libanonu, ale i další soukromé osoby ze zahraničí si nechaly ČSA prověřit Cizineckou policií. Všichni prověrkou prošli.

Cizinecká policie ověřila, že nebyli vyhoštěni z České republiky a že nejsou na seznamu mezinárodně hledaných osob či lidí podezřelých z obchodů se zbraněmi. Po útocích na USA se však ukázalo, že v seznamech tehdy nebyl žádný z teroristů, kteří později útoky spáchali.

Školení na trenažéru, který je v Praze v Ruzyni, věrně simuluje let s letouny Boeing, a to i v případě požáru motorů. Lze na něm navolit start a přistání na mnoha velkých světových letištích a také let s plným či prázdným strojem. Zhruba po dvaceti lekcích v trenažéru je pilot, který již předtím létal například se sportovními letouny, schopen řídit dopravní letadlo.

Některé světové letecké firmy dokonce ihned po těchto trénincích nasazují piloty na pravidelné linky. Ale i soukromník, který nemá s létáním velké zkušenosti, se po několika trénincích naučí letoun ovládat velmi dobře. "To záleží na citu, jaký máte pro létání.

Někdo je velmi dobrý po pár trénincích, někdo má problémy i po dvaceti školeních," říká pilot ČSA Vladimír Soldán. Jedna hodina školení na trenažéru ČSA stojí 400 amerických dolarů, tedy necelých patnáct tisíc korun. Za tři čtyřhodinové lekce by tak cizinci zaplatili asi 180 tisíc korun.

České aerolinie do provozu přímo z trenažéru piloty nepouštějí. "Musí absolvovat několik okruhů s prázdným letadlem a teprve potom přijdou do posádky letadla s cestujícími," říká Kvapil. S nimi ještě několikrát létá instruktor, teprve po delší době začnou létat samostatně. Celkem trvá výcvik dopravního pilota v ČSA asi čtyři a půl měsíce a stojí zhruba osm set tisíc korun.

Hoří levý motor, bezpečně přistaňte!

Blíží se přistávací plocha, po pravé ruce známá věž ruzyňského letiště. "Zvedněte to trochu. Nesmíte vidět tři červená světla. To jste moc nízko," varuje první pilot.
Letadlo zmírní klesání. Z pilotní kabiny jsou vidět dvě červená světla, dvě bílá.

"Hoří motor! Hasit. Zastavit přívod paliva. Srovnat letadlo do původní polohy." Konverzace probíhá v angličtině, souhra obou pilotů musí být dokonalá, aby se nepletly ruce a let skončil tak, jak má. Obvyklým dosednutím na přistávací plochu.

Letadlo bezpečně přistává i s jedním motorem, první pilot srovnal chybu druhého, který se strojem lehce zamával poté, co nepřiměřeně přidal. Letadlo zastavuje na pražském letišti.

Krizovou situaci vyřešil první pilot, jako kdyby řadil v autě dvojku. "Je to skoro ponižující dril, ale bez toho to nejde. Každý pilot musí jakoukoliv krizovou situaci zvládnout třeba ze spaní. Bez toho nemůže vozit lidi," říká šéf výcviku pilotů Českých aerolinií Miloš Kvapil.

"Hezčí je Innsbruck," komentuje pražské letiště Kvapil. Poté vstává a přepíná program trenažéru, který předtím přistání na Ruzyni simuloval. "Tak si to zopakujeme, ještě jednou dáme přistání."

Vše se odehrává na půdě ruzyňského letiště ve výcvikovém areálu Českých aerolinií. Naprosto věrný simulátor pilotní kabiny nejpoužívanějšího typu letadla ČSA - Boeingu 737. Na hydraulických nohách, které věrně napodobí i například propad letadla ve vzdušném víru.

Kabina uprostřed nevelké haly se naklání podle toho, jaký manévr pilot provádí. "Teď jdou na přistání," komentuje Kvapil. Simulátor je nakloněn stejně jako skutečné letadlo, přední částí vzhůru.

Uvnitř něho může instruktor výcviku naprogramovat jakoukoliv situaci. "Investice do trenažéru se sice má vrátit až za sedm let, ale je neocenitelný právě při nácviku krizových situací. Těžko si můžeme dovolit simulovat v provozu hořící motor," říká Kvapil.

"Tento simulátor dokáže všechny situace kopírovat naprosto věrně," doplňuje pilot Vladimír Soldán. Simulátor koupily ČSA již použitý a zaplatily za něj 210 milionů korun.

Dříve piloti Českých aerolinek jezdili na školení k výrobcům do Seattlu v případě boeingů, do Toulouse na větší zámořské airbusy. Od loňského roku, kdy ČSA trenažér z druhé ruky pořídily, jezdí do Prahy piloti z Ukrajiny, Polska či Jugoslávie.

"Dá se tu napodobit skoro vše," říká Kvapil. "Svého času jsem žákům ukazoval průlet nad žižkovskou věží nebo Hradčany. Teď na to z pochopitelných důvodů nemám náladu."

Autoři:

Kauza Čapí hnízdo

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman zrušil rozhodnutí o zastavení trestního stíhání Andreje Babiše a Jany Mayerové v kauze Čapí hnízdo. Prezident Miloš Zeman nevyužije abolici k zastavení trestního stíhání.

V reakci na to spolek Milion chvilek ohlásil další demonstraci, tentokrát v centru Prahy.


  • Nejčtenější

Výbuch plynu v Prešově má nejméně pět obětí, požár je uhašen

Na sídlišti ve slovenském Prešově v pátek těsně po poledni vybuchl plyn v jednom z paneláků. Zemřelo pět lidí, další...

Výbuch v Prešově: 8 obětí, 6 zadržených, na vině zřejmě špatná oprava plynu

Záchranáři prohledali všechna patra v prešovském paneláku zničeném výbuchem. Podle mluvčího města Prešov je celkem osm...

Šlachtův poslední úlovek. Narkobaron z gymnázia měl „e-shop“ s drogami

Celníci odhalili partu pěti mladíků z Brněnska, kteří měli „e-shop“ s drogami. Ty pětice posílala do celého světa....

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z ženy mužem a zase zpátky. Někteří transgenderisté litují své přeměny

Někteří transgenderisté jsou nespokojeni se svou přeměnou v jedince opačného pohlaví. Postupují proto operace, které z...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Vary uzavřely prostor vedle Vřídelní kolonády, navíc zatéká do střechy

Další část karlovarské Vřídelní kolonády se uzavřela návštěvníkům. Diagnostik společnosti, která v letošním roce dělá...

Po razii v domě ve správě ruské ambasády odvedla policie čtyři cizince

Na konci listopadu provedla cizinecká policie razii v domě v pražské Bubenči, při které zajistila čtyři osoby podezřelé...

Recidivista nebo chudák nedosáhne na české občanství, rozhodla vláda

Přísnější podmínky pro získání občanství zavádí mimo jiné novela zákona o státním občanství, kterou v pondělí schválila...

V brněnském bytě se našla mrtvola, kvůli chemikáliím nemohou místní domů

Policisté v Šámalově ulici v Brně evakuovali přes dvě desítky lidí z okolí bytu, v němž našli mrtvého muže a podezřelé...

Najdete na iDNES.cz